Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejošklivější Ferrari všech dob? FZ93 je žhavým kandidátem na tento titul

David Bureš David Bureš 29. 3. 2020 • 00:00
16
1
Zobrazit náhledy (16)
Ferrari FZ93 (1993) Ferrari FZ93 (1993) Ferrari FZ93 (1993) Ferrari FZ93 (1993) Ferrari FZ93 (1993) Ferrari FZ93 (1993) Ferrari FZ93 (1993) Ferrari FZ93 (1993) Ferrari FZ93 (1993) Ferrari FZ93 (1993) Ferrari FZ93 (1993)

Ferrari FZ93 je netradičním supersportem inspirovaným vzhledem monopostu Formule 1. Techniku mu dodala slavná Testarossa.

Ferrari bylo dlouhá léta spjato s karosárnou Pininfarina, za svoji bohatou historii ale spojilo své síly i s jinými italskými designérskými centry. Jedním z nich bylo třeba Zagato, které pro ženevský autosalon 1993 postavilo prototyp Ferrari Formula Zagato 93 s hodně netradičním designem. Pamatujete si ho?

Automobil oficiálně pojmenovaný Ferrari Formula Zagato 93, dnes známý spíše pod zkratkou Ferrari FZ93, totiž využil tvarů inspirovaných monoposty Formule 1, tedy tradiční součásti historie maranellské automobilky.

Konkrétně příď vycházela ze speciálu Formule 1 643 pro sezonu 1991. Příď tudíž využila charakteristický formulový „nos,“ který se rozšiřoval směrem k blatníkům, podobně jako přední spoilery formulí. Záď zase tvarováním postupně se zužující se kabiny směrem vzad připomínala zadní partie monopostů.

Celkový tvar je velice jednoduchý a aerodynamicky funkční. Světlomety byly výklopné, jak velela doba první poloviny devadesátých let. Nechyběl ani NACA otvor vpředu nebo střecha „s dvojitými bublinami,“ poznávací znak vozů centra Zagato. Pod návrhem byl podepsán Ercole Spada, dlouholetý šéfdesignér studia Zagato, který je mimo jiné autorem též Aston Martinu DB4 GT Zagato nebo původního Fiatu Tipo.

Karoserie zaujala i originálním dvoubarevným zbarvením. Charakteristickou červenou, typickou pro vozy značky Ferrari, doplnila černá. Část karbonových panelů karoserie totiž zůstala nenalakována. Boky pak původně ozdobil výrazný vzpínající se hřebec, logo Ferrari. Později ale auto bylo přelakováno, velký kůň zmizel, stejně jako odhalený karbon. Spolu s tím byla v průběhu let také přepracovaná zadní část.

Mechanický základ dodal model Testarossa, konkrétně vůz s číslem šasi ZFFSA17S000083935, registrovaný tehdy ve Švýcarsku, proti němuž se však tvary kompletně změnily. Konkrétně šlo tedy o modernizované provedení Ferrari 512 TR, což znamená uprostřed uložený plochý dvanáctiválec o objemu 4,9 litru. Motor zůstal naladěný na 319 kW a nadále byl spárován s pětistupňovým manuálem. Poháněna byla samozřejmě zadní kola. Hmotnost 4.465 mm dlouhého auta (o 20 mm méně než výchozí model) však klesla na 1.440 kg.

Automobil vznikl pro nejmenovaného klienta, který žádal Ferrari se svébytnou karoserií. Tvary sice zaujal, nikdy však nebyl považován za krásný, a tak možná i proto postupně zmizel z očí. Až se náhle v roce 2010 objevil na prodej, na inzertním serveru Mobile.de, kde byl nabízen za milion eur s pouhými 700 ujetými kilometry na svém kontě. Dnes se pak podle všeho nachází v Miláně, v domovském showroomu studia Zagato.

Ferrari FZ93 sice skončilo v propadlišti dějin a dnes už si ho jen málokdo pamatuje, myšlenka inspirace monoposty Formule 1 ale v Maranellu žila dál. Vždyť takové Ferrari F50 bylo od „ef jedničky“ odvozeno přímo svoji technikou, když jeho motor vycházel z dvanáctiválce využívaného v monopostu 641 pro sezonu F1 1990. Nepochybnou inspiraci světem Formule 1 pak najdeme i v neméně slavném Ferrari Enzo.

Související články

Témata
29. 3. 2020 21:59
Ošklivé Ferrari?
Jak Enzo z osmdesátek to vypadá.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku