Největší Volkswagen je Titan
Historie výroby „mamutů“ není zase až tak krátká, jak by se z evropského zorného úhlu mohlo zdát - VW loni oslavil čtvrtstoletí této produkce. Její centrum tvoří Brazílie, ale původ vozidel je v drtivé většině německý, ještě přesněji wolfsburgský. Určitou výjimkou se staly hnací agregáty, které jsou u těžkých typů konstrukce Cummins.
Automobilka vyrábí „velkou“ techniku pod názvem Constellation a její produkce rozhodně není malá: více než 30 000 vozidel ročně.
Loni uvedla do výroby novou řadu Titan s mnoha progresivními prvky, která je však určena pouze pro jihoamerický trh. Její homologace podle evropských norem by byla zatím pravděpodobně zbytečně nákladná.
Jihoamerické užitkové volkswageny mají klasickou konstrukci s žebřinovým rámem, motorem uloženým podélně nad tuhou přední nápravou a pohánějícím kola zadní nápravy Meritor instalovaná ve dvojmontáži. Obě nápravy jsou tuhé a odpružené listovými podélně uloženými půleptickými pružinami.
Zajímavost podvozku? Výrobce montuje pouze ortodoxní brzdový systém s bubny na všech kolech a vzduchotlakovým ovládáním Wabco/Knorr. Nechybí však ABS.
V nabídce hnacích agregátů dominuje především Cummins ISC, kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu 8,3 l. Je vybaven mezi-chladičem stlačeného vzduchu, vysokotlakým vstřikováním paliva systémem common rail bez elektronického řízení, splňuje brazilské exhalační normy (na úrovni Euro 3). Je instalován do typu Constellation Titan Traktor 19.320.
V této technicky špičkové řadě je moderní motor spojen s jednokotoučovou suchou spojkou Sachs se vzduchotlakovým ovládáním a klasickou šestnáctistupňovou převodovkou ZF s přímým řazením tradičním systémem Split & Range. K dispozici je pochopitelně řada převodovek jiných konstrukcí.
Tvůrci Titanu si zakládají právem na tom, že se jim podařilo zkonstruovat pohlednou, ale i kvalitní budku řidiče. Má vysokou stavbu a zajímavé detaily, jakými jsou například zvlášť velká zpětná zrcátka nebo přesah střechy působící jako štítek proti oslnění sluncem. Kabina se samozřejmě sklápí vpřed, což umožňuje přístup k motoru a převodovce. Základní dvoumístné uspořádání bez lůžek disponuje alespoň úložným prostorem za sedadly. K dispozici je i „dálkařská“ verze s lůžkem, stejně jako krátká budka třímístná.
Jednoduché vozidlo nezapře určení pro specifický trh, pro těžký provoz s minimálními nároky na kvalifikovaný servis. Je pravděpodobné, že z jihoamerických silnic se brzy přesune i za Ural a na jiné méně náročné trhy.
Technické údaje | |
Motor | Cummins ISC |
Typ | přeplňovaný vznětový |
Počet válců/ventilů | 6/24 |
Rozvod ventilů | OHC |
Zdvihový objem | 8270 cm3 |
Chlazení | kapalinou |
Největší vvýkon | 238 kW při 2000 ot./min |
Točivý moment | 1288 N.m při 1300 ot./min |
Převodovka | šestnáctistupňová ZF |
Brzdy | bubnové s ABS |
Odlehčovací brzda | výfuková |
Provozní hmotnost | 4511 kg |
Celková hmotnost | 18000 kg |
Rozvor náprav | 3450 mm |
Pneu | 295/80 R 22,5 |
Objem nádrže paliva | 480 l |
Největší rychlost | 90 km/h (omezovač) |
Foto: Archiv