Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zemřel Stirling Moss. Věčnému korunnímu princi formule 1 bylo devadesát

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 12. 4. 2020 • 06:57
31
18
Zobrazit náhledy (31)
Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss Sir Stirling Moss

Nikdy se nestal mistrem světa formule 1. Přesto je považován za jednoho z nejlepších automobilových závodníků všech dob. Sir Stirling Moss odešel na věčnost.

Stirling Moss je bezesporu legendou automobilových závodů. A právem. Podle přesných statistik vyhrál 212 z 529 klání, kterých se kdy zúčastnil. Napříč všemi kategoriemi. Byl skutečně všestranným pilotem, pro kterého byla formule 1 jen jednou z mnoha epizod. Přesto získal čtyřikrát korunu vicemistra nejvyšší kategorie a zvítězil v 16 Grand Prix započítávaných do šampionátu.A dalších 19 důležitých závodech monopostů, které se jely bez nároků na body.

První zkušenosti sbíral v půllitrové formuli 3. Ve F1 startoval na britských vozech HWM, ERA, Connaught a Cooper, než mu jeho otec Alfred, také bývalý automobilový závodník koupil Maserati 250F. Za jeho volantem (bylo nalakováno v britské závodní zelené) si udělal takové jméno, že ho angažoval tovární tým Daimler-Benz, a to nejen pro formuli 1, nýbrž i pro závody sportovních vozů.

Jedním z jeho nejslavnějších triumfů je ten na Mille Miglia 1955. Ve stříbrném Mercedesu 300 SLR jej navigoval novinář Denis Jenkinson. Právě on si připravil itinerář s vyznačenými nebezpečnými místy na trati. I přes drobnou kolizi s balíky slámy u Padovy tento šílený závod za běžného provozu ovládli. Jako druzí a poslední cizinci v historii. Jejich čas 10 hodin, 7 minut a 48 sekund již nikdy nebyl překonán. Po odchodu Mercedesu ze světa velkých závodů kvůli tragédii v Le Mans 1955 Mosse angažoval tovární tým Maserati, vytrvalostní závody jezdil také pro Aston Martin.

Pak opět střídal britská auta: monoposty Vanwall Tonyho Vandervella, soukromé coopery a lotusy Roba Walkera, jehož byl kmenovým jezdcem, v GP Británie 1959 dojel ale druhý na BRM P25 týmu British Racing Partnership. Kratičkou epizodou se stalo účinkování v domácí GP 1961, která se konala opět v Aintree. Když jeho Lotusu 18/21 odešly brzdy, sedl do Fergusonu P99 Jacka Fairmana, posledního monopostu F1 s motorem vpředu, který měl mimochodem také pohon všech kol. Oba vozy nasadil Walker, takže tady problém nebyl. Jenže střídání jezdců už bylo zakázáno a Moss se navíc v boxech nechal roztlačit, což také pravidla nepovolovala. Následovala diskvalifikace...

24 hodin Le Mans britský závodník nikdy absolutně nevyhrál, byl dvakrát druhý (1953 na Jaguaru C-Type a 1956 s Aston Martinem DB3S). Jako první jezdec narozený mimo Spojené státy ovšem triumfoval ve 12 hodinách Sebringu (1954). Řídil vůz Osca Briggse Cunninghama. Během své kariéry stanovil několik světových rychlostních rekordů v různých třídách, šlo o opravdového „chameleona“, kterému nebyly cizí ani rallye, třeba v Rallye Monte Carlo 1952 obsadil druhé místo na Sunbeam-Talbotu 90!

Moss byl nucen odejít z velkých závodů po děsivé nehodě na Velikonoční pondělí v Goodwoodu 23. dubna 1962. Ležel měsíc v kómatu a půl roku byl částečně paralyzován, ochrnul na levou stranu těla. Naštěstí bez trvalých následků,uzdravil se, ale ztratil své pověstné rychlé reakce. Do formule 1 se už nikdy nevrátil, komentoval pro televizi, ale zúčastnil se třeba dálkového maratonu World Cup Rally Londýn-Sahara-Mnichov 1974. Jezdil závody cestovních vozů u protinožců a začátkem 80. let i ve Velké Británii. Později už vyhledával jen podniky po historické vozy na pozvání pořadatelů.

Definitivní konec kariéry oznámil v Le Mans 9. června 2011. V jednaosmdesáti! Vzhledem k neuspokojivému zdravotnímu stavu se v lednu 2018 stáhl z veřejného života. Zemřel paradoxně také na Velikonoce, v časných ranních hodinách v neděli 12. dubna 2020. 17. září by mu bylo 91 let.

Motoristický novinář Ken Purdy v roce 1963 napsal biografii Vše kromě svého života (v originále All but my life). Sestavil ji na základě rozhovorů se slavným závodníkem a všem ji doporučuji k přečtení, minimálně český překlad se dá po antikvariátech sehnat.

Zdroje: Daily Mail, F1sport.cz, Wikipedia

Foto: Daimler AG

Související články

Témata
17. 4. 2020 22:56
R.I.P
Jeden z nejlepších závodníků dějin.
14. 4. 2020 10:16
Re: Jezdecké nebe je bohatší...
Pájo to za tebe psal asi někdo jiný...
13. 4. 2020 16:28
Re: On by titul získal
No to mne taky hlava nebere.

Ode me maji palce nahoru..

Nechapu.
Avatar - _Karel_
13. 4. 2020 15:32
Re: On by titul získal
Čert vem Fostekovy "elektroprasata", tam se nad palci nepozastavuju, ale koment o Mossovi? A první dva komenty diskuze - moan a webpaja? Topper? Za co probůh? Je zbytečný se nad palci pozastavovat, a přesto mě to stále udivuje, kolik imbecilů sem chodí. :-(
13. 4. 2020 14:58
Re: Prosba na všechna kvičící elektroprasata!!!
Ty úbožiak. :no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud