Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Niki Lauda jezdil sporťákem, pro rodinu měl géčko. Jeho jméno nosí Ferrari či Alfa Romeo

Stanislav Kolman
Diskuze (4)

Trojnásobný šampion formule 1 měl slabost pro létání, auta však byla jeho vášní. Věděli jste, které vozy vlastnil? A které jsou po rakouském závodníkovi pojmenované?

Dnes obletěla celý automobilový svět smutná zpráva. Ve věku 70 let nás navždy opustil někdejší rakouský závodník a trojnásobný šampion formule 1 Niki Lauda. Mistrovské tituly vybojoval v letech 1975, 1977 a 1984, vyhrál celkem 25 závodů a 54x se umístil na stupních vítězů.

Kromě nesčetného množství úspěchů jej lidé dobře znají i kvůli obrovské nehodě z roku 1976, kdy na Nürburgringu ve svém ferrari málem uhořel. Doktoři mu nedávali velké naděje, Lauda ale přežil a dokonce se vrátil do kolotoče formule 1, aby sbíral další úspěchy. Z kolize si však odnesl poškozené plíce a vážné popáleniny na dalších částech těla, musel také na plastickou operaci obličeje. V srpnu loňského roku podstoupil transplantaci plic, s následky se potýkal až do svých posledních dnů.

Letectví a úctyhodná sbírka aut

Není žádným tajemstvím, že rakouský pilot měl slabost pro létání, ze kterého po odchodu z formule 1 udělal vlastní byznys. Stal se pilotem a majitelem letecké společnosti Lauda Air, kterou však posléze prodal firmě Austrian Airlines. Nedalo mu to a roku 2003 se vrátil s leteckou společností Niki. Později se vlastníkem stala společnost Air Berlin, která před dvěma lety zkrachovala a Laudova společnost zbankrotovala.

Byť Lauda miloval létání a svižnou jízdu si za svůj život užil na nesčetném množství závodních okruhů, rád se něčím rychlým svezl i v běžném provozu. Odpovídá tomu i jeho mimořádně pestrá sbírka aut. Šampion F1 vlastnil například Ferrari F40, Ferrari 288 GTO, BMW E9 3.0CSL či Lotus Europa.

V posledních letech řídil Lauda hlavně stříbrné šípy, vždyť byl poradcem mistrovského týmu formule 1 a uznávanou personou napříč celým paddockem tohoto sportu. V roce 2017 popsal svůj vozový park s úsměvem na tváři: „Mým plánem bylo, že přesedlám ze třídy E do třídy C. No a teď mám GT S. A příští auto? GLE kupé. GT S mám rád, protože funguje jako obyčejné auto. Když jedu z kanceláře na letiště v komfortním režimu, je to s rozumnou spotřebou. A když vyrazím pryč z Vídně, navolím režim, který mi je ušitý na míru a užívám si skvělý zvuk a akceleraci,“ vysvětlil Lauda.

Pro rodinu měl však připravené podstatně větší a prostornější auto. „Rodina ve Vídni má Mercedes třídy G, který žena ocení při vození dětí. Ty ale zase preferují GT S. Když je vyzvednu ze školky, říkají mi, abych na to šlápnul,“ hovořil před lety o svých nejmladších ratolestech Mie a Maxovi, kterým je dnes devět let. Když si chtěl Lauda odpočinout, zamířil na Ibizu, kde zpravidla řídil Land Rover Defender.

Italské stroje jako pocta

Lauda měl ve své sbírce ještě dva zajímavé stroje, které rozhodně stojí za zmínku. Jsou totiž věnovány přímo rakouskému závodníkovi. Tím prvním je Ferrari 458 Italia Niki Lauda Edition. Nápad zrealizovala sama automobilka prostřednictvím programu Tailor Made na přání jednoho fanouška, který chtěl legendě formule 1 vzdát hold. Vůz se ve srovnání se sériovou verzí liší jen vzhledově, dostal speciální lakování či italskou trikolóru na střeše.

A druhým takovým vozem je Alfa Romeo Spider Niki Lauda Edition z roku 1978. Lauda působil ve Ferrari čtyři roky, ale vztah rakouského závodníka a italského týmu začal postupně chřadnout. Pilot týmu vyčítal, že po nehodě na Nürburgringu jako první řešil, kdo místo něj naskočí do dalšího závodu. Ferrari se zase nelíbilo rozhodnutí Laudy z Velké ceny Japonska 1976, kdy mu deštivé podmínky přišly příliš nebezpečné a on se rozhodl dobrovolně odstoupit, což jej nakonec, vzhledem k umístění úhlavního rivala Jamese Hunta, stálo titul.

Spolupráce vydržela ještě jeden rok, kdy Lauda získal druhý titul mistra světa a posléze se upsal týmu Brabham Alfa Romeo. Tito Italové si nové tváře ve stáji vážili natolik, že mu dokonce věnovali vlastní edici úspěšného sporťáku Alfa Romeo Spider. Vzhledově se limitka liší jen minimálně, poznáte ji například díky číslovaným štítkům či speciálnímu zadnímu spoileru. Vzniklo něco kolem 350 kusů, ten úplně první řídil sám Lauda při premiéře v Long Beach roku 1978.

Stanislav Kolman
Diskuze (4)
Avatar - dokopy
22. 5. 2019 06:44
...
V TV seriáli bola informácia, že Lauda tak dlho tlačil na Boeing až museli priznať chybu.
Avatar - dokopy
22. 5. 2019 06:41
Re: smolař
V TV seriáli bola informácia, že Lauda tak dlho tlačil na Boeing až museli priznať chybu.
Avatar - pradeda777
21. 5. 2019 23:07
Vzpomínky a fakta.
S Boeingem Lauda Air 004 jsem v srpnu 1990 letěl z Bankoku do Vídně a když jsem v následujícím roce slyšel o katastrofě tohoto letadla, "trochu" mě zamrazilo. V důsledku toho jsem se také snažil dopátrat, co bylo opravdovou příčinou této nehody. Údajně kapitán letadla měl ignorovat varování přístrojů, že jeden z motorů se chystá přejít na zpětný chod s tím, že co-pilotovi, který ho o tomto informoval zdělil, aby si toho nevšímal, že je to chybné hlášení, které už viděl několikrát. Možná to byla pravda, ale tentokrát se přístroje nemýlily.
The evaluation of the undamaged EEC-memory (some type of computer on which errors could be retrieved, like in modern cars) showed that between 27th of April and 26th of May altogether 61 error messages concerning the thrust reverser were generated.
21. 5. 2019 22:07
smolař
Lauda byl velký bojovník, ale lepila se na něj smůla. Nikde se již moc neříká o jeho další velké osobní tragédii. Dne ​​ 26. května 1991 směřovalo letadlo Boeing 767-3Z9ER, let Lauda Air 004, pojmenované „Wolfgang Amadeus Mozart“, na vídeňské mezinárodní letiště. Krátce po vzletu z letiště v Bangkoku si piloti všimli, že přístroje ukazují poruchu a motor číslo jedna běží na reverzní tah. Po pádu z výšky 4000 stop zahynuli všichni cestující včetně posádky...