Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ne čínská, ale ruská podivnost! SUV Ataman postavil GAZ. Proč zůstalo jen u prototypu?

David Bureš David Bureš 16. 8. 2017
34
21
Zobrazit náhledy (34)
GAZ-2308 Ataman (1996) GAZ-2308 Ataman (1996) GAZ-2308 Ataman (1996) GAZ-2308 Ataman (1996) GAZ-2308 Ataman (1996) GAZ-2308 Ataman (1996) GAZ-2308 Ataman (1996) GAZ-230 810 Ataman Jermak (1999) GAZ-230 810 Ataman Jermak (1999) GAZ-230 810 Ataman Jermak (1999) GAZ-230 810 Ataman Jermak (1999) GAZ-3106 Ataman II (1999) GAZ-3106 Ataman II (1999) GAZ-3106 Ataman II (1999) GAZ-3106 Ataman II (1999) GAZ-3106 Ataman II (1999) GAZ-3106 Ataman II (1999) GAZ-230 812 Ataman Jermak (2000) GAZ-230 812 Ataman Jermak (2000) GAZ-3106 Ataman II (2004) GAZ-3106 Ataman II (2004) GAZ-3106 Ataman II (2004) GAZ-3106 Ataman II (2004) GAZ-3106 Ataman II (2004) GAZ-3106 Ataman II (2004) GAZ-3106 Ataman II (2004) GAZ-3106 Ataman II (2004) GAZ-3106 Ataman II (2004) GAZ-3106 Ataman II (2004)
SUV jsou dnes hitem, ruský GAZ ale s myšlenkou takového automobilu koketoval již v devadesátých letech. Výsledek ale moc krásy nepobral.

Ruská automobilka GAZ (Gorkého automobilový závod) je v našem prostředí známá hlavně díky sedanu Volha, případně luxusnímu modelu Čajka, poválečnému vozu Poběda či dnes prodávané dodávce Gazelle. Od jejího založení v roce 1932 ale postavila i spoustu dnes zapomenutých aut. A právě jedno z nich dnes připomeneme, model Ataman. Vznikl v devadesátých letech jako nadějný projekt pick-upu a později SUV, sériové výroby se ale nakonec nedočkal. Pojďme si připomenout jeho příběh.

První prototyp automobilu nazvaného GAZ „Ataman“ (kozácký náčelník) vyjel z dílen závodu v Nižném Novgorodu v polovině devadesátých let. V tu dobu se jednalo o velice nezvyklý projekt na ruské poměry. Tehdejší Ataman byl pick-upem, což byl druh automobilu, který v největší zemi světa nebyl právě obvyklý. I proto při odhalení vzbudil hodně rozporuplných reakcí, ať už těch nadšených, tak těch pohoršených.

GAZ ale Atamanu věřil. Doufal, že pro Rusy neobvyklá koncepce zaujme a automobil se ujme. Proto Ataman byl pro GAZ druhý projekt pick-upu v tehdejší době, o dva roky dříve vznikl GAZ 2304 Burlak, na bázi sedanu 31029. Obchodní úspěch automobilka ostatně potřebovala, stejně jako jiní ruští výrobci na začátku devadesátých let po rozpadu SSSR strádala a hledala cesty, jak v nové době získat zákazníky. Jakožto výrobce armádní techniky navíc GAZ měl zkušenosti i s terénními auty, což se při vývoji Atamanu hodilo.

360p720p1080p

Podobně jako jiná ruská auta té doby ani Ataman nepobral moc krásy. Právě kvůli neforemným tvarům se mu začalo přezdívat velká huba nebo kolos na hliněných nohou. Ataman totiž opravdu byl obr, na délku měřil 5.060 mm a na šířku 1.870 mm. Rozvor náprav činil 3.100 mm.

Podivný vzhled souvisel s tím, že Ataman byl vlastně hybridem sestaveným ze dvou modelů. Platformu dodala Volha, zatímco až trojmístná kabina byla upravená z nákladního modelu 3307. První varianta (2307) měla opravdu nízký podvozek, a tak úpravou vznikl vyšší model (2308), který lépe zvládal i podmínky mimo zpevněné cesty. Vedle verze s pohonem všech kol ale existovala i zadokolka (2309, někdy přezdívaná Atamanka).

Zajímavostí byl motor v útrobách, protože GAZ počítal s různými jednotkami. Zatímco tak 2309 poháněl 2,9litrový čtyřválec, 2308 používal mohutný osmiválec o objemu 4,25 litru. V obou případech šlo nicméně o agregáty ZMZ (Závolžský motorový závod).

Oba prototypy byly vzájemně porovnávány, a přestože v mnohém se chovaly podobně, „vítězem“ se nakonec stala verze 2308 s pohonem všech kol. V terénu byla zkrátka schopnější. Proto se nakonec dostala do produkce a několik desítek (podle některých zdrojů stovek) exemplářů zamířilo k zákazníkům.

