Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Navrhl přes 1200 aut, přesto je designér Giovanni Michelotti prakticky neznámý

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Jeden muž vytvořil přes 1200 aut a prototypů, přesto jeho jméno není obecně známé. Přístup či vnímaní krásy anonymního mistra zužitkovaly světové automobilky. I známé osobnosti.

Daleko známějším jménům stačí i jeden úspěšný projekt a popularita je zajištěna. Příkladem relativně snadno nabité slávy mohou být Albrecht von Goertz (načrtl BMW 507) nebo Malcolm Sayer (navrhl Jaguar E-Type). Umělecké oddělení motorismu zná další věhlasné ikony jako Giorgetto Giugiaro, Marcello Gandini, Chris Bangle, Freeman Thomas, Walter de Silva či Jozef Kabaň.

Mezi stálicemi chybí Giovanni Michelotti. Turínský rodák žil v letech 1921–1980 a během málo známé kariéry vytvořil přes 1200 aut a prototypů. Úspěšný návrhář, originální stylista a milovník umění vystupoval jako správný dobový gentleman, ani za pracovním stolem po nocích prý neodkládal sako doplněné kravatou. Je pochopitelné, proč se nedostatečně připomínanému mistrovi někdy přezdívá automobilový Picasso.

Mezi znalci uznávaný Ital zůstal navždy známý nejen kvantitou, ale také kvalitou odvedené práce. Zanechal poctivé dědictví mezi značkami Alfa Romeo, Ferrari, BMW, Maserati, Aston Martin, Ford, Lancia i Jaguar. Kromě podpisu pod prvotřídními výtvory osobního segmentu si geniální umělec udělal čas také na formování autobusů anebo nákladních vozidel.

Giovanni Michelotti vždy přesně věděl, že chce být hybatelem automobilového dění v inovativním turínském prostředí „evropského Detroitu“. Téměř veškeré zaměření severozápadního regionu souviselo s potřebami výroby aut. Giovanniho otec pracoval pro závod automobilky Itala, povolání syna proto bylo předem zřejmé.

Bez čekání na 16. narozeniny v roce 1936 Michelotti opustil školu a dostal práci jako stážista v karosárně La Stabilimenti Farina. Talentovaný učeň vnímal rady skvělých mentorů, prezentovaný zájem spolu s tvrdou prací a vytrvalostí přitahovaly pozornost věhlasnějšího italského návrháře a závodníka Maria Revelliho di Beaumonta, který začal předávat vlastní zkušenosti právě nadějnému následovníkovi designerského řemesla.

Po válce se na základě Michelottiho rukopisu dostala do sériové výroby aktualizovaná verze Alfy Romeo 6C 2500 SS a vznikly upravené varianty karoserie pro Talbot Lago T26. Úvodní úspěchy rázem přinesly užitečné zkušenosti, protože začínající profesionál rychle pochopil nevýhody zaměstnance a daleko větší výhody práce ve vlastní režii.

V roce 1949 si Michelotti otevřel soukromé designérské studio. Konkrétněji řečeno zůstal doma, vytvářel návrhy a nabízel služby na objednávku. Ceník musel být rozumně nízký s ohledem na minimum referencí, ovšem za drobnou úplatu vycházel nakonec excelentní produkt dodávaný vždy v domluveném časovém intervalu. Netrvalo dlouho a začala se tvořit fronta.

Přišla spoustu nových klientů a řada z nich prezentovala konečný produkt pod vlastní značkou, proto je možná Michelotti neznámým pojmem mezi automobilovou veřejností. Vynikající práce na trhu vycházela jako provedení Pininfarina, Vignale, Touring, Ghia atd. Desítky a stovky Giovanniho děl bývaly speciální verze zadávané na míru nejdražších italských, francouzských a anglických automobilů. 

Michelottiho respekt narůstal úměrně s fascinujícími návrhy. Podle některých údajů vytvořil 192 modelů Ferrari a v polovině 50. let se úžasně prosadil ve Francii s Alpine A106, A108 a A110. Později byl osloven krachujícím BMW, kde chyběl mozek levného, spolehlivého a zároveň sportovního vozu za přiměřenou cenu – tak vznikla záchrana společnosti ve formě BMW 700. Líbivé myšlenky italského specialisty se zamlouvaly i celebritám, za všechny věrné zákazníky stačí jmenovat nizozemskou princeznu Beatrix nebo herce Stevea McQueena.

Koncem 50. let už bylo Michelottiho studio považováno za plnohodnotnou karosárnu produkující vynikající díla za rozumnou cenu v co nejkratším čase. Při setkání s každým klientem designér pozorně naslouchal jeho požadavkům, poté chvíli zůstal o samotě se svým notesem a zanedlouho už zájemci představoval první vedení linií a záhybů potenciálního vozu. Přijímal každou výzvu, neexistovala zakázka, která by neměla řešeni a zároveň trval individuální přístup k jednotlivci.

Michelotti zemřel v lednu 1980, jeho studio Carrozzeria Giovanni Michelotti bylo zavřeno až v roce 1993. Jeho syn, Edgardo Michelotti, pokračuje v otcových stopách.

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Doporučujeme

13. 8. 2021 22:03
Re: Navrhl přes 1200 aut...
Ale klepnuls :-!
13. 8. 2021 21:38
Navrhl přes 1200 aut...
To je čo za výmysel? To by štatisticky musel navrhovať 2,5 auta za mesiac nepretržite po dobu 40 rokov...
Možno, keď sa spočítajú všetky jeho reálne autá, štúdie, modely a obrázky, tak sa k 1200 autám dostaneme, ale tvrdenie v nadpise je úplná kravina.