Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na návštěvě v Trnavě: Podívejte se, jak Peugeot a Citroën vyrábějí na Slovensku malá auta

David Bureš David Bureš 2. 5. 2019
62
11
Zobrazit náhledy (62)
Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě

Trnavský závod se pomalu připravuje na zahájení sériové produkce nového Peugeotu 208. Byli jsme omrknout, jak tamější továrna funguje.

Skupina PSA je dnes globálním podnikem, který vyrábí v různých koutech světa, kromě Austrálie a Severní Ameriky na všech obydlených kontinentech. Jeden z jeho 31 výrobních závodů leží ve slovenské Trnavě, který se zaměřuje na produkci malých automobilů. Jeli jsme se tam podívat, abychom zjistili, jak tamější výroba probíhá.

Trnavský závod se odjakživa specializoval na produkci malých automobilů. Začalo to v roce 2006 Peugeotem 207, k němuž o dva roky později přibylo malé MPV Citroën C3 Picasso. To v roce 2016 ve výrobním portfoliu nahradil malý hatchback Citroën C3, který dnes tvoří gros tamější produkce. Dvěstěsedmičku mezitím nahradila 208, která se letos představila v nové generaci.

Zatím tři dny v týdnu

I ta se bude vyrábět v Trnavě, minimálně zpočátku jako v jediném výrobním závodě značky. V Trnavě už několik desítek nové 208 vzniklo, továrna se ale na plný rozjezd sériové výroby této novinky teprve chystá. Zatím probíhají přípravné práce, nová 208 tak z montážních linek zatím sjíždí jen v úterý, ve čtvrtek a v sobotu, vždy jen několik kusů za ten který den.

V Trnavě se bude přitom sériově vyrábět také elektrická verze 208, tzv. e-208. První exempláře této varianty tu už vznikly, ten vůbec první sjel z montážní linky 27. března 2019. Malý elektromobil přitom nepotřebuje vlastní montážní linku, jeho platforma e-CMP je natolik modulární, že lze využít stejné výrobní místo jako u konvenční verze. Firma navíc díky tomu může flexibilněji reagovat na poptávku trhu a v případě potřeby třeba navýšit její produkci. Nebo samozřejmě snížit...

Trnavský závod funguje jako tzv. monolinka, což znamená, že všechny zde vyráběné vozy sjíždějí z jedné linky. Dnes to znamená, že na jednom místě vzniká stávající 208, její nástupce i model C3 sesterského Citroënu. Funguje to přitom tak, že automobil začne z linky sjíždět skutečně podle data objednání, respektive zadání do výrobního systému. Není tomu tedy tak jako třeba v závodech konkurenčních značek, kde auta vznikají v určitých skupinách – třeba několik ve stejné barvě za sebou, nebo několik s pravostranným řízením za sebou.

Od lisovny přes svařovnu do lakovny

Cesta každého z vyráběných aut každopádně začíná v lisovně. Ta se rozkládá na ploše 11.000 m2, zaměstnává na 1.100 lidí a ročně zpracuje zhruba 66.000 tun ocele. Vyrobí klidně 3.360 dílů za hodinu, přičemž komponenty dodává i do dalších závodů francouzského koncernu. V případě 208 dokonce musí nově pracovat i s hliníkem, z něhož je pro tento model vyrobena kapota.

Komponenty následně zamíří do svařovny, kde z nich vznikne základ auta. Svařování je už automatický proces, podílí se na něm 625 robotů. Specialitou podniku je, že již od roku 2012 využívá v případě střechy laserové svařování. To je pro oko na karoserii neviditelné a hlavně je pevnější než to konvenční. Geometrie karoserie je navíc na třech místech laserově měřena, aby případně došlo k odhalení křivého svaření.

Další zastávka je lakovna. Ta se rozkládá na ploše 20.000 m2 a pracuje v ní 400 lidí. Také zde pracují především roboti, a to 77. Využívají se zde ekologické, vodou ředitelné laky, přičemž továrna aktuálně pracuje se 13 odstíny. Možností je i dvoubarevné lakování karoserie, které vzniká tak, že na základní výchozí vrstvu se nanese kontrastní lak. Je to tedy do určité míry starodávný postup, kdy karoserie musí být uprostřed procesu oblepena, aby se druhý lak nanesl jen na požadované díly. Pracuje se však na zautomatizování tohoto postupu.

Práce ve čtyřech směnách

Následně se základ vozu už přesouvá na montážní linku, kam se transportuje pomocí speciálního výtahu. Montáž je srdcem celého závodu, rozkládá se na ploše 97.800 m2 a pracuje na ní 2.000 zaměstnanců.

Potřebné komponenty se k montáži dostávají z logistické haly, jejíž plocha tvoří asi polovinu toho co montážní hala. Od zhruba 400 dodavatelů sem proudí na 3,5 milionu dílů denně, třeba motory z Francie, byť se v minulosti mluvilo o jejich výrobě přímo v Trnavě. Továrna má jen minimální skladovací prostory, díly se sem dovážejí přesně podle strategie just-in-time.

Naprostá většina komponentů se sem dováží pomocí kamionové dopravy, vlaky totiž nejsou natolik flexibilní. Naopak hotová auta se odvážejí právě hlavně železnicí, v 60 % případů. Vlaky přitom nejezdí do Trnavy prázdné, vozí tam jiné automobily (i od jiných značek), do lokálního překladiště logistické firmy Gefco.

360p720p1080p

V případě nového Peugeotu 208 tvoří montáží 220 postů, u elektrické verze je jich 175. Továrna dnes jede ve čtyřsměnném provozu – ranní, odpolední a noční směnu doplňuje víkendová, na níž pracují speciální zaměstnanci, kteří dělají právě jen o víkendu. V sobotu a neděli se obvykle dodělávají resty, což znamená, že taková směna se mnohdy prodlouží, až na 12 hodin.

Jinak je standardní pracovní směna osmihodinová. Rozdělena je podle dohody se zaměstnanci dvěma přestávkami, jedna je desetiminutová (tzv. kuřácká) a druhá dvacetiminutová (tzv. obědová), které ji dělí do tří 2,5hodinových časových úseků. Dochází přitom k tzv. ergorotaci, kdy po každé přestávce operátoři mění svoji činnost, aby jejich práce nebyla tak monotónní.

Po zkompletování míří hotové automobily ke kontrole. Zde je kontrolována kvalita zpracování, mimo jiné se tu ve speciální komoře dokonce simuluje jízda v rychlosti 130 km/h. Vybrané vozy pak míří na testovací jízdu, a to dokonce i na normálních silnicích.

A to už je všechno, celkově automobil v trnavském závodě během vzniku stráví asi 21 hodin, počítáno od svařovny po výstupní kontrolu. Samotná kompletace na montážní lince trvá pět a půl hodiny, v lakovně vůz stráví sedm a čtvrt hodiny. Za hodinu továrna vyrobí asi 62 automobilů, denně 1.395.

Věděli jste, že...

...k rozhodnutí o výstavbě závodu Skupiny PSA v Trnavě došlo v prosinci 2003? Výroba tam pak odstartovala v roce 2006.

...že když Skupina PSA v novém miléniu rozhodovala, kde ve východní Evropě postaví nový výrobní závod, bylo ve hře vedle Slovenska také Polsko, Maďarsko a Česká republika?

...v původním plánu automobilky byl ještě druhý výrobní závod, tzv. Trnava 2? Vybudován nebyl kvůli ekonomické krizi, PSA část pozemků pro něj původně určených prodala dodavatelům.

...většinu zaměstnanců trnavského závodu tvoří Slováci? Cizinců je z 4.500 zaměstnanců továrny asi tisícovka, z toho nejvíce Srbové.

...pracovníci ze zahraničí nejsou pro automobilku vždy výhodou? Často se jen zatrénují a stěhují se dále na západ, třeba za vyššími platy.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Blue Sun
Re: fotky 54 a 56
Blue Sun
| 3. 5. 2019
Naopak. Řekl bych, že i v základu to vypadá líp, než základ u jiných

značek.
Avatar - traveldrive
Re: Re: fotky 54 a 56
traveldrive
| 2. 5. 2019
Sedel som v tom na autosalóne v BA, posed v pohode, dosahy v pohode,

viditeľnosť prístrojov ponad volant tiež. Priestor viac-menej primeraný

veľkosti auta, žiadny zázrak a vzadu trochu malé. Negatívum - A-stĺpiky

sú širšie ako na Fabii I a dosť nepríjemne obmedzujú vodičovi výhľad.

Zvonka je to v reáli lepšie ako na fotkách, každopádne príliš veľké a

výrazné kľučky dverí na aute dobre nevyzerajú, naopak kolesá s veľkými

lesklými lemami blatníkov hej.
Avatar - pradeda777
Re: Re: fotky 54 a 56
pradeda777
| 2. 5. 2019
Mě se GT (žlutá) taky líbí. A bude to mít i motor?
Avatar - CICERO
Re: fotky 54 a 56
CICERO
| 2. 5. 2019
Kuš s GT, mě se líbí i ty oholenější... i halogeny mají něco do

sebe... Zvlášť když si tam dáš pak bbs… 16´´ :D Nu áá co takhle

teprve absence těch nadutých černých kraslic okolo lemů kol, ? Tuhle

absenci v zakladnich verzích jen kvituji, sice bude horší lak, ale vypada to

pro mě líp... ;-) Čauec, nebo Chavéz, jak chcete..
Avatar - 3_diamanty
Re: Re: fotky 54 a 56
3_diamanty
| 2. 5. 2019
z foto mi pride akoby zadne dvere boli akesi "kratke" ... a posunute kusok

akoby vpred dalej od zadneho blatniku ... co sposobuje vizualny efekt ze aj

klucky dveri tie zadne su relativne blizko tych prednych... auto vyzera navonok

akoby rozplacnute a masivne ale samotna kabina bude zda sa relativne mala

vzhladom na podorys auta ... popravde nove clio je za mna lepsim z tejto

francuzskej dvojice ( a nielen kvoli proporciam a interieru ) a to som mal

pezoty vzdy radsej ako renaulty ... ale dnes mam jasno a pezoty ani tie

3008 micky a 5008micky a dalsie ich podivne kreakcie uz ma dnes fakt nejak

nalakaju... skoda :-( ... ale aspon na tu elektricku 208 som fakt zvedavy..

hlavne na cenu a dojazd a vobec aj na to ako sa v eu uchyti :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku