Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nechte se sledovat a ušetříte: Levněji, ale pod dohledem

Matouš Waller
Diskuze (0)

Šetřete na drahých povinných ručeních a snižte tím náklady na provoz vozu. Daní za nižší pojištění je však stálý dohled aplikace, která hodnotí řidičské schopnosti a podle nich rozhoduje o slevě.

Povinné ručení často tvoří významnou část nákladů na provoz auta, zejména pokud jeho majitel patří do takzvaných rizikových skupin. Ve snaze nabídnout větší individualizaci a ušetřit peněženkám vzorných řidičů už v minulosti několik pojišťoven uvedlo na trh telematické systémy, sledující chování řidičů. Tato zařízení zaznamenávají jízdní a diagnostická data, díky čemuž je možné o autě okamžitě zjistit mnoho aktuálních informací. Kromě jízdních dat lze sledovat právě i řidičské návyky, například překračování rychlosti, příliš prudké zatáčení či brzdění nebo používání telefonu za jízdy. Výměnou za dohled během řízení a dodržování předpisů pak motoristé získali výrazné slevy z povinného ručení.

„Je to dobrý nápad, ale účinnost bude patrně omezena jen na část řidičů. Ti, kteří jezdí špatně, o sobě navíc většinou mají přehnané mínění a údaje o tom, že dělají chyby, vidět nechtějí. Na ně platí represe a zvyšování ceny pojistky při zaviněných nehodách,“ komentuje snahu pojišťoven dopravní psycholog Michal Walter.

Obavy o soukromí

Žádný z produktů však už na trhu není. Před několika lety poprvé otestovala takovou aplikaci pojišťovna Axa pod názvem Axa drive, po sloučení se společností Uniqa už ale nefunguje. Právě Uniqa je alespoň částečnou výjimkou, protože pod názvem SafeLine nabízí pojištění s telematickou jednotkou. Primárně sice zajišťuje vyšší zabezpečení vozu, ale dokáže i vyhodnocovat jízdní data a řidičům zobrazovat kritické momenty v aplikaci, neslouží však pro výpočet pojištění. „Hodně to využívají klienti pro rozbor jízdy svých dětí, aby jim ukázali, jakých prohřešků nebo neobratností se dopouštějí,“ vysvětluje Eva Svobodová, mluvčí společnosti.

Vlastní systém pod názvem Šestý smysl provozovala od roku 2011 i pojišťovna Allianz. „Ukázalo se, že většina řidičů není připravená data sdílet. Pravděpodobně i proto, že pokud by ukázala, že řidiči nejezdí zodpovědně, museli bychom to reflektovat v ceně,“ vysvětluje důvody k ukončení mluvčí společnosti Allianz Marie Petrovová. Podobný produkt ani nyní neplánuje, kritériem pro slevu na pojistném je počet najetých kilometrů, kontrolovaný fotografiemi tachometru. „Právě tento údaj nám nejlépe ukazuje pravděpodobnost vzniku nějaké pojistné události,“ doplňuje Petrovová, protože statistiky podle ní jednoznačně ukazují, že čím méně auto najede, tím méně má nehod.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Matouš Waller
Diskuze (0)

Doporučujeme