Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejprodávanější alternativy na českém trhu v roce 2021: Propad elektrovozů, úspěch LPG a plug-inů

David Bureš
Diskuze (37)

Čeští zákazníci o elektroauta zatím mají jen pramalý zájem. Naopak LPG se loni významně dařilo, znatelně rostly i registrace plug-in hybridů.

Rok 2021 je za námi a díky zveřejněným statistikám registrací za uplynulých 12 měsíců můžeme tvrdit, že zájem o vozy s elektrickým pohonem je na českém trhu minimální. Z elektrifikovaných pohonů však rostl zájem o plug-in hybridy, hybridy s možností dobití baterií ze zásuvky, kvůli rozšiřující se nabídce se navýšil také počet registrovaných mildhybridů a full-hybridů. Významně se dařilo také vozům na LPG. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA).

Za rok 2021 bylo na českém trhu registrováno 2.646 elektromobilů, zatímco o rok dříve jich bylo 3.262 kusů. Počet registrací elektřinou poháněných aut rostl, a to navzdory tomu, že kvůli propagaci tohoto pohonu ze strany Evropské unie nabídka takových aut loni široce rostla. Vysoké ceny a pro leckteré zákazníky stále omezený dojezd nebo nedostatečné možnosti pro nabíjení zkrátka dělají své.

Nutno v tomto směru zdůraznit, že oficiální statistiky SDA ukazují trochu odlišná čísla, to je však způsobeno tím, že jsme k výsledku připočetly vozy značky Tesla, které oficiální statistiky řadí do kategorie „jiné“. Tesla přitom nabízí výhradně elektromobily, a tak jsme její výsledky k celkovému výsledku připočetli. Mimochodem registrace Tesly na českém trhu rovněž meziročně klesly, z 396 na 253 aut.

Detailnější pohled do statistik SDA pak vyjeví i registrace mildhybridů a full-hybridů – zvlášť tyto druhy elektrifikovaných pohonů bohužel evidované nejsou. U nich se naopak potvrzuje rozšiřující se nabídka, jestliže ještě v roce 2019 registrace mildhybridů a full-hybridů činily 7.873 kusů, loni už jich bylo 19.338 exemplářů.

Stejně tak se projevuje opačný trend v případě „plynných“ paliv. Jestliže registrace vozů na LPG stabilně rostou, díky rozšíření nabídky Renaultu a Dacie, automobily na CNG postupně klesají, kterak se koncern VW Group i jiné značky od něj odklání.

Nejžádanějším druhem pohonu je však ten se zážehovým pohonem, po odečtení mildhybridů bylo v roce 2021 u nás registrováno 132.513 benzinových aut. Naftových vozidel bylo loni registrováno 48.055 exemplářů, po odečtení mildhybridů. I bez nich by však byl znatelný klesající zájem o tento druh paliva, respektive klesající počet registrovaných aut na naftu.

Český trh – Počet registrací jednotlivých paliv
Palivo Registrace 2021 [ks] Registrace 2020 [ks] Registrace 2019 [ks]
Benzin 132.513 121.741 166953
Nafta 48.055 58.978 68312
CNG 851 1293 1791
LPG 2259 1280 406
Elektro 2646 3262 756
Hybrid (mild, full) 19.338 10.693 7873
Plug-in hybrid 3736 1978 466
Vodík 9 1 0

Nejprodávanější elektromobily

Meziroční pokles registrací elektromobilů dokazuje, že o tento typ pohonu je na českém trhu nadále jen minimální zájem. Vždyť v uplynulém roce se nabídka takových automobilů značně rozšířila, a tak jen kvůli tomu by se očekával nárůst registrací.

Český trh – Nejprodávanější elektromobily podle značek
Poř. Značka Registrace 2021 [ks] Registrace 2020 [ks]
1. Škoda 832 1684
2. Volkswagen 286 141
3. Hyundai 283 345
4. Tesla 253 396
5. Mercedes-Benz 154 48

Pád je vidět také u domácí Škody, konec Citigoe iV znamená, že registrace elektromobilů mladoboleslavské značky meziročně klesly z 1.684 na 832 kusů. Paradoxně si meziročně lehce pohoršil i Enyaq iV, ze 741 na 738 exemplářů, a to přestože se až loni plně rozběhly jeho prodeje. I tak s přehledem drží titul nejžádanějšího elektroauta u nás.

