Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Největší Volkswagen je Titan

Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen
10 Fotogalerie
redakce AUTO.CZ
Diskuze (38)
Zatímco na starém kontinentě je největším produktem koncernu Volkswagen lehký užitkový Crafter, v Jižní Americe se vyrábějí i velké typy o hmotnosti až 45 000 kg.

Historie výroby „mamutů“ není zase až tak krátká, jak by se z evropského zorného úhlu mohlo zdát - VW loni oslavil čtvrtstoletí této produkce. Její centrum tvoří Brazílie, ale původ vozidel je v drtivé většině německý, ještě přesněji wolfsburgský. Určitou výjimkou se staly hnací agregáty, které jsou u těžkých typů konstrukce Cummins.

Automobilka vyrábí „velkou“ techniku pod názvem Constellation a její produkce rozhodně není malá: více než 30 000 vozidel ročně.

Loni uvedla do výroby novou řadu Titan s mnoha progresivními prvky, která je však určena pouze pro jihoamerický trh. Její homologace podle evropských norem by byla zatím pravděpodobně zbytečně nákladná.

Jihoamerické užitkové volkswageny mají klasickou konstrukci s žebřinovým rámem, motorem uloženým podélně nad tuhou přední nápravou a pohánějícím kola zadní nápravy Meritor instalovaná ve dvojmontáži. Obě nápravy jsou tuhé a odpružené listovými podélně uloženými půleptickými pružinami.

Zajímavost podvozku? Výrobce montuje pouze ortodoxní brzdový systém s bubny na všech kolech a vzduchotlakovým ovládáním Wabco/Knorr. Nechybí však ABS.

V nabídce hnacích agregátů dominuje především Cummins ISC, kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu 8,3 l. Je vybaven mezi-chladičem stlačeného vzduchu, vysokotlakým vstřikováním paliva systémem common rail bez elektronického řízení, splňuje brazilské exhalační normy (na úrovni Euro 3). Je instalován do typu Constellation Titan Traktor 19.320.

V této technicky špičkové řadě je moderní motor spojen s jednokotoučovou suchou spojkou Sachs se vzduchotlakovým ovládáním a klasickou šestnáctistupňovou převodovkou ZF s přímým řazením tradičním systémem Split & Range. K dispozici je pochopitelně řada převodovek jiných konstrukcí.

Tvůrci Titanu si zakládají právem na tom, že se jim podařilo zkonstruovat pohlednou, ale i kvalitní budku řidiče. Má vysokou stavbu a zajímavé detaily, jakými jsou například zvlášť velká zpětná zrcátka nebo přesah střechy působící jako štítek proti oslnění sluncem. Kabina se samozřejmě sklápí vpřed, což umožňuje přístup k motoru a převodovce. Základní dvoumístné uspořádání bez lůžek disponuje alespoň úložným prostorem za sedadly. K dispozici je i „dálkařská“ verze s lůžkem, stejně jako krátká budka třímístná.

Jednoduché vozidlo nezapře určení pro specifický trh, pro těžký provoz s minimálními nároky na kvalifikovaný servis. Je pravděpodobné, že z jihoamerických silnic se brzy přesune i za Ural a na jiné méně náročné trhy.

Technické údaje
MotorCummins ISC
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů6/24
Rozvod ventilůOHC
Zdvihový objem8270 cm3
Chlazeníkapalinou
Největší vvýkon238 kW při 2000 ot./min
Točivý moment1288 N.m při 1300 ot./min
Převodovkašestnáctistupňová ZF
Brzdybubnové s ABS
Odlehčovací brzdavýfuková
Provozní hmotnost4511 kg
Celková hmotnost18000 kg
Rozvor náprav3450 mm
Pneu295/80 R 22,5
Objem nádrže paliva480 l
Největší rychlost90 km/h (omezovač)
Text: Ondřej Horský

Foto: Archiv

zf pneu vwzf pneu vw | Zdroj: acz

Vstoupit do diskuze (38)