Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

NanoFlowcell: Náhrada za akumulátory? Tohle má být konečně elektrická revoluce.

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 9. 12. 2017 • 10:12
13
45
Zobrazit náhledy (13)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
O palivových článcích se mluví jako o energetické alternativě k akumulátorům. Oproti nim mají celou řadu výhod, ale jeden jistý nedostatek. Ke své činnosti potřebují vodík, který není zrovna bezpečný. Řešením může být nanoFlowcell.

Technologie nanoFlowcell společnosti nanoFlowcell AG z Lichtenštejnska by mohla do budoucna pořádně zamíchat kartami v otázce pohonu vozidel. Od roku 2014 se tato firma pravidelně zúčastňuje se svými výrobky autosalonu v Ženevě. K prvotině Quant, což byla elektrická sportovní limuzína, se v roce 2016 přidalo sportovní kupé Quantino. Pod atraktivními tvary tohoto vozu se však ukrývá technologie, jakou dosud žádný jiný automobil nepoužil.

Co je flow baterie

Základem technologie nanoFlowcell je takzvaná Redox flow baterie. Velice zjednodušeně řečeno se jedná o jakousi kombinaci klasického palivového článku a běžného nikl-kadmiového nebo lithium-iontového akumulátoru. Redox flow baterie byly poprvé patentovány už v roce 1976 v USA. Stojí za nimi NASA, která jejich vývojem sledovala snahy vyvinout energeticky pokročilejší zařízení, které by bylo schopné uchovávat více energie během vesmírných letů. Od té doby na redox flow bateriích pracuje celá řada institucí. Hnacím motorem pro jejich vývoj jsou přednosti, které ovšem narážejí i na některé nedostatky. Ty by měla odstranit právě technologie nanoFlowcell.

Jak už jsme předeslali, redox flow baterie v zásadě spojují vlastnosti běžných elektrochemických akumulátorů, známých z celé řady odvětví s palivovými články. Základem flow baterii je tudíž elektrochemický článek. Celý systém funguje tak, že elektrolyt je čerpán z nádrže do článku redox flow baterie.

U technologie nanoFlowcell se však používají dvě nádrže, naplněné elektrolytem tvořeným metalickými kovy ve vodném roztoku (někdy se to nazývá bi-ION elektrolyt). Jak oxidační, tak i redukční proces probíhají v baterii současně, při tom se chemická energie mění v elektrickou. V podstatě dochází, stejně jako u redox flow baterií, k průběžnému nahrazování již vybitého elektrolytu novým, uloženým ve zmíněných nádržích. Technologie nanoFlowcell tak v zásadě vylepšuje starší technologii redox flow baterií. Vzniklá elektrická energie je následně dodávána elektromotoru, který vůz pohání.

Stejné výkony, vyšší životnost

V otázce energetických pochodů je nanoFlowcell podobné běžným olověným akumulátorům s elektrolytem na bázi kyseliny sírové. Výhodou olověných akumulátorů je schopnost rychlého nabíjení a vybíjení, nevýhodou relativně malá měrná energie, jež činí 30 Wh/kg. Pokud ji chcete zvýšit, znamená to zvětšit také hmotnost akumulátoru. V souvislosti s akumulátory se občas objevuje takzvaný paměťový efekt. Ač tento termín nemá dodnes jednotné vyjádření a bývá interpretován různě, v podstatě vzniká u nikl-kadmiových akumulátorů při jejich opakovaném vybíjení, a to po zhruba 500 nabíjecích/vybíjecích cyklech. V praxi se paměťový efekt projevuje náhlým poklesem napětí článku o 50 až 100 mV, ovšem při tom nedochází k poklesu kapacity článku. U flow baterií s technologií nanoFlow by k tomuto jevu docházet nemělo.

V porovnání s běžnými olověnými bateriemi je řádově vyšší měrný výkon, který dosahuje 6000 W/kg. Pro srovnání u olověných akumulátorů je to 100 W/kg, u lithium-ion pak 300 až 4000 W/kg. Měrná kapacita dosahuje 600 Wh/kg, zatímco u olověných akumulátorů pouhých 30 Wh/kg. U Li-on baterek pak zhruba čtyřnásobek. Pokud porovnáte redox flow baterie, případně nanoFlowcell, s klasickými palivovými články, pak nespornou výhodou je absence vodíku, který není zrovna bezpečný.

