Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nehoda špatně opraveného auta: Když dva dělají totéž…

Svět motorů Svět motorů 28. 11. 2013 • 22:56
9
34
Zobrazit náhledy (9)
Po nalakování ani nepoznáte, že byla oprava červené octavie tak „zfušovaná“ Všiměte si rozevření lemu hrany karoserie u červeného vozu, opraveného neodborně Červená octavia se po opakovaném střetu v důsledku nekvalitní opravy hroutí... ... zatímco z modré by řidič pravděpodobně odešel po svých
Jaký vliv může mít rozdílně uskutečněná oprava vozidla po vcelku běžné havárii, ukázala nedávno mladoboleslavská automobilka Škoda. Výsledek je minimálně překvapivý.

Na začátku všeho jsou dvě identické Škody Octavia druhé, tedy dnes již minulé generace. Obě pohánějí motory 1.2 TSI, přičemž jedna je modrá a druhá červená. Jsou úplně nové a svůj život na silnici si příliš neužijí. Čeká je totiž boční bariérová zkouška podle předpisu EHK OSN 95. Pouze nárazová rychlost bude snížena na 30 km/h.

Takové střety jsou v provozu poměrně časté. Stávají se nejen v případě, že někdo nedá přednost na křižovatce, nýbrž i na parkovištích. To ostatně potvrzuje studie ústavu Dekra, podle níž nejvíce opravovaných škod na vozidlech vzniká při nárazových rychlostech do 44 km/h. Vzhledem k ceně octavie je jasné, že poškození způsobené takovou nehodou nespadne do oblasti, kdy se již vozidlo nevyplatí opravovat.

Druhé dějství

Po nárazové zkoušce byla obě vozidla opravena. Zatímco modrá octavia putovala do autorizovaného servisního střediska Škody v Kosmonosech, červená byla odvezena do dílen německé laboratoře KTI (Kraftfahrzeugtechnisches Institut). Jde o dceřinou společnost Dekry zabývající se výzkumem oprav vozidel po haváriích. V našem případě bylo jejím úkolem simulovat „neautorizovanou“ práci.

Zatímco v Kosmonosech se postupovalo přesně podle dílenské příručky, v KTI karoserii opravovali tak, jak to běžně dělají různé menší firmy, jejichž

cílem je spíše než kvalita ekonomické hledisko… Prostě aby to majitele pokud možno moc nestálo.

Rovnání kontra výměna

Podívejme se teď podrobněji na obě opravy. Začněme červenou octavií umístěnou v laboratořích KTI. Po nezbytné demontáži levých předních a levých

zadních dveří a následném odstrojení poškozených vnějších a vnitřních dílů vozidla, demontáže airbagů a plastových obložení kabiny a upevnění vozidla na rám se přistoupilo k samotné opravě zdeformované karoserie. Jejím základem bylo rovnání všeho, co bylo jen trochu možné. Vzhledem k tuhosti sloupku B bylo potřeba jej k opětovnému vyrovnání (vytažení) nahřát. Dále se rovnaly prahy, střecha a také vrchní část bočnice v oblasti levého sloupku C. Po vyrovnání byla přimontována upravená část nové postranice. Při demontáži vrchní části postranice došlo k narušení povrchu sloupku B. Důvodem bylo použití nesprávného rozměru řezného kotouče. Chybně dopadlo i samotné svařování. Jednak z důvodu nízké teploty, navíc i nedostatečného přítlaku. Však také byly použity klasické svářecí kleště. Rovněž s předepsaným lepením některých spojů se karosáři v KTI příliš nezdržovali.

Mnohem lépe na tom byla modrá octavia. Autorizovaná dílna postupovala přesně podle pokynů výrobce. Počátečními pracemi se obě opravy moc

neliší, neboť odstrojování se musí dělat vlastně vždy. To už ale nelze říci o samotné opravě. Jestliže se v KTI na červené škodovce rovnalo vlastně úplně vše, v případě modré to byla pouze podlahová část platformy, samozřejmě za studena. Rovnání čehokoliv na karoserii za tepla je dle odborníků ze Škody Auto největším prohřeškem, jak jsme viděli dále v simulovaném testu.

A co se tedy měnilo? Předně to byla kompletní levá postranice včetně sloupků A i B a také prahu. Dále střecha vozidla, levý přední blatník a samozřejmě oboje dveře, poté následovaly další práce, již v zásadě podobné s těmi u červeného vozu (boční airbag, interiérové plasty a jiné).

Třicítku střídá padesátka

Ačkoliv byla obě vozidla opravována různým způsobem, na první pohled byste to do nich neřekli. I neautorizované dílny si totiž dávají záležet na tom, aby takzvané pohledové části byly pokud možno bez výhrad. Laik tak v zásadě nemá žádnou možnost poznat, zda oprava vozu proběhla v souladu s předpisy výrobce, nebo lidově řečeno na koleně.

Místo na silnici putují oba vozy do Úhelnice u Mladé Boleslavi, kde je čeká opět nárazový test. Je stejný jako předchozí, pouze na 50 km/h vzrostla nárazová rychlost hliníkového beranidla o hmotnosti 950 kg, jež simuluje přední deformační zónu moderního automobilu. Po nezbytných přípravách dochází k samotnému nárazu. Už jen pouhý pohled na rozbité octavie odhaluje výrazně větší deformace červené, opravované neautorizovanými metodami. Následné vyhodnocení z podrobného zkoumání obou škodovek to nejen potvrzuje, nýbrž ukazuje větší rozdíly, než se na první pohled zdá (viz dále).

Je to na vás

Závěr je tedy jasný. Vzhledem k tomu, že cena opravy obou vozidel byla kalkulována v eurech, musíme vycházet z pouhého přepočtu na české

koruny. Dle vyjádření Škody Auto se neautorizovanou metodou ušetřilo zhruba 90 000 Kč. To se zdá být relativně dost.

Bohužel daň za to ale může být krutá, neboť jak se asi všichni shodneme, cenu lidského života jednoduše vyčíslit nelze. V případě havárie v minulosti neodborně opraveného vozidla o něj jít skutečně může, a to v situacích, které byste za normálních okolností měli bez problému přežít, třeba jen s lehčími zraněními.

Praxe je často taková, že lidé se neodborně opravených vozidel po havárii snaží co nejrychleji zbavit. Tím vlastně riskují život a zdraví těch, kteří si od nich vůz kupují a zpravidla nic netuší. Je to na každém z nás…

Výsledky druhého nárazového testu

Deformace karoserie

Rozdíly v deformaci obou karoserii jsou na první pohled viditelné. U červené octavie došlo při nárazu k deformacím střechy nad levými zadními dveřmi, horního rámu dveří za sloupkem B a u horní hrany zadního okna. Dále byly zdeformovány přední i zadní boční dveře a došlo rovněž k většímu rozevření horních částí dveří od rámu dveří, prahu a rozevření spodního lemu.

Deformace (mm) Červená octavia Modrá octavia
Práh 175 150
Podlaha 55 40
Pažení dveří 128 105
Sloupek B, pažení 140 115

U červené octavie se negativně projevily neodborné zásahy do struktury, jejichž přímým důsledkem bylo zlomení sloupku B v místě napojení na nově upravenou postranici (vyříznutou část z nového dílu). Rovnání prahu za studena se podepsalo na snížení tuhosti platformy, jakož i spodní části sloupku B. Celkové deformace byly až o 25 mm větší. Došlo rovněž k výrazněnému rozlomení postranice a prahu důsledkem špatného slícovaní a nevhodným svařováním.

Co zranění řidiče?

Šofér modré octavie, opravené dle předepsaných postupů výrobce, by pravděpodobně vyvázl jen s lehčím zraněním bez trvalých následků. Hospitalizace by nebyla nutná. Naopak řidič červené škodovky, jež nebyla opravena v souladu s předpisy automobilky, by pravděpodobně utrpěl i závažnější poranění: například zlomeninu tří žeber či pohmoždění vnitřních orgánů. Hospitalizaci lze předpokládat v řádu týdnů či měsíců.

