Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nehody dle modelů a tříd: bezpečná a nebezpečná auta v USA

Nehody dle modelů a tříd: bezpečná a nebezpečná auta v USA Zdroj: acz

Nehody dle modelů a tříd: bezpečná a nebezpečná auta v USA

Jak dopadají při nehodách řidiči velkých SUV ve srovnání s řidiči osobních automobilů v USA? Odpověd nabízí statistika nehod podle modelů z let 2000 až 2003. Samostatně jsou vyhodnoceny také jednotlivé třídy dle hmotnosti automobilu.

Podrobná statistika amerického Národního úřadu pro bezpečnost na dálnicích popisuje detailně situaci na silnicích v USA. Jedním z pravidelných výstupů jsou také úmrtí řidičů v jednotlivých modelech automobilů, ze kterých se přepočtem získává míra úmrtnosti řidičů vztažená k počtu vozidel v provozu. To může být považováno za jedno z měřítek nebezpečnosti automobilů na trhu. Na rozdíl od objektivních, ale stále jen laboratorních crash-testů, vyjadřují zveřejňovaná čísla smutnou realitu.

Čísla, která udává zpráva Insurance Institute for Highway Safety byla získána ze statistiky nehod v USA mezi roky 2000 a 2003. Tomuto období odpovídají také počty registrací jednotlivých automobilů, ke kterým byly nehody vztaženy. Měřítkem nebezpečnosti jednotlivých vozidel je tak počet úmrtí na vozidlo-roky. Do jednotky byl zahrnut také čas, vzhledem k tomu, že se registrace průběžně mění. Jedno vozidlo zaregistrované na období 12 měsíců tedy odpovídá jednomu vozidlo-roku, dvě vozidla zaregistrovaná na 12 měsíců odpovídají dvěma vozidlo-rokům.

Vyhodnoceno bylo celkem 199 modelů prodávaných na americkém trhu, jejichž počet registrací překročil číslo 120 000 a v nichž zemřelo alespoň 20 řidičů během tříletého sledovaného období. Míra úmrtnosti byla získána podělením úmrtí počtem registrací. Počty registrací v různých třídách jsou samozřejmě velmi odlišné (300 tisíc jednoho modelu vs. 3 miliony jiného modelu), proto byly vypočteny 95% intervaly spolehlivosti, indikující přesnost daného stastistického údaje. My uvádíme hodnoty bez těchto intervalů.

Průměrný údaj úmrtnosti činí 87 mrtvých na 1 milion vozidlo-roků. Celý vozový park čítal 113 607 805 vozidlo-roků.

První tabulka představuje výsledky nejbezpečnějších automobilů. Vedle označení modelu je zařazení do tříd dle americké metodiky a ke každému modelu pak náležejí čtyři údaje o úmrtnosti. První z nich vyjadřuje celkové riziko úmrtí řidiče v daném vozidle reprezentované počtem zemřelých řidičů na milion vozidlo-roků. Další sloupce vyjadřují stejný údaj pro specifické případy: srážky s ostatními vozidly, nehody samostatných vozidel a nehody při nichž se vozidlo převrátilo přes střechu.

Vozidla s nejnižšími mírami úmrtí řidičů
  Celkem obětínehody s dalšími vozidlynehody samotného vozidlapřevrácení
Mercedes E luxury car10730
Toyota 4Runner4WD SUV12666
Volkswagen Passat4dr car1601813
Lexus RX 3004WD SUV171150
Toyota RAV44WD SUV181260
Honda Odysseyminivan191621
Mercury Villagerminivan217157
Mercedes S luxury car2515100
Nissan Pathfinder4WD SUV258174
Cadillac DeVilleluxury car2612144
Nissan Questminivan262300
Toyota Camry Solara2dr car27101611
Cadillac Eldoradoluxury car2912176

Další tabulka obsahuje vozidla s nejhoršími výsledky bez ohledu na zařazení do velikostní třídy. Již z této tabulky jsou vidět problematické výsledky SUV při převrácení vozidel, přesvědčivé nejsou ani údaje o následcích nehod samostatných vozidel.

