Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejen Lewis. Závodníci, kteří se mohou pyšnit šlechtickým titulem Sir

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Záliba v motorsportu vynáší běžné smrtelníky mezi britskou šlechtu. Vybraní jedinci mají za zásluhy zajištěno přivítání v královském paláci, a to se všemi poctami. Odchází s medailí a novým titulem.     

Sedminásobný mistr světa formule 1 Lewis Hamilton byl ke konci roku 2020 povýšen na rytíře a může používat šlechtický titul „Sir“. Šestatřicetiletý závodník byl poctěn za sportovní reprezentaci rodné země a pádnými důvody k udělení titulu byly i dobrovolné charitativní a filantropické aktivity.

Sir Lewis Hamilton se stal historicky nejúspěšnějším pilotem královského motoristického sportu, ale mezi jezdeckou smetánkou se najdou i další motoristické hvězdy, kterým byla udělena nejvyšší pocta, jakou královna Alžběta II. nabízí.

Sir Henry Segrave

Britský veterán první světové války Henry O’Neal de Hane Segrave ovládl první vytrvalostní závod konaný v roce 1921. Téhož roku vstoupil do série Velkých cen a za dvě sezóny se propracoval na stupínek nejvyšší. Po dosažení zlatého poháru byl prvním Britem, který vyhrál Grand Prix v britském autě. 

Henryho potřeba rychlosti byla naplněna řadou rekordů. V březnu 1926 uháněl tempem 245 km/h v čtyřlitrovém Sunbeamu Tiger, o rok později jako první překonal limit 200 mph (322 km/h) za volantem tisícikoňového Sunbeamu. Tehdejší hranici možného dosáhl díky aerodynamickému prototypu Golden Arrow, který protínal vzduch rychlostí 372 km/h.

Sergave chtěl být nejrychlejší na zemi i ve vodě. Bohužel rok po udělení titulu se v pátek 13. června 1930 zabil na britském jezeře Windermere při převrácení člunu Miss England II. Plavidlo sneslo průměrnou rychlost 159 km/h, než se převrhlo a usmrtilo tehdejší motoristickou osobnost číslo 1.  

Sunbeam 1000 hp (1926-1927) Sunbeam 1000 hp (1926-1927)

Sir Malcom Campbell

Opět bývalý voják uměl vyhrávat závody ještě před první světovou válkou a po vyhlášení míru se vrátil do kokpitu v plné parádě. Zkušený pilot vyhrál Grand Prix de Boulogne 1927 a 1928 na voze Bugatti. Jeho nejslavnějšími činy byly ty, které ho stavěly proti Siru Segravovi.

V letech 1924 až 1935 Campbell překonal nejméně devět pozemních rychlostních rekordů, nejrychlejší pokus byl zaznamenán v hodnotě 485 km/h pokořené speciálem Napier-Campbell Blue Bird v roce 1935 na ploše solných plání Bonneville Salt Flats. Nechybělo ani poměřování sil ve vodě, Blue Bird K4 tam uměl razit cestu rychlostí až 228 km/h.

Sir Malcolm Campbell Sir Malcolm Campbell

Sir Jack Brabham

Uběhlo téměř 50 let, než byl další závodník vyzdvižen mezi společenskou elitu. Povýšení do aristokratického stavu si zasloužil Australan Sir John Arthur „Jack“ Brabham, který se po přemístění do Británie zařadil mezi závodnická esa. Trvalo jen čtyři roky, než Brabham získal své první vítězství F1 během Velké ceny Monaka v roce 1959, což byl jen úvod k trojnásobnému zisku celkového titulu mistra světa.

Slavný pilot založil vlastní stáj a v roce 1966 se stal prvním a jediným jezdcem, který vyhrál šampionát formule 1 na svém vlastním monopostu. Za tento bezkonkurenční výkon mu byla udělena medaile Řádu britského impéria a v roce 1979 byl povýšen do šlechtického stavu.

Sir Jack Brabham Sir Jack Brabham

Sir Frank Williams

Sir Francis Owen Garbett Williams spoluzakládal závodní tým Williams Grand Prix Engineering, který excelentně vystupoval v různých automobilových soutěžích od nejnižších tříd až po nejsledovanější podniky. V roce 1980 stáj Williams poprvé nenašla přemožitele a během dalších let tým F1 získal dalších šest titulů mistrů světa a k tomu navíc osm cenných vítězství v poháru konstruktérů.

Frank v roce 1986 přežil těžkou autonehodu, při které si polámal obratle, ale zůstal ve vedení stáje až do roku 2012, kdy se na trůnu vystřídal s dcerou Claire. Legenda s titulem patří mezi nejvýznamnější postavy historie formule 1.

Sir Frank Williams Sir Frank Williams

Sir Stirling Moss

Moss v letech 1948 až 1962 vyhrál 212 z 529 závodů, přesto se nestal nikdy korunovaným mistrovským šampionem formule 1. Kromě 16 vítězství z Velkých cen měl doma zlaté vavříny na památku nejrychlejšího projetí řady vytrvalostních závodů. Skutečný mistr volantu byl okolím milován za dokonale gentlemanské chování, což ho možná v minulosti stálo zasloužené tituly. Za celou kariéru údajně řídil 84 různých značek automobilů, přičemž neskrýval obdiv domácím čili britským modelům. Prý rád říkal, že je lepší čestně prohrát v britském autě než vyhrát v tom cizím.

Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss

Sir Jackie Stewart

Trojnásobný mistr světa Formule 1 byl přezdíván „Létající Skot“, ačkoliv se málem věnoval úplně jinému sportu. Jako talentovaný střelec na asfaltové terče vyhrál dva evropské šampionáty a v mládí soutěžil na olympijských hrách. V roce 1961 Stewart poznal krásu motorsportu a naštěstí usedl za volant soutěžního vozu. Přes nižší soutěže se vypracoval až do formule 1, kde je ve věku 81 let nejstarším žijícím mistrem světa.

Sir Jackie Stewart je novinářsky považován za pátého nejlepšího jezdce v dějinách F1 z padesáti nominovaných. S typickou bekovkou se objevuje v zákulisí Velkých cen, zde stále aktivně prosazuje zvýšení bezpečnostních předpisů.

Sir Jackie Stewart Sir Jackie Stewart

Sir Patrick Head

Patrick Head je jediným inženýrem formule 1, který si před jméno připisuje titul „Sir“. Headova kariéra začala v roce 1977 spoluzaložením Williamsu po boku Franka Williamse. Patrick vydržel celkem 27 let dohlížet na nejdůležitější inovace závodních aut.

Pod vedením Heada pracovalo mnoho inženýrů-začátečníků, kteří se později vypracovali do vedoucích pozic v konkurenčních týmech F1. Léta oddanosti motorismu byla v roce 2015 oceněna šlechtickým povýšením od prince Williama.

Sir Patrick Head Sir Patrick Head

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme