Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Niki Lauda zemřel. Legendární rakouský závodník bojoval se zdravotními problémy

David Bureš
Diskuze (17)

Někdejší rakouský závodník proslavený nejen těžkou nehodou na Nürburgringu loni podstoupil transplantaci plic a od té doby byl v domácím léčení.

Svět Formule 1 pláče. Zemřel někdejší slavný závodník Niki Lauda, trojnásobný šampion této disciplíny. Rakouská tisková kancelář citovala Laudovy pozůstalé, kteří řekli, že zemřel v klidu a pokoji. Bývalý závodnik se dožil 70 let, v poslední době bojoval se zdravotními problémy.

Lauda loni podstoupil transplantaci plic a od té doby byl v domácím léčení. Přesná příčina skonu zatím zveřejněna nebyla, dá se ale předpokládat, že souvisí s těmito zdravotními problémy. Před loňskou transplantací plic byl totiž ve vážném stavu, lékaři dokonce tvrdili, že mu zbývalo jen pár dní života.

„Jeho neunavitelná touha po akci, přímočarý přístup a odvaha zůstat ikonou pro všechny z nás je nezapomenutelná. Byl milujícím a starostlivým manželem, otcem a dědečkem. Bude nám chybět,“ oznámila Laudova rodina.

Niki Lauda se narodil 22. února 1949 ve Vídni, a to do rodiny úspěšného podnikatele Hanse Laudy. Jemu navzdory začal Niki závodit, dokonce si vzal bankovní půjčku, aby dostal místo v týmu March v sérii Formule 2.

Video se připravuje ...

Právě za tým March poprvé nastoupil i ve Formuli 1, a to v sezoně 1971. Po epizodě u BRM v roce 1974 nastoupil k Ferrari, kde doplnil zkušeného Claye Regazzoniho. Bohužel však bojoval s nespolehlivostí svého vozu, a tak navzdory šesti pole position Lauda v tehdejší sezoně zvítězil jen dvakrát.

To už se pomalu blížilo nejslavnější Laudovo období. V roce 1975 se stal mistrem světa, což o dva roky později zopakoval. Mezitím se v roce 1976 odehrála dodnes možná nejslavnější kapitola Laudovy aktivní závodní kariéry, hrozivá nehoda na Nürburgringu při Velké ceně Německa 1976. V místě Bergwerk jeho formule neovladatelně narazila do plotu a když se vozidlo nárazem vracelo zpět na dráhu, trefil jej monopost Bretta Lungera, následkem čehož Laudovo Ferrari začalo hořet. Přestože při havárii na Severní smyčce Lauda málem zemřel, utrpěl těžké popáleniny, ještě tutéž sezonu se vrátil do monopostu. Až do konce života však bojoval s problémy plic, které byly při této havárii těžce poškozeny.

V roce 1984 se pak Lauda stal mistrem světa Formule 1 ještě jednou, to už však za stáj McLaren. Mezitím Lauda krátce působil u Brabhamu, mezi lety 1979 až 1982 dokonce nezávodil.

Aktivní kariéru ve Formuli 1 německý závodník ukončil nakonec v roce 1985, rozloučil se až desátým místem v celkovém pořadí. Poté se staral o založenou aerolinku Lauda Air, když ji prodal, založil později i další (Niki, Laudamotion). Působil též jako konzultant pro Ferrari nebo komentátor závodů Formule 1. V posledních letech byl Lauda též předsedou představenstva stáje Mercedes AMG F1. O jeho nejslavnější závodní éře vypovídá  film Rivalové, v němž Laudu stvárnil Daniel Brühl.

David Bureš
Diskuze (17)

Doporučujeme

Avatar - woody-alien
21. 5. 2019 23:33
Muž se srdcem jezdce
Zatímco já do sebe ještě ve školce cpal pramen zdraví z Posázaví, tvoje jméno už se stalo synonymem jízdy. Jezdí jako nikilauda prostě vytlačilo původního širona. A nutno říct,že zaslouženě. Tvůj mix pedantního profesionalismu s vášní pro jízdu v srdci navždy změnil svět Formule 1. I v této smutné chvíli můžeš být spokojen - tvé jméno už nebude nikdy zapomenuto. :yes:
Avatar - Ji/Ri
21. 5. 2019 12:57
NIKI
Každý jsme byl Niki Lauda. Už na koloběžce za barákem jsem byl Niki... i na pískové dráze, kde jsme šprtali do víček od sprejů, jsem byl Niki.... Všichni jsme byli Niki a každý jim chtěl být. .... a v každém z nás, co máme u krevní skupiny i oktanové číslo, je a už vždycky bude NIKI LAUDA.
NIKI ....
Avatar - speedfred
21. 5. 2019 11:46
Včera
som akurát premýšlal čo je s ním,už je nejako dlhšie ticho a dnes táto sprava :-( .
V 80-s som viac fandil Prostovi a bol som celkom nehnevaný keď Niki zobral titul Alainovi myslím o 0,5 bodu,toto ale už je dávno odpustené a šiltovku dolu za to čo dokázal v živote a hlavne v posledných rokoch s Mercedesom v F1.
Avatar - netcar.xx
21. 5. 2019 11:29
Re: Poslední BRAVO
Jen se neboj, ono nějaké bezcenné vemeno ještě dorazí se svým duchaplným názorem.
Avatar - WinDiesel
21. 5. 2019 11:17
Poslední BRAVO
… za to, že jsi tady všechny sjednotil, událost nevídaná, děkujeme.
Ale cena za toto je příliš vysoká :-(