Nejprodávanější auta v Evropě 2024: Lidový hatchback králem a pád elektromobilu
Nejoblíbenějším novým vozem v Evropě se loni stala rumunská Dacia Sandero, která boduje u soukromých i firemních zákazníků. Naopak vítěz z roku 2023 se propadl až na čtvrté místo.
Rok 2023 byl pro elektromobily svým způsobem přelomový. Nejprodávanějším automobilem v Evropě i na celém světě se totiž stala Tesla Model Y. Loňský rok už pro elektrické vozy z evropského pohledu tak úspěšný nebyl. Prodeje a registrace totiž negativně ovlivnil konec státního příspěvku na pořízení takového auta v Německu, které je největším automobilovým trhem na našem kontinentu. Ostatně i tento fakt se postaral o to, že zmíněná tesla v roce 2024 titul neobhájila. Svůj podíl na tom ale má i stále hustší konkurence.
Americké SUV se dokonce nedostalo ani do první trojice, kterou obsadily modely tradičního ražení. A všechny si polepšily. Třetí Volkswagen Golf dokonce o 17,5 %. Kdyby to bylo o ještě o desetinu procenta více, přeskočil by německý kompakt druhý Renault Clio. Oba vozy totiž dělí pouhých dvacet kusů.
Údaje od společnosti Dataforce ovšem zatím nejsou kompletní, čeká se na finální dopočítání celého trhu, může se tedy stát, že golf nakonec skončí stříbrný.
Nejprodávanější auta v Evropě v roce 2024* | |||
Pořadí | Model | Počet (ks) | Meziroční změna (%) |
1. | Dacia Sandero | 270.111 | 14,3 |
2. | Renault Clio | 216.569 | 6,5 |
3. | Volkswagen Golf | 216.549 | 17,5 |
4. | Tesla Model Y | 210.484 | -17,5 |
5. | Volkswagen T-Roc | 203.611 | -1,5 |
6. | Peugeot 208 | 199.820 | 2,7 |
7. | Volkswagen Tiguan | 195.297 | 12,1 |
8. | Toyota Yaris Cross | 194.512 | 10,1 |
9. | Škoda Octavia | 182.801 | 13,3 |
10. | Toyota Yaris | 180.806 | 13,8 |
Zdroj: Dataforce, zahrnuje země EU+EFTA+UK, *Údaje za rok 2024 ještě nejsou zcela kompletní |
Z českého pohledu potěší úspěch Škody Octavia, která loni procházela generační obměnou. Vítězná Dacia Sandero skvělého výsledku dosáhla především vhodným mixem prodejů soukromníkům i firemním zákazníkům. Rumunský reprezentant segmentu B nadále dokazuje, že na trhu dlouhodobě chybějí finančně dostupné automobily, které si mohou dovolit i lidé s maximálně průměrným příjmem. Zvlášť když spousta modelů v posledních letech zdražila i o vyšší desítky procent.
