Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Z kterých dostupných aut se stanou ceněné klasiky? Slavný designér radí koupit tyhle vozy

BMW Z4 Coupe (2006)
BMW Z4 Coupe (2006)
BMW Z4 Coupe (2006)
BMW Z4 Coupe (2006)
162 Fotogalerie
Diskuze (9)

Automobilový designér Frank Stephenson, který je podepsaný pod vzhledem řady důležitých a známých vozů, přichází se seznamem sedmi aktuálně relativně dostupných aut, z nichž by se v budoucnu mohly stát ceněné klasiky.

 

Stephenson jako designér pracoval pro automobilky BMW, Mini, Ferrari, Maserati, Fiat, Lancia, Alfa Romeo a McLaren a podílel se na vozech jako například BMW X5 E53, první novodobé Mini, Ferrari F430, Maserati MC12, Ferrari FXX, Fiat 500, Fiat Punto, Fiat Bravo nebo McLareny MP4-12C, P1, 675LT, 570S a 720S. Je také tvůrcem Fordu Escort Cosworth.

A jaká auta tedy doporučuje koupit? Stephenson samozřejmě při výběru vychází především z designu, hovoří ostatně především o "budoucích designových klasikách", u zvolených vozů ovšem přidává i další důvody, proč by jejich hodnota mohla stoupat.

Američan začíná BMW Z4 první generace, potenciál má podle něj karosářské provedení kupé. Vyzdvihuje u něj klasické proporce, jednoduchý a elegantní interiér a také fakt, že Z4 Coupé byla k dispozici jen ve dvou verzích: jako 3.0si s třílitrovým řadovým šestiválcem a jako sportovní M model s řadovou šestkou o objemu 3,2 litru.

Další na seznamu je Honda S2000, u níž Stephenson předpokládá růst jak designové hodnoty, tak postavení automobilové ikony. Vyzdvihuje také skvělé jízdní vlastnosti, točivý motor nebo třeba digitální otáčkoměr, který v době výroby tohoto roadsteru nebyl zrovna běžný.

Mezi budoucí designové klasiky Stephenson řadí také Alfu Romeo Brera, a to opravdu především kvůli estetice, která tu nahrazuje výkon a jízdní projev. Desigér, který dvě Brery v minulosti vlastnil, přiznává, že výkon u tohoto auta nikdy neodpovídal jeho vzhledu. Oceňuje přitom hlavně zadní partie. A chválí interiér kombinující luxus se sportovním charakterem.

Dostalo se také na Citroën C6, který je po estetické stránce skutečně originální a výjimečný. Stephenson pochopitelně vyzdvihuje především nezvyklé provedení zadního okna, chválí ovšem i komfortní interiér. "Je to prezidentské auto za malé peníze," říká designér a doplňuje, že Citroën navíc vyrobil relativně malý počet exemplářů.

Na list se dále dostala Honda CR-Z, jakýsi duchovní nástupce Hondy CR-X s hybridním pohonem. A právě pokračování ve stylu oblíbeného kupé Stephenson na tomto autě oceňuje - jde podle něj o excelentní evoluci designové ikony. CR-Z prý také dokazuje, že hybrid nemusí vypadat "nedynamicky".

Další v pořadí je Opel Astra OPC (Vauxhall Astra GTC VXR), o němž Stephenson mluví jako o jednom z posledních výkonných a současně dostupných sportovně vyhlížejících vozů se spalovacím motorem. Na vzhledu třídveřového hot-hatche designér oceňuje například linii střechy, která navazuje na spodní linii zadního okna. Anebo otvory v rozích předního nárazníku.

A nakonec je tu tip v podobě Porsche 911 generace 997. Stephenson hovoří o čistém a jednoduchém designu, návratu 911 ke kulatým světlometům, hydraulickém řízení a atmosféricky plněných motorech. I základní Carrera ja podle něj skutečným řidičském vozem.

Porsche 997 samozřejmě není vyloženě dostupným autem, ale v dalších letech jeho cena podle Stephensona určitě ještě poroste. Německý sporťák je tedy podle něj zajímavý z pohledu pořizovací ceny a návratnosti investice.

Tak to by bylo. Takhle vypadá seznam sedmi dostupných vozů (všimněte si, že v popisu u videa se píše o osmi, ale napočítali jsme jich skutečně jen sedm), které se podle významného designéra v budoucnu stanou designovými klasiky se zajímavější hodnotou, než jakou mají nyní. Souhlasíte s ním?

A mimochodem, Stephenson zmiňuje také auta, u nichž zařazení do přehledu zvažoval, ale nakonec se rozhodl je z různých důvodů vynechat. Jde o Ford Focus RS první generace, Lotus Elise, Volkswagen Golf R32 odvozený od čtvrté generace Golfu, BMW řady 7 E38 a Hondu Civic Type R vycházející ze sedmé generace modelu Civic.

Vstoupit do diskuze (9)