Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na legendách uvidíte i slavné závodní Škodovky!

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
Báječné závodní stroje od Škody se spolu s jejich piloty Johnem Hauglandem nebo Svatoplukem Kvaizarem představí jak staticky, tak v jízdě na motoristické show Legendy!

Soukromé sbírky dokážou odhalit nejeden klenot a mezi ty české automobilové rozhodně patří unikátní Škoda Rapid 130 R/H, která zažije na motoristické show Legendy svoji výstavní premiéru po náročné renovaci. Tento málo známý, leč úspěšný okruhový vůz tak trochu upadl v zapomnění kvůli tomu, že byl moc dobrý a za totality závodil převážně v západním Německu. Superrapid německého týmu Obermann Racing závodil ve třídě H na německém Nürburgringu a byl úzce spojen s výrobcem AZNP, který vůz postavil v Mladé Boleslavi. Kromě plastového bodykitu či integrovaných nárazníků zaujme hlavně mohutný zadní spoiler ukrývající chladič oleje – za celý závod ho Rapid 130 H spotřeboval jen litr! Pod kapotou se tehdy ukrýval 1,3litrový motor s osmikanálovou hlavou ze soutěžní Škody 130 LR skupiny B, jenž dosahoval výkonu 101 kW/8000 min-1 a točivého momentu 138 N.m/5500 min-1. Později pak dostal i vstřikování paliva. V kombinaci s hmotností 675 kg přesně na předepsaném limitu to znamenalo dynamiku 0-100 km/h pod 7 sekund a maximální rychlost z říše snů: 260 km/h! Díky tomu se posádka tvořená Willi Obermannem a naším Svatoplukem Kvaizarem dostala na první místo ve třídě do 1300 cm3 a jen prasklý závěs znamenal v závěru závodu pokles na stříbrnou příčku. Škoda Rapid 130 R/H byla tehdy naprosto konkurenceschopný vůz s auty západní provenience, což ale státnímu zřízení příliš nevonělo, neboť se většiny závodů účastnil za železnou oponou…

Neméně zajímavá je technická spřízněná okruhová Škoda 130 LR/H, kterou s Rapidem spojují téměř totožné vnitřnosti. Jen rám nemá ocelový, ale hliníkový. Proti sériové „stotřicítce“ je samozřejmě odlišností celá řada, zajímavostí je však fakt, že celou karoserii tvoří tenčí plechy než bylo u sériové produkce. Tehdy se kvůli tomu muselo zasáhnout do sériové pásové výroby, kterou v Boleslavi museli v podstatě pozastavit, v lisovně a později svařovně upravit plechy a následně najet na klasickou výrobu obyčejných aut - z dnešního pohledu nepředstavitelné. Okruhová Škoda 130 LR/H startovala rovněž v týmu Obermann, což byl největší prodejce vozů Škoda v NSR a zároveň tvořil jakýsi polotovární tým spolu s AZNP. Za volantem se tehdy střídal náš Samohýl a Němec Obermann.

Škoda se však pilně věnovala také rallye, což dokládá „známá firma“ 130 LR skupiny B. Konkrétní vystavený vůz patří do zlaté éry Škody Motorsport, protože jde o kousek z korsické rallye Tour de Corse, kde s ním závodil několikanásobný vítěz Rallye Paříž-Dakar, Francouz Pierre Lartigue, aby pak ve stejném roce 1986 přepustil místo Johnu Hauglandovi pro Rally Bohemia. A nesmrtelný Nor si opět sedne za volant „el-era“ a prožene se po trase improvizované rychlostní zkoušky v pražských Bohnicích.

Aby byl dojem dobové rally osmdesátých let dokonalý, bude v zázemí soukromé sbírky závodních Škodovek asistovat vůz rychlé servisní pomoci Škoda 120, který na střeše vozil rezervy a uvnitř nezbytné díly pro opravy, dále nebude chybět pojízdná dílna Avia v dobových barvách a tréninkový vůz Škoda 130 LR posádky Sibera-Gross, s nímž se pojí také jedna exkluzivita: jde o jediný automobil Škoda 130 LR na světě v tomto originálním provedení bez válečného zbarvení s uzpůsobením na běžné silnice.

Expozice propracovaná do detailu tak navodí atmosféru éry soutěží před třiceti lety, kde se ještě tolik nehledělo na bezpečnost a preferovány byly hlavně zážitky. LEGENDY však spojí obojí, když na trati improvizované rychlostní zkoušky budou moct návštěvníci sledovat vybrané závodní Škodovky s Hauglandem či Engem za volantem v bezpečí zajištěné trati pod patronátem Autoklubu ČR včetně traťových komisařů a činovníků.

Foto: archiv a Škoda Auto

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
Avatar - Stejsn
10. 5. 2015 23:41
Re: Měl bych tam mít taky svoje auto,
Jo, měl bych tam být se sanitním TAZem, dostal jsem ofiko pozvánku.
10. 5. 2015 10:55
Re: ok
A co hnojení.Hoštické hnojivo pohnojí všechno ;-)
Avatar - positivemind
10. 5. 2015 10:33
Re: ok
No já mám rád hezká auta, takže jsem chtěl jít. A už ani tady rýt nemůžu, profláknul jsem se :-( takže jedu na zahradu rýt aspoň do kytek :'-(
Avatar - Pekelná Micinka
9. 5. 2015 23:26
Re: Měl bych tam mít taky svoje auto,
Myslím, že dvanácettroska či ritmo, nebo které z té řady máš na mysli, by udělalo větší parádu, než ta řada Fiatů Barchetta, co tam jsou uvedeny jako exponáty. Ty co mají na fotkách na stránkách v sekci exponáty, to je celkem tristní pohled. Takové otuněné trosky nemají na takové akci co dělat.
Avatar - Stejsn
9. 5. 2015 20:00
Měl bych tam mít taky svoje auto,
a je to taky stará - skoro - škodovka.