Propadla se i Tesla, meziročně z 396 na 253 registrací, kvůli čemuž v pořadí nejprodávanějších značek elektromobilů klesla na čtvrté místo. Jak jsou ale mezi její modely registrace rozděleny, statistiky SDA nadále neukazují. Naopak úspěšně na trh vstoupil Volkswagen ID.4, jehož 145 registrací dokazuje předem očekávanou pozici prodávanějšího auta než kompaktní ID.3. To mělo na svém kontě za loňský rok 93 registrovaných kusů.

Český trh – Nejprodávanější elektromobily podle modelů
Poř. Model Registrace 2021 [ks] Registrace 2020 [ks]
1. Škoda Enyaq iV 738 741
2. Hyundai Kona 206 171
3. Volkswagen ID.4 145 0
4. Škoda Citigo 94 943
5. Volkswagen ID.3 93 101

U elektromobilů je pak nutné zmínit i loňských devět registrovaných aut s vodíkovým pohonem. Logicky vede Toyota s osmi registrovanými kusy Miraie. Japonská značka totiž začala Mirai oficiálně nabíjet i přestože se otevření prvních veřejných vodíkových stanic u nás pozdrželo až na letošní rok. Hyundai naopak volí jinou strategii a Nexo začne nabízet právě až poté, co budou plničky k dispozici. Důsledkem této strategie jediný registrovaný kus tohoto vodíkového SUV.

Český trh – Nejprodávanější vodíkové modely
Poř. Model Registrace 2021 [ks] Registrace 2020 [ks]
1. Toyota Mirai 8 0
2. Hyundai Nexo 1 1

Nejprodávanější plug-in hybridy

Škoda si drží pevnou pozici také v žebříčku nejžádanějších plug-in hybridů, nejprodávanějšími hybridy do zásuvky u nás byly loni Octavia iV a Superb iV, s 640, respektive 407 registracemi.

Český trh – Nejprodávanější plug-in hybridy podle značek
Poř. Značka Registrace 2021 [ks] Registrace 2020 [ks]
1. Škoda 1047 952
2. Mercedes-Benz 622 237
3. Seat 321 0
4. BMW 304 162
5. Volvo 200 202

Druhou příčku obsadil Mercedes-Benz, pro něhož to byl jeden z důvodů loňského úspěchu. Trojcípá hvězda těžila z toho, že nabízí i naftové plug-in hybridy. Ostatně díky tomu bylo loni jeho GLE čtvrtým nejprodávanějším plug-in hybridem, s 289 registracemi. Z toho 262 bylo právě s turbodieselem pod kapotou.

Z doplnění nabídky o hybrid do zásuvky pak v roce 2021 těžil i Seat Leon a Toyota RAV4.

Český trh – Nejprodávanější plug-in hybridy podle modelů
Poř. Model Registrace 2021 [ks] Registrace 2020 [ks]
1. Škoda Octavia 640 145
2. Škoda Superb 407 807
3. Seat Leon 303 0
4. Mercedes-Benz GLE 289 69
5. Toyota RAV4 136 0

Nejprodávanější full-hybridy a mildhybridy

Jak bylo řečeno v úvodu, statistiky SDA nedělí zvlášť mildhybridy a full-hybridy, oba typy hybridů jsou řazeny do jedné kolonky. Každopádně platí, že v oblasti elektrifikovaných pohonů má i u nás nejsilnější pozici Toyota, dlouhodobý propagátor full-hybridů. Za loňský rok má na svém kontě 5.694 registrovaných hybridů, o rok dříve jich bylo 4.046. Mluvíme tu přitom opravdu o full-hybridech.

Český trh – Nejprodávanější full a mild hybridy podle značek
Poř. Značka Registrace 2021 [ks] Registrace 2020 [ks]
1. Toyota 5694 4046
2. Ford 2882 1673
3. Suzuki 2263 1556
4. Volvo 1785 519
5. Mazda 1254 876

Následují Ford a Suzuki, v jejichž nabídce najdeme jak full-hybridy, tak mildhybridy, které elektromotor primárně používají jen jako pomoc spalovacímu motoru a samy na něj jet neumějí. To Škoda se s 989 registrovanými mildhybridy ani nevešla do nejlepší pětky značek.

Toyota přitom vládne i pořadí modelů. Nejžádanějším hybridem u nás byla loni její Corolla, s 1.813 kusy, následovala RAV4 s 1.596 exempláři. Třetí pak následuje Ford Puma, dostupný jako mildhybrid, čtvrtá byla domácí, mildhybridní Škoda Octavia.