Vozidla s nejvyššími mírami úmrtí řidičů
  Celkem obětínehody s dalšími vozidlynehody samotného vozidlapřevrácení
Chevrolet Blazer 2dr2WD SUV30854274251
Mitsubishi Mirage2dr car2091426937
Pontiac Firebirdsports car2054216771
Kia Rio4dr car2009510964
Kia Sportage 4dr2WD SUV1976513888
Chevrolet Blazer 4dr2WD SUV1907811379
Ford Explorer 2dr2WD SUV18752145122
Chevrolet Camarosports car1866212363
Mazda B series2WD pickup1856712488
Chevrolet Tracker4WD SUV183869880
Chevrolet S102WD pickup1828110161
Chevrolet Cavalier2dr car168907649
Chevrolet Cavalier4dr car162838144
Kia Sportage 4dr4WD SUV16251119100

Třetí tabulka obsahuje vyhodnocení úmrtnosti řidičů osobních automobilů v hmotnostních třídách. Hmotnosti v lbs byly přepočteny na kg. Z tabulky je zřetelně vidět nevýhoda lehkých automobilů při srážce s jinými automobily, naopak riziko úmrtí při převrácení je podobné u nejmenších vozidel i u automobilů americké střední třídy.

Osobní automobily - míry úmrtnosti řidičů dle hmotnosti vozidla
Hmotnost vozidla [kg]Celkem obětínehody s dalšími vozidlynehody samotného vozidlapřevrácení
1133 nebo méně115714220
1134-1360102544625
1361-158784443919
1588-181456332310
1815-20414727207
2042-2268----
více než 2268----

Čtvrtá tabulka zachycuje nehody populárních SUV. Průměrné výsledky nejsou tak alarmující jako v případě jednotlivých modelů z tabulky nejhorších, ale i tak je zřetelná nebezpečnost těchto automobilů ve srovnání s méně robustními osobními vozy. SUV mají nejvyšší počty úmrtí ze sledovaných skupin v případě úpřevrácení přes střechu.

Jedenáct automobilů kategorie SUV mělo více než 75 úmrtí řidičů na milion vozidlo-let při převrácení přes střechu. Příčinou je vysoké těžiště těchto automobilů, které se ještě zvýší jakmile takový automobil naložíte. To je případ extrémně velkého Fordu Excursion (úmrtí v pořadí dle sloupců tabulky 107/20/96/77), který bývá v USA často plně obsazován. Podobně nelichotivé hodnocení statistika přiřadila Land Roveru Discovery II (119/29/89/53) nebo dvoudveřovému Fordu Explorer 4WD (134/22/117/94). Že to jde i jinak ukazuje Lexus RX300 (17/11/5/0), Nissan Pathfinder (25/8/17/4). Až za nimi se umístilo BMW X5 (33/17/16/15). IIHS radí zákazníkům a výrobcům přidat do výbavy těchto automobilů stabilizační systém, který stále není u těchto automobilů v USA tak samozřejmý jako v Evropě.

SUV - míry úmrtnosti řidičů dle hmotnosti vozidla
Hmotnost vozidla [kg]Celkem obětínehody s dalšími vozidlynehody samotného vozidlapřevrácení
1133 nebo méně----
1134-1360128636647
1361-158798386147
1588-181498326953
1815-204173235339
2042-226866274028
více než 226855154233

Ani pick-upy z páté tabulky nejsou všelékem na bezpečné cestování. Statistika říká, že v pick-upu při srážce s jiným vozidlem v průměru umírá podobný počet řidičů jako v osobním automobilu odpovídající hmotnostní kategorie. Velmi špatné výsledky v této statistice ale mají pick-upy střední hmotnostní kategorie v případě nehody samotného automobilu, kdy umírá 82 řidičů na milion vozidlo-let. Ani počty úmrtí při převrácení nejsou právě povzbuzující...

Pick-upy - míry úmrtnosti řidičů dle hmotnosti vozidla
Hmotnost vozidla [kg]Celkem obětínehody s dalšími vozidlynehody samotného vozidlapřevrácení
1133 nebo méně----
1134-136090424928
1361-1587131577445
1588-1814115338256
1815-2041107387044
2042-226893306441
více než 226887286044

Úplná zpráva IIHS ke stažení ve formátu PDF (839 kB)