Nechcete Toyotu Century? Vrchol japonského luxusu s V12 se v Evropě neprodával, ale dá se tu koupit
Toyota Century je auto v našich končinách nepříliš známé a také mimořádně vzácné. Není divu, když jde o specialitku určenou primárně pro japonský trh. Přesto jsme našli jeden kus na prodej v Německu. Mohl by vás zaujmout.
Jasně, vzhledem k původu je potřeba počítat s pravostranným řízením, ale zbytek auta je opravdu velice zajímavý. Nejprve ale stručný pohled do historie.
Toyota Century se v Japonsku prodává už od roku 1967, ale aktuálně je v nabídce teprve třetí generace. Jméno vozu, které je v angličtině výrazem pro století, pak připomíná Sakichiho Toyodu, zakladatele společnosti Toyota. Právě v roce 1967 automobilka slavila sto let od jeho narození.
Tehdejší novinka přitom měla jasné poslání, kterého se drží dodnes. Jde o vrcholnou reprezentativní luxusní limuzínu s celou řadou neobvyklých řešení a nápadů, zlepšujících pohodlí posádky. Century mimochodem slouží také japonské císařské rodině.
Exemplář z roku 2000, který jsme objevili na prodej v Německu, zastupuje druhou generaci vozu, jež se vyráběla skoro 30 let. Pod kapotou přede pětlitrový dvanáctiválec o výkonu 206 kW (jde ale o oficiální údaj, ve skutečnosti prý dával i 250 kW) a 481 N.m. Century je jedinou Toyotou s V12.
Zajímavé je, že jednotka v případě problémů uměla fungovat na polovinu válců. Dvanáctiválec spolupracuje se 4stupňovou automatickou převodovkou.
Docela působivé jsou rozměry, japonská limuzína na délku měří 5.270 a její rozvor dosahuje 3.025 mm. Hmotnost se těsně vejde pod dvě tuny.
Nejsilnější stránkou Century je ovšem prostor na zadních sedadlech. A nejde jen o samotné místo, ale také detaily, které z něj dělají výjimečné posezení. Cestující mají k dispozici elektrické otevírání dveří, pasažér vlevo si může sklopit přední sedačku a natáhnout nohy. Samozřejmostí je nejen všestranné polohování, ale i vyhřívání nebo masážní funkce.
Zajímavostí je čalounění. Zákazníci totiž často upřednostňovali vlněnou tkaninu, třeba i proto, že je tišší než kůže - při pohybu pasažéra totiž nevrže. Milovníky klasického stylu jistě potěší také tradiční záclonky na oknech, z dnešního pohledu je možná úsměvná přítomnost VHS přehrávače. A prodejce tvrdí, že všechno funguje, jak má. Toyota si ostatně na výrobě Century dávala opravdu záležet, není důvod tomuto tvrzení nevěřit
Kousek k mání dosud najezdil asi 80.900 kilometrů a až na několik lehčích vad laku (údajně tvořeného sedmi vrstvami) by měl být v nadprůměrném stavu. A cena? Toyota, kterou u nás jen tak nepotkáte, je na prodej za 18.034 eur, tedy v přepočtu necelých 470 tisíc korun.