Český trh – Nejprodávanější hybridy podle modelů
Poř. Model Registrace 2021 [ks] Registrace 2020 [ks]
1. Toyota Corolla 1813 1385
2. Toyota RAV4 1596 1207
3. Ford Puma 1096 567
4. Škoda Octavia 989 51
5. Suzuki Vitara 867 425

Nejprodávanější vozy na LPG a CNG

Z „plynných“ paliv byl v Česku v uplynulých letech největší zájem o CNG, loni se však karta obrátila a „jedničkou“ se stalo LPG. Za rok 2021 bylo na českém trhu registrovaných 2.259 automobilů na zkapalněný ropný plyn, zatímco na stlačený zemní plyn jich bylo jen 851.

Český trh – Nejprodávanější vozy na LPG podle značek
Poř. Značka Registrace 2021 [ks] Registrace 2020 [ks]
1. Dacia 1978 1149
2. Renault 271 91
3. Fiat 10 40

Na těchto výsledcích je jasně vidět, že zatímco koncern VW Group a další značky se odklání od CNG, Renault a Dacia v poslední době vsadily na LPG, jako na levný prostředek na snížení emisí CO2 u svých vozidel. Vždyť aktuální Dacia Logan je na českém trhu dokonce výhradně dostupná s pohonem na LPG.

Český trh – Nejprodávanější vozy na LPG podle modelů
Poř. Model Registrace 2021 [ks] Registrace 2020 [ks]
1. Dacia Duster 1243 755
2. Dacia Sandero 633 181
3. Renault Clio 166 0
4. Renault Captur 105 91
5. Dacia Logan 102 213

Tato sázka se evidentně vyplatila, Dacia za rok 2021 eviduje 1.978 registrovaných aut na LPG, zatímco o rok dříve jich bylo 1.149 kusů. Rostly Duster a Sandero, které se zároveň staly i nejžádanějšími vozy na LPG u nás.

Český trh – Nejprodávanější vozy na CNG podle značek
Poř. Značka Registrace 2021 [ks] Registrace 2020 [ks]
1. Škoda 660 1006
2. Volkswagen 121 148
3. Seat 67 129
4. Audi 2 8

Oproti tomu domácí Škoda raději vsadila na elektromobilitu, výsledkem čehož je fakt, že registrace jejích aut na CNG meziročně klesly z 1.006 na 660 aut. Pohoršily si i Volkswagen a Seat, důsledkem čehož je meziroční pokles jednotlivých modelů na CNG. Výjimkou je v tomto směru Volkswagen Up!, který si naopak meziročně polepšil z devíti na 60 registrací. Překonal tak i elektrickou verzi, e-Up! měl za loňský rok na svém kontě 47 kousků.

Český trh – Nejprodávanější vozy na CNG podle modelů
Poř. Model Registrace 2021 [ks] Registrace 2020 [ks]
1. Škoda Octavia 433 752
2. Škoda Scala 153 159
3. Škoda Kamiq 74 94
4. Volkswagen Up! 60 9
5. Seat Ibiza 35 39
David Bureš
Diskuze (37)

Doporučujeme

Avatar - Mikesus
12. 1. 2022 06:50
Re: EVs
Nastavení daní prý dotace není, jak se tu spoustu lidí ohání nižší spotřební daní na naftu.
Takze nižší daň v Norksu na EV by mělo být taky v pořádku.
Avatar - rohYpnol
11. 1. 2022 16:19
Re: Ale no tak
Nesouhlasím.


Ano, bylo hodně registrací Enyaqů to ano. A ano psal jsi to. Ale ani tohle nic neznamená ještě.

Jestliže běžná auta s benziny a diesely automobilky kosí jak Španělská chřipka, tak EV se nám snaží vnutit hlava nehlava a nabídka se notně rozšiřuje.

A lestliže při větší a větší nabídce jsou prodeje nižší, maximálně nula od nuly pojde, tak to znamená jediné - o EV zkrátka zájem není :-! :-!
Avatar - rohYpnol
11. 1. 2022 16:15
Re: Ale no tak
:yes:
11. 1. 2022 14:13
Re: Kde udělali soudruzi chybu
já někde psal, že tesla reálně rostla?
11. 1. 2022 13:37
Re: EVs
Při těch jejich cenách to nevadí. Stačí se kouknout na alibabu za kolik jsou schopný to prodávat ven.