Velký dojezd, rychlé „tankování“

Firma nanoFlowcell AG udává jako výhodu také velký akční rádius. V době premiéry vozu Quant byl udáván dojezd vozu na jedno „natankování“ asi 600 km. Ovšem za předpokladu zvětšení objemu nádrží na specifický elektrolyt (bi-ION) na 400 litrů. To není právě málo, uvážíme-li, že současná auta mají nádrž na průměrně 50 litrů benzínu či nafty. U novějšího vozu Quantino však došlo k pokroku, neboť v jeho případě stačí nádrže na pouhých 2 krát 95 litrů, což by vozu mělo zajistit dojezd zhruba 1400 km. Alespoň takto to výrobce udává.

V čem je tedy problém?

Nunzio La Vecchia, vedoucí vývoje u firmy nanFlowcell AG, vidí největší problém v infrastruktuře. K tomu, aby se celý pohon prosadil, bylo by zapotřebí vybudovat sít čerpacích stanic na elektrolyt bi-ION. Problém je také s výrobou a samozřejmě distribucí. Bohužel tisková zpráva neuvádí příliš podrobností o celé technologii.

Pokud budeme vycházet z technologie redox flow baterií, pak u nich je ještě jeden zásadní problém. A sice používání jedovatých sloučenin, například vanadu či bromidu zinečnatého. Druhým nedostatek je dost kolísavá cena vanadu na volném trhu. Ale jak už jsme předeslali, není jasné, zda se vanad či bromid zinečnatý v technologii nanoFlowcell také používá. Uvidíme, s čím společnost nanoFlowcell AG přijde na nadcházejícím autosalonu v Ženevě.

Související články

Témata
Avatar - lamal
11. 12. 2017 09:29
Re: A ještě něco:
ty si nejaky odbornik pozeram, myslim ze aj primitivnost je tu uz od dob faronov :-) k tomu sa je zbytocne vyjadrovat, vies kolko druhov rakoviny existuje vobec? a cim vsetkym dokaze byt vyvolana?

ohladne tych motorov ti uslo, ze prave doba kedy sa masivne rozsiril priamy vstrek a vyrazne sa navysili vstrek tlaky u dieselov skokovo narastla produkcia pevnych castic a downsize tomu nahral na 100% ....takze ano kedysi to problem nebol a teraz uz je
11. 12. 2017 08:56
Re: Podivná tvrzení pana Dusila
To pak ale není novinařina, jen primitivní presstituce
10. 12. 2017 14:02
Re: Článek...
Pátral jsem už vícekrát v minulosti a zatím všechno co jsem našel o "volné" energii byly jen třesky plesky bez seriózních informací. Pokud bys měl link na věrohodné informace rád si je přečtu ale myslím že nic takového k dispozici není
10. 12. 2017 13:02
Re: kdysi davno v predaleke galaxii
no vis ono me to nediagnostikovala ucitelka ale tehdy psychiatr a dnes jim rikame psycholog ci psychiatr ;-) mel jsem zlozviky jako kousani nehtu a rodice chteli abych se to odnaucil, a tak nas detska doktorka poslala k tehdy psichyatrovi, a aby se to potvrdilo, tak jsem absolvoval podobnou prohlidku jeste v krajskem meste u vetsi kapacity, ne v roce 1987 jsem si o tom opravdu na internetu nic neprecetl a tvuj zivot s ucitelkou na tom nic nemzneni :-! mimochodem tehdy to dost casto diagnostikovali jako dislexii, kterousto ja netrpim

mimochodem ja nemam problem jen s pravopisem, ale i se syntaxi a mam rukopis tak specificky, ze se da oznacit za skrabani

takze jo jsi dalsi odbornik co si k odbornosti o autech na tomto servru pripisuje odbornost diagnostiky poruch lidi >:D blahopreju ti, mel bys zajet na nejakou fakultu kde vyucuji psychiatrii a chtej po nich diplom a minimalne tytul Mgr. ale spis je rovnou pozadej o PhD nebo PhDr. :-!
10. 12. 2017 11:43
Pravopis
Vážený pane redaktore,
se zájmem jsem si přečetl Váš článek " NanoFlowcell: Náhrada za akumulátory? Tohle má být konečně elektrická revoluce."
Po technické stránce je to velice zajímavé, ale kromě několika překlepů píšete o kyselině SÝROVÉ - to myslíte, že se vyrábí ze sýru? Já myslím, že H2SO4 se tak nazývá pro obsah síry.
Zajímalo by mě, jestli takovéto články někdo rediguje.
Je to hrozná ostuda, když se takovýto článek dostane na veřejnost !!!
Ing. Jaroslav Krajc

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku