
Nehody dle modelů a tříd: bezpečná a nebezpečná auta v USA
Podrobná statistika amerického Národního úřadu pro bezpečnost na dálnicích popisuje detailně situaci na silnicích v USA. Jedním z pravidelných výstupů jsou také úmrtí řidičů v jednotlivých modelech automobilů, ze kterých se přepočtem získává míra úmrtnosti řidičů vztažená k počtu vozidel v provozu. To může být považováno za jedno z měřítek nebezpečnosti automobilů na trhu. Na rozdíl od objektivních, ale stále jen laboratorních crash-testů, vyjadřují zveřejňovaná čísla smutnou realitu.
Čísla, která udává zpráva Insurance Institute for Highway Safety byla získána ze statistiky nehod v USA mezi roky 2000 a 2003. Tomuto období odpovídají také počty registrací jednotlivých automobilů, ke kterým byly nehody vztaženy. Měřítkem nebezpečnosti jednotlivých vozidel je tak počet úmrtí na vozidlo-roky. Do jednotky byl zahrnut také čas, vzhledem k tomu, že se registrace průběžně mění. Jedno vozidlo zaregistrované na období 12 měsíců tedy odpovídá jednomu vozidlo-roku, dvě vozidla zaregistrovaná na 12 měsíců odpovídají dvěma vozidlo-rokům.
Vyhodnoceno bylo celkem 199 modelů prodávaných na americkém trhu, jejichž počet registrací překročil číslo 120 000 a v nichž zemřelo alespoň 20 řidičů během tříletého sledovaného období. Míra úmrtnosti byla získána podělením úmrtí počtem registrací. Počty registrací v různých třídách jsou samozřejmě velmi odlišné (300 tisíc jednoho modelu vs. 3 miliony jiného modelu), proto byly vypočteny 95% intervaly spolehlivosti, indikující přesnost daného stastistického údaje. My uvádíme hodnoty bez těchto intervalů.
Průměrný údaj úmrtnosti činí 87 mrtvých na 1 milion vozidlo-roků. Celý vozový park čítal 113 607 805 vozidlo-roků.
První tabulka představuje výsledky nejbezpečnějších automobilů. Vedle označení modelu je zařazení do tříd dle americké metodiky a ke každému modelu pak náležejí čtyři údaje o úmrtnosti. První z nich vyjadřuje celkové riziko úmrtí řidiče v daném vozidle reprezentované počtem zemřelých řidičů na milion vozidlo-roků. Další sloupce vyjadřují stejný údaj pro specifické případy: srážky s ostatními vozidly, nehody samostatných vozidel a nehody při nichž se vozidlo převrátilo přes střechu.
Vozidla s nejnižšími mírami úmrtí řidičů | |||||
Celkem obětí | nehody s dalšími vozidly | nehody samotného vozidla | převrácení | ||
Mercedes E | luxury car | 10 | 7 | 3 | 0 |
Toyota 4Runner | 4WD SUV | 12 | 6 | 6 | 6 |
Volkswagen Passat | 4dr car | 16 | 0 | 18 | 13 |
Lexus RX 300 | 4WD SUV | 17 | 11 | 5 | 0 |
Toyota RAV4 | 4WD SUV | 18 | 12 | 6 | 0 |
Honda Odyssey | minivan | 19 | 16 | 2 | 1 |
Mercury Villager | minivan | 21 | 7 | 15 | 7 |
Mercedes S | luxury car | 25 | 15 | 10 | 0 |
Nissan Pathfinder | 4WD SUV | 25 | 8 | 17 | 4 |
Cadillac DeVille | luxury car | 26 | 12 | 14 | 4 |
Nissan Quest | minivan | 26 | 23 | 0 | 0 |
Toyota Camry Solara | 2dr car | 27 | 10 | 16 | 11 |
Cadillac Eldorado | luxury car | 29 | 12 | 17 | 6 |
Další tabulka obsahuje vozidla s nejhoršími výsledky bez ohledu na zařazení do velikostní třídy. Již z této tabulky jsou vidět problematické výsledky SUV při převrácení vozidel, přesvědčivé nejsou ani údaje o následcích nehod samostatných vozidel.
Vozidla s nejvyššími mírami úmrtí řidičů | |||||
Celkem obětí | nehody s dalšími vozidly | nehody samotného vozidla | převrácení | ||
Chevrolet Blazer 2dr | 2WD SUV | 308 | 54 | 274 | 251 |
Mitsubishi Mirage | 2dr car | 209 | 142 | 69 | 37 |
Pontiac Firebird | sports car | 205 | 42 | 167 | 71 |
Kia Rio | 4dr car | 200 | 95 | 109 | 64 |
Kia Sportage 4dr | 2WD SUV | 197 | 65 | 138 | 88 |
Chevrolet Blazer 4dr | 2WD SUV | 190 | 78 | 113 | 79 |
Ford Explorer 2dr | 2WD SUV | 187 | 52 | 145 | 122 |
Chevrolet Camaro | sports car | 186 | 62 | 123 | 63 |
Mazda B series | 2WD pickup | 185 | 67 | 124 | 88 |
Chevrolet Tracker | 4WD SUV | 183 | 86 | 98 | 80 |
Chevrolet S10 | 2WD pickup | 182 | 81 | 101 | 61 |
Chevrolet Cavalier | 2dr car | 168 | 90 | 76 | 49 |
Chevrolet Cavalier | 4dr car | 162 | 83 | 81 | 44 |
Kia Sportage 4dr | 4WD SUV | 162 | 51 | 119 | 100 |
Třetí tabulka obsahuje vyhodnocení úmrtnosti řidičů osobních automobilů v hmotnostních třídách. Hmotnosti v lbs byly přepočteny na kg. Z tabulky je zřetelně vidět nevýhoda lehkých automobilů při srážce s jinými automobily, naopak riziko úmrtí při převrácení je podobné u nejmenších vozidel i u automobilů americké střední třídy.
Osobní automobily - míry úmrtnosti řidičů dle hmotnosti vozidla | ||||
Hmotnost vozidla [kg] | Celkem obětí | nehody s dalšími vozidly | nehody samotného vozidla | převrácení |
1133 nebo méně | 115 | 71 | 42 | 20 |
1134-1360 | 102 | 54 | 46 | 25 |
1361-1587 | 84 | 44 | 39 | 19 |
1588-1814 | 56 | 33 | 23 | 10 |
1815-2041 | 47 | 27 | 20 | 7 |
2042-2268 | - | - | - | - |
více než 2268 | - | - | - | - |
Čtvrtá tabulka zachycuje nehody populárních SUV. Průměrné výsledky nejsou tak alarmující jako v případě jednotlivých modelů z tabulky nejhorších, ale i tak je zřetelná nebezpečnost těchto automobilů ve srovnání s méně robustními osobními vozy. SUV mají nejvyšší počty úmrtí ze sledovaných skupin v případě úpřevrácení přes střechu.
Jedenáct automobilů kategorie SUV mělo více než 75 úmrtí řidičů na milion vozidlo-let při převrácení přes střechu. Příčinou je vysoké těžiště těchto automobilů, které se ještě zvýší jakmile takový automobil naložíte. To je případ extrémně velkého Fordu Excursion (úmrtí v pořadí dle sloupců tabulky 107/20/96/77), který bývá v USA často plně obsazován. Podobně nelichotivé hodnocení statistika přiřadila Land Roveru Discovery II (119/29/89/53) nebo dvoudveřovému Fordu Explorer 4WD (134/22/117/94). Že to jde i jinak ukazuje Lexus RX300 (17/11/5/0), Nissan Pathfinder (25/8/17/4). Až za nimi se umístilo BMW X5 (33/17/16/15). IIHS radí zákazníkům a výrobcům přidat do výbavy těchto automobilů stabilizační systém, který stále není u těchto automobilů v USA tak samozřejmý jako v Evropě.
SUV - míry úmrtnosti řidičů dle hmotnosti vozidla | ||||
Hmotnost vozidla [kg] | Celkem obětí | nehody s dalšími vozidly | nehody samotného vozidla | převrácení |
1133 nebo méně | - | - | - | - |
1134-1360 | 128 | 63 | 66 | 47 |
1361-1587 | 98 | 38 | 61 | 47 |
1588-1814 | 98 | 32 | 69 | 53 |
1815-2041 | 73 | 23 | 53 | 39 |
2042-2268 | 66 | 27 | 40 | 28 |
více než 2268 | 55 | 15 | 42 | 33 |
Ani pick-upy z páté tabulky nejsou všelékem na bezpečné cestování. Statistika říká, že v pick-upu při srážce s jiným vozidlem v průměru umírá podobný počet řidičů jako v osobním automobilu odpovídající hmotnostní kategorie. Velmi špatné výsledky v této statistice ale mají pick-upy střední hmotnostní kategorie v případě nehody samotného automobilu, kdy umírá 82 řidičů na milion vozidlo-let. Ani počty úmrtí při převrácení nejsou právě povzbuzující...
Pick-upy - míry úmrtnosti řidičů dle hmotnosti vozidla | ||||
Hmotnost vozidla [kg] | Celkem obětí | nehody s dalšími vozidly | nehody samotného vozidla | převrácení |
1133 nebo méně | - | - | - | - |
1134-1360 | 90 | 42 | 49 | 28 |
1361-1587 | 131 | 57 | 74 | 45 |
1588-1814 | 115 | 33 | 82 | 56 |
1815-2041 | 107 | 38 | 70 | 44 |
2042-2268 | 93 | 30 | 64 | 41 |
více než 2268 | 87 | 28 | 60 | 44 |