Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německá rallye v cíli: Tänak první, Toyota má historický triumf

Michal Štěpanovský
Diskuze (4)

Estonský jezdec Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) vyhrál Německou rallye, desátý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích. Dokázal tak zvítězit v tomto podniku třetí rok po sobě a zvýšil svůj náskok na prvním místě v průběžném pořadí šampionátu na 33 bodů.

Druhé místo obsadil Brit Kris Meeke a třetí Fin Jari-Matti Latvala, oba z Toyota Gazoo Racing Team. Japonská značka tak má poprvé od vzniku MS v roce 1973 první tři vozy v cíli podniku světového šampionátu. Naposledy se v mistrovství světa podařil podobný kousek právě v Německu před čtyřmi roky, kdy byly v cíli první tři speciály značky Volkswagen Polo R WRC.

Podnik v Německu se vydařil také českému jezdci Janovi Kopeckému z továrního týmu Škoda Motorsport. Týden po osmém vítězství na Barum rallye a zisku sedmého českého titulu, uspěl také na nejvýznamnější mezinárodní scéně. Při třetím startu v mistrovství světa po dvou druhých místech v kategorii WRC 2 Pro tentokrát vyhrál a byl nejrychlejší ze všech 27 vozů kategorie R5.

Po Panzeplatte se moc neměnilo

Německý podnik byl soubojem o sekundy až do sobotního odpoledne, kdy vedl Ott Tänak o sekundy před Belgičanem Thierry Neuvillem a třetí v pořadí Sebastien Ogier (Citroën C3 WRC) byl také časově na „dostřel“. Z této trojice, která bojuje o titul mistra světa, ustál nejdelší rychlostní zkoušku Panzerplatte (41,17 km) pouze vedoucí Tänak. Při prvním průjezdu tímto úsekem měl defekt Neuville, při druhém Ogier. Oba měnili kolo na erzetě a ztratili 1:28, respektive 1:33 minuty. Tím pádem byli ze hry o podium.

Do posledního dne odstartovaly na prvních třech místech toyoty v pořadí – Tänak, Meeke a Latvala a své pozice si pohlídali. Závěrečný den byly na programu čtyři měřené testy v celkové délce 79,5 kilometru, včetně poslední erzety (Power Stage), kde získává prvních pět jezdců bonusové body.

Video se připravuje ...

Během poslední etapy soutěže došlo k jediné změně v první desítce, když se Fin Esapekka Lappi (Citroën C3 WRC) posunul na šesté místo před Nora Andrease Mikkelsena (Hyundai i20 WRC). Nejrychlejším jezdcem závěrečného dne byl Neuville, který vyhrál v Německu osm rychlostních zkoušek, stejný počet jako vítězný Tänak. 

Po závěrečné zkoušce předvedl tým Hyundai taktické hrátky, když přijel čtvrtý Sordó do časové kontroly o tři minuty později a přepustil tak své umístění ve prospěch týmové jedničky Neuvilla. Stejný kousek předvedl rovněž Citroën a Lappi inkasoval dvacet sekund, takže přišel o vybojované šesté místo a spadl na osmé. Naopak z osmého si na sedmé polepšil obhájce titulu Ogier.

Vítěz nebyl nadšený

Třicetiletý Estonec byl poslední den v rychlostních zkouškách jednou pátý, sedmý a dvakrát osmý. V cíli zachoval při rozhovoru pro televizní kamery „pokerface“, ale jeho slova byla dost výstižná: „Mám smíšené pocity. Začali jsme mít v předposlední etapě nějaké problémy a poslední den jsem nemohl tlačit podle svých představ. Necítím se z toho nadšený, ale na druhou stranu je tady kompletní podium pro Toyotu. Už jsme měli několikrát šanci tohle dokázat, takže je určitě dobré, když se nám to konečně podařilo,“ řekl Ott Tänak.

Druhý v cíli Kris Meeke dosáhl na svoje letos první stupně vítězů. „Střídala se místa, kdy bylo hodně štěrku a kdy naopak byla přilnavost nečekaně dobrá. Snažil jsem se udržovat rytmus a jet co nejčistší stopu. Letos jsem mohl být už pětkrát na podiu, ale pokaždé přišly moje chyby, nebo technické problémy. Důležité je, že jsme pomohli značce v boji o titul,“ uvedl čtyřicetiletý Meeke.

Finský matador Jari-Matti Latvala si třetí příčkou zopakoval tři týdny starý výsledek z Finské rallye. „Dani (Sordó) to zkoušel útočit ze čtvrtého místa, ale nepanikařil jsem. Občas to možná bylo z mojí strany místy moc opatrné, ale pokaždé jsem si ty ztracené sekundy dokázal vzít zpět. Celkově mám ze svého účinkování dobrý pocit., Podařilo se mi předvést solidní výkon bez chyb,“ prohlásil čtyřiatřicetiletý Latvala.

Video se připravuje ...

Kopecký si užil bonus

Úřadující mistr světa kategorie WRC 2 Pro Jan Kopecký startoval před Německem letos ve světovém šampionátu zatím jen dvakrát. S vozem Fabia R5 evo byl v kategorii WRC 2 Pro druhý v Portugalsku a na Sardinii. V polovině srpna vybojoval po osmé výhře na Barum rallye sedmý titul českého mistra a ihned zamířil na německé asfalty. „Použili jsme nastavení, které máme odzkoušené z Barumky a vyplatilo se nám to,“ říkal Kopecký v průběhu soutěže. 

První den byl rychlejší jeho týmový kolega Kalle Rovanperä, který však hned na začátku soboty vyjel mimo trať a ztratil 4:45 minuty. Chybu udělal i v následujícím měřeném testu, ale tam přišel naštěstí jen o několik sekund. Pozici lídra vozů RC2 (včetně WRC 2 Pro) převzal Jan Kopecký a bez viditelného rizika si dojel pro výhru v hodnocení WRC2 Pro. 

„Začátek posledního dne byl obtížný, protože v lese bylo hodně blátivých míst a volného štěrku, kde musel být člověk opatrný. Celkově to byl dlouhý víkend. Jsem velmi rád, že jsme v cíli a první místo je speciální bonus. Těším se, až odjedu domů ke své manželce a mému synovi. Musím však také s velkými díky připomenout množství českých fanoušků kolem trati. Vidět je a hodně národních vlajek byl hodně příjemný pocit,“ řekl Jan Kopecký v cíli do televizní kamery.

Video se připravuje ...

Konečné pořadí Německé rallye: 

1. Tänak, Järveoja (Est./Toyota Yaris WRC) 3:15:29,8; 2. Meeke, Marshall (Brit./Toyota Yaris WRC) +20,8; 3. Latvala, Antilla (Fin./Toyota Yaris WRC) +36,0; 4. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupé WRC) +58,5; 5. Sordó, Del Barrio (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) +1:16,6; 6. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) +1:46,2; 7. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën C3 WRC) +1:56,3; 8. Lappi, Ferm (Fin./Citroën C3 WRC) +2:02,2; 9. Greensmith, Edmonson (Brit./Ford Fiesta WRC) +6:22,2; 10 Katsuta, Barritt (Jap., Brit./Toyota Yaris WRC) +8:19,2; 11. Kopecký, Dresler (ČR/Škoda Fabia R5 evo) +11:54,3 (1. v kategorii WRC 2 Pro); 12. Kreim, Braun (Něm./Škoda Fabia R5 evo) +12:46,9; 13. Griebel, Winklhofer (Něm./Škoda Fabia R5 evo) +13:05,4; 14. Kajetanowicz, Szczepaniak (Pol./Volkswagen Polo GTI R5) +13:08,4; 15. Camilli, Veillas (Fr./Ford Fiesta R5 MK2) +13:13,4; 16. Rovanperä, Halttunen (Fin./Škoda Fabia R5 evo) +14:48,3 (3. v kategorii WRC 2 Pro); 17. Ostberg, Eriksen (Nor./Citroën C3 R5) +15:30,8; 18. Astier, Vauckare (Fr./Hyundai i20 R5) +16:26,7; 19. Tempestini, Itu (Rum./Hyundai i20 R5) +17:34,1; 20. Grjazin, Fedorov (Rus./Škoda Fabia R5) +17:41,6

Výsledky jsou neoficiální

Průběžné pořadí MS (po 10 z 14 rallye):

Jezdci: 1. Tänak (Est./Toyota Yaris WRC) 180; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupé WRC) 172; 3. Ogier (Fr./Citroën C3 WRC) 165; 4. Meeke (Brit./Toyota Yaris WRC) 80; 5. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC) 78; 6. Mikkelsen (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) 79; 7. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 74; 8. Suninen (Fin./Ford Fiesta WRC) 66; 9. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) 64; 10. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 58; 11. Loeb (Fr./Hyundai i20 Coupé) 39; 12. Rovanperä (Fin./Škoda Fabia R5) 16; 13. Guerra (Mex./Škoda Fabia R5) 8; 14. Greensmith (Brit./Ford Fiesta R5) 8; 15. Breen (Ir./Citroën CE WRC) 6; 16. Bulacia Wilkinson (Bolívie/Škoda Fabia R5) 6; 17. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5 evo) 5; 18. Tidemand (Švéd./Ford Fiesta WRC) 4; 19. Bonato (Fr./Citroën C3 R5) 4; 20. Ostberg (Nor./Citroën C3 R5) 4; 21. Loubet (Fr./Škoda Fabia R5) 2; 22. Veiby (Dán./Citroën C3 R5) 2; 23. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 R5) 2; 24. Berqvist (Švéd./Ford Fiesta R5) 1; 25. Tuohino (Fin./Ford Fiesta WRC) 1; 26. Triviňo (Mex./Škoda Fabia R5) 1; 27. Fourmaux (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 28. Heller (Chile/Ford Fiesta R5) 1, 29. Gryjazin (Rus./Škoda Fabia R5) 1; 30. Katsuta (Jap./Toyota Yaris WRC) 1.

Značky: 1. Hyundai Shell Mobis WRT 289; 2. Toyota Gazoo Racing WRT 281; 3. Citroën Total WRT 216; 4. M-Sport Ford WRT 168. 

Vedení v soutěži: Tänak 97; Ogier 27; Neuville 19; Latvala 10; Sordó 9; Evans 8; Meeke 5; Suninen 5; Mikkelsen 3; Lappi 1.

Vyhrané RZ: Tänak 59, Neuville 32, Ogier 19; Latvala 18; Meeke 14, Mikkelsen 14; Evans 7; Loeb 6; Suninen 6; Sordó 6, Lappi 4; Huttunen 1. 

Výsledky jsou neoficiální

Dalším podnikem MS je Turecká rallye (12.-15. září).

Foto: Ivo Nesrovnal a Redbullcontentpool.com

Michal Štěpanovský
Diskuze (4)

Doporučujeme

26. 8. 2019 21:58
Re: To co předvádí Citroën s běžnými auty,
Na tom, že je Rally na vrcholu sa nezhodnem. Možno tak za poslednú dekádu. Okolo roku 2000 tam bolo viac továrenských týmov a vývoj nebol tak priškrtený.
A Ford aj keď nebol továrenský, tak nebol slabý, veď 2017 v ňom vyhrával aj Tamak. Keď VW končil vo WRC, tak Ogier testoval Toyotu aj Ford a zvolil Ford ako auto kde má lepšie šance na titul. Navyše po rýchlom konci VW vo WRC s nim určite do Fordu prešlo dosť hláv aj s know how, len proste nemali peniaze na to, aby to udržali dlhšie.
Avatar - KANKUNEN
26. 8. 2019 11:54
Re: To co předvádí Citroën s běžnými auty,
Dokonale jses trefil špičkou klinca do oka, zrovna Ogi získal 2x titul s netovárním autem a to v době, kdy je Rally na vrcholu všech dob.
26. 8. 2019 10:35
Re: To co předvádí Citroën s běžnými auty,
Ogier bol väčšinu svojej kariéry v najlepšom aute. To dosť pomáha. Toyotu odmietol a musel vedieť, že netovárenský Ford to dlho neudrží. Citroen za tú dobu čo nebral tituly dosť upadol a Toyota a Hyundai sú každým rokom lepší.
Avatar - KANKUNEN
26. 8. 2019 10:03
To co předvádí Citroën s běžnými auty,
předvádí už ve sportu. Kdysi měl dva nejlepší jezdce a vyhodili toho z budoucností. A když se jim ten jezdec vrátil, tak už neumí udělat auto.