Nejčistší TDI od Volkswagenu se představuje
Cílem aliance Bluetec, která spojila automobilky Volkswagen, Audi a DaimlerChrysler, je prosazení se na americkém trhu s výkonnými a úspornými turbodieselovými motory. Zatímco v Evropě tyto automobilky sklízí obchodní úspěchy, v USA se zákazníci zatím jen učí nakupovat vznětové motory v osobních automobilech a zásadní překážkou jsou také přísné emisní normy ve vybraných státech unie. Tou nejpřísnější normou je kalifornský předpis skupiny „Tier 2/Bin 5“, který omezuje produkci NOx na nejvýše 70 mg na ujetou míli. Aby automobil splnil přísné podmínky, musí být vybaven zcela novou technologií, která odstraňuje NOx, přirozeně vznikající v obvyklých pracovních režimech vznětových motorů.
Zatímco konkurenční Toyota již podobný systém v Evropě nabízí a například Mercedes již několik studií na toto téma představil a první Bluetec dokonce začal již v USA prodávat, VW se hlásí se svými systémy až teď. Německá automobilová skupina vyvíjí dvě řešení. U modelů menších než Passat se dnes zkouší zařízení, která zachycují NOx a podobně jako v případě filtrů pevných částic jsou tyto látky pravidelně bez zásahu řidiče odstraňovány za přispění motormanagementu.
Konstrukčně náročnějším řešením je proces SCR (Selective Catalytic Reduction) spočívající ve vstřikování kapalné látky na bázi močoviny (např. AdBlue) do výfukového traktu, kde se přeměňuje chemickou reakcí na čpavek, který dále reaguje s NOx. K tomu je zapotřebí vybavit automobil další přídavnou nádrží na několik litrů AdBlue, která by měla vystačit po dobu mezi předepsanými servisními prohlídkami. Americké předpisy také nově vyžadují, aby celý systém prokazatelně pracoval s vysokou účinností nejen v novém automobilu, ale i po 150.000 km.
Do dnešních dnů prodal Volkswagen v USA asi 800 tisíc automobilů se vznětovým motorem. Vozidla Bluetec se budou zřejmě chtít utkat s japonskými a americkými hybridními vozidly. Alespoň to tak v tuto chvíli vypadá podle toho, jak Mercedes-Benz prezentuje svůj první model E 320 BLUETEC na americkém trhu.