Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
23
Fotogalerie

Nárazový test prvního vyrobeného kupé Polestar 1: Jak se „mačká“ karbon?

Polestar 1 je prvním vlastním produktem nové značky, která dosud jen upravovala vozy Volvo. Jak si vedlo kupé z kompozitních materiálů při nárazovém testu, ukazuje přiložené video.

Na letošním ženevském autosalonu představené kupé zajímavých tvarů Polestar 1 je krátce před spuštěním sériové výroby. O vůz hybridním pohonem je údajně velký zájem, přičemž údajně už při premiéře měl výrobce závazné objednávky. A to s autem v té době nikdo nejel a před tím jej nikdo ani neviděl.

Kromě hybridního pohonu se auto vyznačuje také podlahovou plošinou SPA, jejímž základním stavebním materiálem je v tomto případě uhlíkový kompozit, lidově přezdívaný karbon. Polestar 1 tak nemá vůbec nic společného s vozy Volvo, s jejichž úpravami byla tato značka dosud primárně spojená. První vyrobený model navíc „poslal“ výrobce proti zdi. Jak auto obstálo při tomto nárazovém testu?

Karbon se nemačká, ale láme

Fakt, že auto využívá kompozity na skelet karoserie, si vyžádal poněkud větší pozornost konstruktérů při vývoji. Polymer, ztužený uhlíkovými vlákny, který používá coby stavební materiál karoserie Polestaru, není ve své podstatě tak úplně vhodná pro absorbování kinetické energie trvalou deformací. Kompozit při působení extrémních sil spíše praskne, než že by se deformoval.

Nejdůležitější byl pro techniky čelní náraz do pevné bariéry rychlostí 56 km/h. Dle vyjádření zástupců Polestaru se jednalo o jeden z klíčových prvků vývoje vozu. Pokud auto obstojí při tomto druhu nárazu, patrně již zvládne i ostatní.

Jakým způsobem je skelet vozu vyřešen, zpráva neuvádí. Z přiloženého videa je ale zřejmé, že auto při uvedeném nárazu obstálo velmi dobře. Otázkou je, jak by dopadlo při polovičním přesazení přídě, kdy síly působí přímo pouze na jednu stranu vozu. Výrobce uvádí, že toto byl pouze nárazový test. Další testy budou pokračovat v příštích týdnech ve vývojovém středisku pro pasivní bezpečnost firmy Volvo v Gotheburgu. Vzhledem k úrovni vozu Polestar 1 věříme, že pasivní bezpečnost nebude zaostávat za velmi vysokým standardem vozů Volvo. Byť jakkoliv ty mají karoserie z rozličných ocelových plechů.