Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nechcete Toyotu Century? Vrchol japonského luxusu s V12 se v Evropě neprodával, ale dá se tu koupit

Jan Zajíc
Diskuze (15)

Toyota Century je auto v našich končinách nepříliš známé a také mimořádně vzácné. Není divu, když jde o specialitku určenou primárně pro japonský trh. Přesto jsme našli jeden kus na prodej v Německu. Mohl by vás zaujmout.

Jasně, vzhledem k původu je potřeba počítat s pravostranným řízením, ale zbytek auta je opravdu velice zajímavý. Nejprve ale stručný pohled do historie.

Toyota Century se v Japonsku prodává už od roku 1967, ale aktuálně je v nabídce teprve třetí generace. Jméno vozu, které je v angličtině výrazem pro století, pak připomíná Sakichiho Toyodu, zakladatele společnosti Toyota. Právě v roce 1967 automobilka slavila sto let od jeho narození.

Tehdejší novinka přitom měla jasné poslání, kterého se drží dodnes. Jde o vrcholnou reprezentativní luxusní limuzínu s celou řadou neobvyklých řešení a nápadů, zlepšujících pohodlí posádky. Century mimochodem slouží také japonské císařské rodině.

Exemplář z roku 2000, který jsme objevili na prodej v Německu, zastupuje druhou generaci vozu, jež se vyráběla skoro 30 let. Pod kapotou přede pětlitrový dvanáctiválec o výkonu 206 kW (jde ale o oficiální údaj, ve skutečnosti prý dával i 250 kW) a 481 N.m. Century je jedinou Toyotou s V12.

Zajímavé je, že jednotka v případě problémů uměla fungovat na polovinu válců. Dvanáctiválec spolupracuje se 4stupňovou automatickou převodovkou.

Docela působivé jsou rozměry, japonská limuzína na délku měří 5.270 a její rozvor dosahuje 3.025 mm. Hmotnost se těsně vejde pod dvě tuny. 

Nejsilnější stránkou Century je ovšem prostor na zadních sedadlech. A nejde jen o samotné místo, ale také detaily, které z něj dělají výjimečné posezení. Cestující mají k dispozici elektrické otevírání dveří, pasažér vlevo si může sklopit přední sedačku a natáhnout nohy. Samozřejmostí je nejen všestranné polohování, ale i vyhřívání nebo masážní funkce.

Zajímavostí je čalounění. Zákazníci totiž často upřednostňovali vlněnou tkaninu, třeba i proto, že je tišší než kůže - při pohybu pasažéra totiž nevrže. Milovníky klasického stylu jistě potěší také tradiční záclonky na oknech, z dnešního pohledu je možná úsměvná přítomnost VHS přehrávače. A prodejce tvrdí, že všechno funguje, jak má. Toyota si ostatně na výrobě Century dávala opravdu záležet, není důvod tomuto tvrzení nevěřit

Kousek k mání dosud najezdil asi 80.900 kilometrů a až na několik lehčích vad laku (údajně tvořeného sedmi vrstvami) by měl být v nadprůměrném stavu. A cena? Toyota, kterou u nás jen tak nepotkáte, je na prodej za 18.034 eur, tedy v přepočtu necelých 470 tisíc korun.

Jan Zajíc
Diskuze (15)

Doporučujeme

Avatar - fOE
5. 2. 2021 11:56
Re: Nechcete Toyotu Century?
Ba dum tss
Avatar - speedfred
5. 2. 2021 10:41
Re: Nechcete Toyotu Century?
Ja som nejaký čas strávil v Rusku a Volga bol najčastejší taxi s akým sme jazdili takže ju mám stále pred očami :-[]
Avatar - speedfred
5. 2. 2021 10:39
Re: Mně se to líbí,
Tak kámoš mal aj u nás Š 110R s RHD na našich značkách. To bolo ale tak dobrých 25r späť.
5. 2. 2021 10:17
Re: Mně se to líbí,
Prihlásiť sa dá aj u nás, kamoš má práve v servise nejaký mercedes s pravostranným riadením a KE značkami ;-)
Avatar - wakantanka
5. 2. 2021 10:12
Re: Mně se to líbí,
Aj u nás sa dá / dalo. A napr. v BG tých pravostranných áut jazdí hafo, osobáky, mikrobusy, kamióny, na čo si len spomenieš. Ono z logiky veci, že auto schválené pre premávku v EU sa musí dať prihlásiť v hociktorom členskom štáte. Aj v Británii jazdia autá s ľavostranným riadením na britských značkách.