Pravděpodobnost zranění v testovaných octaviích
Vozidlo Červená octavia Modrá octavia
AIS rovno 3 47 procent 4,69 procenta
AIS rovno 4 16 procent 1 procento
To mimo jiné znamená, že riziko léčitelného zranění je u neodborně opravené octavie (červené) více než desetinásobné než u modré, zprovozněné v souladu s předpisy výrobce
Zatížení hlavy (HIC) 99,77 (1000) 61,93 (1000)
Průhyb žeber 21,67 mm (42 mm) 21,09 mm (42 mm)
Kritérium měkké tkáně 0,12 m/s (1,0 m/s) 0,11 m/s (1,0 m/s)
Maximální zatížení stydké kosti 2,09 kN (6 kN) 1,74 kN (6 kN)
Maximální zatížení břicha 0,7 kN (2,5 kN) 0,6 kW (2,5 kN)
Údaje v závorkách vyjadřují mezní hodnoty

Autor: Tomáš Dusil, Svět motorů

Související články

Témata
Avatar - pepevyskoc
4. 12. 2013 16:22
neautorizovaný, standardizovaný autoservis
Já můžu doporučit (ne)autorizované autoservisy ze sítí typu Bosch Car Service či Q-SERVICE. Musí splňovat určitá kritéria co se týče dílenského vybavení, používaných dílu, zázemí servisu..; mechanici dostávají různá školení, servisy využívají software pro kalkulaci zakázky, tudíž její cenu přesně stanoví dle normohodin výrobce jako autorizovaný servis, jenže za mnohem méně, než autorizovaný servis, přitom leckdy kvalitněji... ;-)
29. 11. 2013 15:06
Re: Levná reklama
Jasně, automobilka z těchto intervalů pak počítá provozní náklady. Ale naštěstí je počítají v cenách autorizovaného servisu a za jejich cenu si ten olej včetně filtru můžeš vyměnit i třikrát, takže je lepší vyměnit častěji a levněji a nákladech je to totožné, jako když jednou za 30 tis. vyměníš v autorizáku. Ale jinak u nás služebáky mění v předepsaných intervalech a některé mají za tři roky najeto třeba 180-200tis. a z hlediska provozních vlastností mohu říct, že nepozoruji, že by se to na nich nějak podepsalo. Až na drobné odchylky jsou to diesely různých počtů válců a objemů, několika značek... To, že olej nevydrží 30tkm beru jako "prohlášení" olejářské lobby. vždyť oleje 0W30 nebo i 5W30 snad ani nemohou ztrácet viskozitu ... >:D a syntetické 5W40 či 0W40 si dnes umí své vlastnosti udržet velmi slušně.
jinak výměna filtru jsou dvě kila, výměna včetně oleje je i víc než tisíc korun. Olej ve friťáku taky nevyměníš po každým smažení....
29. 11. 2013 13:16
Re: Levná reklama
Beru, že v dieselu je olej namáhanější, ale já nemluvím jen o naftových motorech, ale všeobecně tj. včetně benzínových. Máš pravdu, že abrazivní nečistoty by měl odchytat filtr, ale ten je právě už po 30 tis km zasranejjak jetel. Vůbec trestuhodná prasečina je u novýho auta nařídit první výměnu oleje až po 30 tis km. Ve chvíli kdy se ten motor teprv zabíhá a produkuje při tom největší množství různých špon a otěrek za celou dobu své životnosti je trestuhodná nedbalost nechat tohle abrazivo pracovat v motoru takovou dobu. Nebudu měnit jen filtr. To už vyměním zrovna i ten olej. To mě těch pár stovek navíc nezabije.
29. 11. 2013 11:47
Re: Levná reklama
já neříkám, že ti to uškodí. Taky neměním po 30 tisících. Já mám též dobré zdroje (VŠCHT), závěr je ten, že kvalitu oleje víc zhoršuje to, co se do něj dostává (nafta), případně to, že olejový filtr jej dobře nečistí...
To co jsi poslal je hezké, ale jak píší, jedná se o abrazivní opotřebení, a říci, že bylo způsobeno vyčerpáním aditiv v oleji je hodně krátkozraké. Abraziva by běl právě filtrovat dobře funkční olejový filtr.
Navíc u low saps olejů, určených pro vozy s filtry částic je větším problémem to, že se do oleje dostává nafta.
Výměnou oleje nic nezkazíš, ale třeba tím, že olejový filtr vyměníš ještě třeba v polovině životnosti oleje získáš daleko víc.
29. 11. 2013 11:14
Re: Levná reklama
Vtip je v tom, že tam vůbec neleju Castrol. Bavil jsem se s tím člověkem úplně nezávazně nechtěl jsem od něj nic kupovat. Navíc jsem si tenhle fakt potvrdil z víc stran a to prosím od fundovaných lidí ne z diskuze na ACZ. Čili já si budu dál měnit olej po 15 tis, protože chci aby mi to auto ještě nějakou dobu jezdilo.

tady o tom třeba hezky píšou.

[odkaz]