Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Němečtí vědci našli způsob, jak bezplatně odemknout vylepšení Tesly

Ondřej Mára
Diskuze (155)

Automobilky věří, že odemykání výbavy za poplatek může přinést další zisky. Odborníci už ale našli cesty, jak zabezpečení automobilek obejít.

Výzkumníci z Technické univerzity v Berlíně se podle kolegů z Carscoops pochlubili objevením způsobu, kterým se dá získat přístup k softwarovým vylepšením elektromobilů Tesla, za které si jinak zákazníci musí připlatit. V podstatě tak pouze odemykají vybavení vozu, které je sice fyzicky přístupné, za jeho aktivaci by však zákazníci měli platit.

Jako příklad lze uvést vyhřívání sedaček. Automobil je sice fyzicky vybaven veškerým potřebným hardware, funkce je však přístupná teprve po aktivaci, za kterou se platí. Tento přístup, tedy zpřístupňování funkcí na bázi předplatného, se přitom stává novým trendem mezi automobilkami, které se tak snaží najít další způsob zvyšování zisků.

Odemknout video

Hackování elektromobilů Tesla přitom není úplnou novinkou. Již v minulosti se objevily zprávy o tom, jak se hackerům podařilo na dálku odemknout, zamknout nebo „nastartovat“ elektromobil značky Tesla. V tomto případě se hackování zaměřilo pouze na zmiňované zpřístupnění výhřevu sedaček.

Nejsme zlí outsideři, vlastně jsme insideři, vlastníme to auto,“ měl uvést v rozhovoru pro TechCrunh Christian Werling, jeden z německých výzkumníků. „A nechceme platit 300 dolarů za vyhřívání zadních sedadel,“ dodal.

Werling navíc srozumitelně poodhalil způsob, kterým se k funkcím dostali. Vše spočívá ve změně napětí na AMD procesoru jednotky infotainmentu. „Pokud to uděláme ve správný okamžik, můžeme procesor obelstít, aby dělal něco jiného. Má zásek, přeskočí příkaz a přijme náš upravený kód. To je v podstatě to, co děláme."

Jakmile výzkumníci získají přístup, mohou v systému provést trvalé změny, například tedy povolit výhřev zadních sedadel, zvýšit výkon nebo odemknout funkci samočinného řízení. V současnosti se přitom jedná o funkce, které jsou běžné dostupné pouze po zaplacení. A to navzdory přítomnosti potřebné techniky.

Podle německých vědců přitom na tento typ hackerského útoku neexistuje oprava – tedy alespoň dokud Tesla nezmění procesor v infotainmentu. V blízké době by tak mohl být použitelný na většinu již vyrobených modelů. Je ovšem otázkou, jak náročné je pro běžného smrtelníka podobnou úpravu provést. Nemluvě o rizicích spjatých s možným poškozením vozu.

Pokud by se ale tento typ hackerských útoků stal běžným, mohl by celkem výrazně ukousnout ze zisku automobilek u modelů s předplácenými funkcemi. To se přitom netýká jen Tesly, na tuto strategii chce v budoucnu vsadit více značek. Technicky zdatní zákazníci se ale jistě nevzdají šance najít způsob, jak se k placeným funkcím dostanou oklikou. A jejich šance evidentně nejsou malé.

Ondřej Mára
Diskuze (155)

Doporučujeme

Avatar - Ozzman
9. 8. 2023 13:24
Re: Celou problematiku bych shrnul do
Někdo tu holt jezdit musí :D
9. 8. 2023 12:14
Re: Celou problematiku bych shrnul do
V Praze, v kolonách a docela fajn jsou slova, která mi vůbec nejdou k sobě. Do Prahy jezdím jen když musím. Je to hnus.
Avatar - Ozzman
9. 8. 2023 10:31
Re: Celou problematiku bych shrnul do
Ano, je to tak..... ono jde spíše v reálu o ten odlišný komfort toho rozjezdu, který je absolutně plynulý (záměrně neříkám, že je to lepší), což je po čase ježdění docela fajn hlavně v té Praze v kolonách.
Avatar - Ozzman
9. 8. 2023 10:29
Re: Celou problematiku bych shrnul do
Nevim, já se EV nezabývám, je mi to fuk, ale pokud jedna automobilka UDAJNĚ něco umyslnně zkresluje a jiná ne (u EV), je to podezdření na podvodné jednání. Jaká je realita netuším.
9. 8. 2023 10:14
Re: Celou problematiku bych shrnul do
Jasný to co píšeš chápu. Jen poukazuju za na fakt, že já nestartuju ze semaforů naplno, protože není důvod. Na druhou stranu dost často využívám plný výkon motoru a mám nohu na podlaze při předjíždění. Jenže to se neděje z nuly, ale většinou tak kolem 70-80ti, kdy už ty civilní HEV např. tern Prius nebo Auris ztrácí dech viz právě to měření. Jasný, že když budeš mít něco silnějšího (Camry nebo novou Corollu) tak to vypálí i z těch 80ti a přes kilo tam budeš mít asi rychleji než já, ale to jsou už hybridy s výkonem kolem 200 koní. S 200 koněma bude krásně zrychlovat i normální ICE. S tím co píšeš souhlasím a nemám s tím problém. Jen mi přijde trapný to onanování nad faktem, že z 0 na 30-40 km/h zrychlí HEV o pár desetin rychleji než spalovák. Ano zrychlí, ale to nevidím jako podstatný.