To ale GAZu nestačilo. Technika byla „modulární“ a firma počítala s tím, že na jednom základu vedle pick-upu vzniknou i další modely. Jedním z nich mělo být pětidveřové SUV (jak by se takový model dnes nazval), tehdy nazývané kombíkem, které debutovalo v roce 1999 jako GAZ Ataman Jermak (jméno jednoho kozáckého náčelníka).

Příď pocházela z pick-upu, za níž se objevila hranatá kabina. Automobil s interním označením 230810 dlouhý 5.060 mm a vysoký 2.100 mm byl poháněn vpředu podélně 2,7litrovým čtyřválcem, který na rozdíl od většího motoru v Atamanu měl místo karburátoru vstřikování. Výkon dosáhl na 118 kW a točivý moment na 234 N.m, což GAZ Ataman Jermak dokázalo rozpohybovat maximálně na 135 km/h. Převodovka byla čtyřstupňová, nechyběla dvoustupňová redukce. Výhodou byla obří kabina, do níž se mohlo vejít až deset osob.

Ataman Jermak to ale na sériovou výrobu nedotáhl, na rozdíl od pick-upu zůstalo jen u tří vyrobených exemplářů. GAZ se ale myšlenky nevzdal a o rok později představuje na moskevském autosalonu další SUV, tentokrát nazvané Ataman 2.

Jestliže už původní Ataman nepatřil zrovna mezi krasavce, Ataman 2 (interně GAZ 3106) byl už vyloženě ošklivým automobilem. Extravagantně pojatá příď s výrazným chromováním připomínala některá čínská díla, nafouklé přední blatníky vypadaly též podivně.

Oproti stejně pojmenovanému předchůdci byl Ataman 2 menší, přesto se do něj vešly tři řady sedadel pro sedm osob. Na délku měřil 4.570 mm a na šířku 1.960 mm, rozvor činil 2.670 mm. Pohon měl na starosti atmosférický čtyřválec ZMZ o objemu 2,5 litru, který disponoval 112 kW a 211 N.m. Síla agregátu byla posílána na všechna kola, a to prostřednictvím pětistupňového manuálu.

Ani na realizaci tohoto stroje ale nedošlo, protože se ukázalo, že rozjezd jeho výroby by byl pro GAZ příliš nákladný. A nevyšlo ani opětovné použití jména Ataman II pro SUV z roku 2004 s odlišnou karoserií. Také tento projekt skončil v propadlišti dějin.

A tak těžiště nabídky značky GAZ zůstává v oblasti užitkových automobilů. Firma ale vyrábí také třeba speciální pásové vozidlo Bobr, které v českém prostředí používají hasičské sbory. A nezapomeňme ani na to, že GAZ spolupracuje s Volkswagenem a Škodou, pro které vyrábí auta, primárně určená pro ruský trh.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Jsem asi masochista
Londonbridge
| 17. 8. 2017
Ak by Rusaci nasypali Kabanovy plne vrecia rublov a nastiepanych diamantov nemusel dnes sediet v Boss obleku u BMW a mohol kludne kreslit v teplakoch a teplych papuciach u Ruskych inzinierov.... >:D
Avatar - Stejsn
Jsem asi masochista
Stejsn
| 17. 8. 2017
ale líbí se mi palubka toho Atamana [odkaz] je taková správně industriální, jak z vejtřasky. A taky sedačky, na pohled vypadají až francouzsky měkké. Prostě rád bych se s tím projel. Zvenčí jsou to ale otřesné obludy, o tom žádná. Kabina z buchanky s čumákem z volhy, potěš koště.
S zase
jme
| 17. 8. 2017
No a před rokem 1989 ses zase nedostal do basy za to, žes jim bezostyšně podlézal.

A to že na kritiku Ruské zaostalosti potřebuješ prototypy z 90tých let když je rok 2017 taky o něčem svědčí.
Asie
jme
| 17. 8. 2017
Třeba Korejci jsou velmi učenliví. Naučili se, že když auto navrhnou a vyrobí sami, bude to poruchová zrůdnost.

Teď pro ně auta navrhují Němci a vyrábí Moraváci a Slováci a hned je to mnohem lepší.
Avatar - Barrichello
S zase
Barrichello
| 16. 8. 2017
vono to cchce umět rozlišovat prototyp (to SUV 3106) , který bývá vždy víc odvážný a futuristický se sériovým produktem, který tady ovšem nevznikl, ale řekněme že typ Ataman SUV 4x4 z roku 2004 tomu byl blízko.

Pikapy bych nekomentoval, to byl přešlap vedle....

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku