Německo vážně uvažuje o dálničních známkách

Nebudeme se tentokrát bavit o omezování rychlosti, beztak platí na mnoha úsecích obligátní stotřicítka. Na západ od nás uvažují o zavedení dálničních známek pro osobní auta. Proč ne? I kvalitní německé dálnice potřebují údržbu a podobný model funguje také v sousedním Rakousku (o tom, kam jdou peníze z dálničních známek u nás, nechceme raději polemizovat). Mýtné v různých podobách je zavedeno ve více než dvacítce evropských zemí.
Spolkový ministr dopravy Peter Ramsauer navrhuje zavést dálniční známky pro osobní automobily, a to v ceně 76,50 eur (zhruba 1.900 Kč). O době platnosti se dosud nehovořilo, předpokládejme ovšem, že jde o roční kupón. Konečný verdikt ale ještě není znám Program je závislý na průzkumu jednotlivých variant mýtného, řekl Ramsauer. Ten potrvá zhruba dva nebo dva a půl roku, dodal.
Jenže, z řad politiků se ozývá i kritika. Systém by měl zvýhodňovat domácí řidiče a platit tedy zřejmě budou hlavně zahraniční turisté, kteří německé dálnice využívají často, ať už k cestám přímo do Německa nebo k tranzitu do dalších zemí. Jenže podle propočtů se očekávají roční příjmy 2,3 miliardy eur (57 mld. Kč), z toho pouze 170 milionů (4,2 miliardy) od cizinců. A to je trochu málo, jen něco přes 7 %.
Někteří politici naopak tvrdí, že vyšší příjem do státní pokladny od cizinců je dle evropského práva nelegální. K mýtnému se navíc zatím staví negativně i paní kancléřka. A tak to zatím vypadá, že se budeme moci po německých dálnicích prohánět stále zdarma. Jak dlouho ještě?