Němci vyvíjejí elektromobil se zajímavým prodlužovačem dojezdu. Vedlejším produktem je pot
Dojezd je pro mnoho zájemců pořád hlavním nedostatkem elektromobilů. Některé automobilky to chtějí řešit spalovacím prodlužovačem dojezdu, německý Twike má ale ekologičtější řešení. Jeho nový model totiž doplňuje elektřinu šlapáním.
Němečtí novináři měli v posledních týdnech možnost vyzkoušet si prototyp nového elektromobilu, který chystá tamní firma Twike. Na sítích se tak objevily fotky velmi raného vozu, který ještě nemá ani karosérii. Zato má jen tři kola a ačkoliv jinak působí docela dospěle, to nejzajímavější se ukrývá v interiéru. Kde byste normálně očekávali pedály opravdu pedály jsou, jenže na šlapání. Normální není ani řízení, které volant nahrazuje dvěma kniply jako v letadle.
Vůz se jmenuje Twike 5 a ačkoliv vypadá jako kreace příliš nadšeného startupu, má už za sebou dlouhou historii. Samotná firma totiž vznikla v roce 1998 a jak číslo modelu napovídá, toto je už jeho pátá generace. Ten první se ale ukázal už v roce 1986, jako projekt studentů z univerzity ETH ve švýcarském Curychu.
Už ten využíval stejný princip, jako následující generace, tedy kombinaci elektropohonu a šlapání jako na kole. Druhá generace se ukázala v roce 1991 a o čtyři roky později se opravdu začala vyrábět a prodávat, brzy se objevila také třetí generace. Vozítko připomínající kabinu ultralehkého letadle bez křídel vážilo jen asi 250 kilo a mohlo být s bateriemi NiCd nebo NiMH, s kapacitami mezi 3,3 kWh až po 24,7 kWh.
S tou největší prý ujelo v režimu elektrické výpomoci šlapání až 613 kilometrů. Elektromotor byl schopen maximálního výkonu až 9 kW a vozítko dosáhlo rychlosti až 85 km/h. Twike 3 je dodnes ve výrobě a nový se dá pořídit za 33.890 eur (asi 843.000 Kč) s baterií o kapacitě 7 kWh, vrcholná verze s 18 kWh je za 49.500 eur (asi 1.232.000 Kč).
Čtvrtá generace už vypadala téměř jako auto, i když stále jen se třemi koly. Prosklenou kabinu částečně nahradilo plátěnou střechou a dokonce prošlo i nárazovými testy. Sériová produkce se u něj neplánovala, s tím přichází až generace pátá, o které víme od roku 2015. Ta ze čtyřky vychází, což je zjevné už ze vzhledu, ale tentokrát už by se dala i nazvat autem. Kola jsou sice stále jen tři, ale karosérie už má docela normální proporce menšího kupé a celek hodně vzdáleně připomíná starý Smart Roadster Coupé.
Pocit normálnosti se opět vypaří při otevření dveří, kdy se ukáže nezvyklý interiér. Palubní deska má to, co od dnešního vozu očekáváme, tedy digitální přístrojový štít a displej multimédií, který je zde ale zřejmě opravdu jen tabletem na držáku. Po obou stranách sportovní sedačky „řidiče“ jsou dva kniply a oba cestující mají před sebou šlapací pedály z bicyklu, které zde slouží k dobíjení baterie a nejsou tedy přímo propojeny s koly.

Twike 5 má elektromotor o výkonu 70 kW, který pohání zadní kola a šlapání je na webu výrobce uvedeno jako „volitelné“. 3,3 metru dlouhé vozítko kategorie L5e (motorové tříkolky) je tedy schopno i běžného fungování jako elektromobil. Vyvine ostatně maximální rychlost dle verze až 190 km/h a na výběr je ze dvou baterií. Základ má 18 kWh a udávaný dojezd 250 kilometrů, větší 36 kWh baterie slibuje až 500 kilometrů. Stroj váží kolem 600 kg a spotřeba má být kolem 7,2 kWh/100 km. Technické specifikace ale Twike stále doplňuje slovem pravděpodobné, sériová varianta se tedy může lišit.
Twike 5 bude podle webu vyroben jen v 500 kusech, a firma už na něj přijímá objednávky. Zajímavá je poznámka, že objednávek bude přijato více než 500, a ty co zbudou po dodání všech pětek budou brány jako rezervace pro Twike 6. Cena pětky je na oficiálním webu odhadována v rozmezí 45.200 až 48.300 eur bez DPH, tedy asi 1,13 až 1,20 milionu korun. Kdy přesně na výrobu dojde není z webu jasné, podle stavu prototypu, který jezdí bez karosérie ale asi není úplně za rohem.
Zdroj: Twike, Zdroj foto: Twike, Zdroj videa: Twike