Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Neoplan pro zájezdy: Čtveřice

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Specialitu na turistickou dopravu představuje značka Neoplan se čtyřmi modelovými řadami a novým základním modelem.

Nejprve se zaměříme na loňskou novinku Tourliner, která tvoří úvodní model do luxusních coachů Neoplan. Modernizace zasáhla nejen vzhled, ale také vnitřní uspořádání a pohonný řetězec. Z hlediska designu se Tourliner zcela zapojil do stylu ostatních autobusů Neoplan. Čelní sklo se táhne téměř až ke střeše a sharp-cut-design je patrný i na světlometech a zádi vozidla.

Tourliner

Nové možnosti designu osvětlení otevírá využití technologie LED k osvětlení vnitřního prostoru i v lampičkách, jež jsou součástí nových servisních setů. Tyto sety navíc poskytují více komfortu díky bezprůvanové ventilaci s individuálně nastavitelnými ventilačními tryskami. Celkově byl pro dosažení lepšího vnitřního klimatu přepracován koncept ventilace a odvětrání. Téměř na všech sedadlech jsou umístěny dvojité USB zásuvky.

Šestiválec D26 dostal zvýšený výkon i točivý moment, což výrobce využil k použití delšího převodu diferenciálu 2,73. Snížené otáčky motoru při nejčastější rychlosti přepravy těsně pod stokilometrovou hranici přinášejí úsporu paliva.

Zlepšení také nastalo v bezpečnosti díky zavedení adaptivního tempomatu spojeného s předkolizním asistentem. Autobus také splňuje podmínky pro převrácení vozidla se zátěží odpovídající polovině hmotnosti sedících osob. Zatím je k dostání dvanáctimetrová varianta, na konci roku přibude třináctimetrová rovněž na dvou nápravách.

Cityliner

Nabídka v západní Evropě nejžádanější řady značky Neoplan zahrnuje délky 12,24, 12,99 (C) a 13,99 m (L). Řada se vyznačuje expresivním designem ustupujícího horního panoramatického okna.

Dvounápravový Cityliner s délkou 12,24 m pohání 10,5litrový šestiválec D2066/294 kW či 12,4litrový agregát D2676/324 kW. Třínápravová prostřední i nejdelší verze může používat také šestiválec D2676 v obou úrovních 324 a 353 kW. Cityliner se standardně dodává se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. V nabídce se rovněž nachází dvanáctistupňový Tipmatic se systémem Easy-start.

Německá značka nečekala na povinnost asistentu nouzového brzdění ABA, ale začala jej nabízet s přibližně dvouletým předstihem jako prvek na přání. K standardní i povinné výbavě také patří stabilizační systém ESP a na přání dodávaný adaptivní tempomat ACC. Bezpečí a pohodlí zvyšují systémy hlídání jízdního pruhu LGS a elektronicky řízené tlumení výkyvů vzduchového pérování při přejezdu nerovností CDS.

Pro sjíždění kopců je vhodný omezovač rychlosti MSC, který ve spojení s automatizovanou převodovkou nedovolí překročení stokilometrové rychlosti. Kromě toho je Cityliner standardně vybaven multimediálním zábavným systémem Topline se dvěma devatenáctipalcovými LCD monitory a světlomety vybavenými odbočovacími svítilnami.

Jetliner

Turistický, ale také linkový provoz zvládá typ Jetliner. Výška podlahy 1070 milimetrů tvoří základ pro univerzální použití autobusu. Nabízí plnou flexibilitu při volbě sedadel, až 8 m3 prostoru pro zavazadla a při tom pro linkový provoz způsobilou výšku nástupu. Vysoké požadavky na provedení vnitřního prostoru plní velký výběr vysoce kvalitních látek pro potahy sedadel a obložení. Rozsáhlá výbava v rámci bezpečnostního paketu poskytuje bezpečnost jízdy vždy a všude.

Dvanáctimetrovou základní verzi i třináctimetrové provedení pohání šestiválec D2066 o objemu 10,5 litru a výkonech 265 a 294 kW. Obě jsou dostupné pro dvojí délku vozidla. Nabídka převodovek zahrnuje šestistupňovou přímo řazenou, automatickou planetovou či automatizovaný Tipmatic o dvanácti stupních.

Klimatizace dodávaná v Jetlineru sériově poskytuje s výkonem 33 kW a vysokým profilem pro průchod vzduchu suverénní temperování vnitřního prostoru. Cestující si mohou pomocí trysek ve tvaru válce zajišťujících zásobování čerstvým vzduchem nastavit libovolné klima podle individuálních potřeb. Pro osvětlení míst cestujících se v servisních sadách nacházejí integrované bílé lampičky LED. Barevné tónování pro noční osvětlení je modré. Součást standardní výbavy také tvoří 55litrová lednička. Je vestavěna do přístrojové desky.

Dvanáctimetrový Jetliner pojme až 53 sedících cestujících, kterým nabízí zavazadlové prostory o objemu 6,7 m3. Třináctimetrové provedení C přidává jednu řadu sedaček a 1,3 m3 pro zavazadla.

Prediktivní tempomat

Adaptivní tempomat založený na znalosti topografie trasy je velkým předělem pro ekonomiku provozu dálkových autobusů. V současné době je k dostání ke všem řadám turistických autobusů Neoplan.

Schopnost techniky na základě načtených map a znalosti lokace autobusu pomocí GPS upravovat automaticky řazení a míru točivého momentu přináší značnou úsporu paliva ve srovnání s průměrným řidičem. Zejména v noci a mlze přináší ve srovnání s běžným řidičem velkou úsporu paliva a zvýšenou bezpečnost.

Ladislav Černý
Diskuze (0)