Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nechcete na léto MTX Roadster? V Česku jsou na prodej minimálně dva

Jan Zajíc
Diskuze (0)

I když teď asi nikdo neví, co se bude dít v létě, možnost se jen tak projet nám snad žádná pandemie nevezme.

Proto stojí za to občas se podívat, jestli není aktuálně na prodej nějaké zajímavé auto. Dnes vám ukážeme hned dvě, líbit by se mohla především fanouškům netradičních českých strojů.

Jde totiž o dva exempláře MTX Roadster, což je otevřená verze Škody Favorit, kterou v Mělníku v letech 1991 až 1996 stavěl podnik Metalex. Vznik tohoto vozu přitom nebyl konstrukčně vůbec jednoduchý. Původně bylo zvažováno pouze jednoduché řešení s uříznutím střechy a zachováním čtyřdveřové karoserie (jak bylo později aplikováno u MTX Cabrio, které vycházelo z Felicie), designerovi Václavu Královi se ale povedlo prosadit konstrukčně složitější řešení s pouze dvoudveřovou karoserií.

Karoserie tak navzdory zachování rozvoru 2.450 mm zaznamenala výrazné změny, zcela přepracovány byly jak boky, tak záď automobilu, na níž se usadil výrazný přítlačný spoiler. Chybět nemohly ani dodatečné výztuhy pro zvýšení tuhosti, ať už v podlaze nebo prazích, pevnější byl i rám čelního skla. Na místě zadních sedadel se zase objevily ochranné oblouky z ocelových trubek chránící posádku při převrácení, na nichž byly uchyceny bezpečnostní pásy.

Zatímco u prvního prototypu byly nové karosářské díly vyrobené z ručně vyklepaných ocelových plechů, prodávané auto mělo díly laminátové. Střecha byla plátěná, stahovala se ručně do prohlubně za sedadly, zamýšlený hardtop sice vznikl, nabízen ale nakonec nebyl.

Nakonec vzniklo více než 150 exemplářů, většina z nich zamířila do zahraničí, ať už do Německa, Nizozemí nebo Anglie. U nás se auto prodávalo i jako stavebnice, kterou si majitelé dokončili sami. Základní cena byla stanovena na 298.000 korun, tedy zhruba na dvojnásobek tehdejšího Favoritu LS. V útrobách pracovala sériová třináctistovka z Favoritu o výkonu 43 kW, Metalex ale nabízel i její vyladění pomocí jiného vačkového hřídele nebo upravené hlavy válců.

Těžko říct, kolik exemplářů se dochovalo do současnosti, ale minimálně dva jsou aktuálně v Česku na prodej. Jeden je z roku 1996 a zaujme třeba i výrazným žlutým lakem. K mání je za 750 tisíc korun.

Druhý, z roku 1992, má světle zelenou metalízu a podle prodejce je ve velmi slušném stavu. V tomto případě je cena dohodou.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme