Niki Lauda zemřel. Legendární rakouský závodník bojoval se zdravotními problémy
Někdejší rakouský závodník proslavený nejen těžkou nehodou na Nürburgringu loni podstoupil transplantaci plic a od té doby byl v domácím léčení.
Svět Formule 1 pláče. Zemřel někdejší slavný závodník Niki Lauda, trojnásobný šampion této disciplíny. Rakouská tisková kancelář citovala Laudovy pozůstalé, kteří řekli, že zemřel v klidu a pokoji. Bývalý závodnik se dožil 70 let, v poslední době bojoval se zdravotními problémy.
Lauda loni podstoupil transplantaci plic a od té doby byl v domácím léčení. Přesná příčina skonu zatím zveřejněna nebyla, dá se ale předpokládat, že souvisí s těmito zdravotními problémy. Před loňskou transplantací plic byl totiž ve vážném stavu, lékaři dokonce tvrdili, že mu zbývalo jen pár dní života.
„Jeho neunavitelná touha po akci, přímočarý přístup a odvaha zůstat ikonou pro všechny z nás je nezapomenutelná. Byl milujícím a starostlivým manželem, otcem a dědečkem. Bude nám chybět,“ oznámila Laudova rodina.
Niki Lauda se narodil 22. února 1949 ve Vídni, a to do rodiny úspěšného podnikatele Hanse Laudy. Jemu navzdory začal Niki závodit, dokonce si vzal bankovní půjčku, aby dostal místo v týmu March v sérii Formule 2.
Právě za tým March poprvé nastoupil i ve Formuli 1, a to v sezoně 1971. Po epizodě u BRM v roce 1974 nastoupil k Ferrari, kde doplnil zkušeného Claye Regazzoniho. Bohužel však bojoval s nespolehlivostí svého vozu, a tak navzdory šesti pole position Lauda v tehdejší sezoně zvítězil jen dvakrát.
To už se pomalu blížilo nejslavnější Laudovo období. V roce 1975 se stal mistrem světa, což o dva roky později zopakoval. Mezitím se v roce 1976 odehrála dodnes možná nejslavnější kapitola Laudovy aktivní závodní kariéry, hrozivá nehoda na Nürburgringu při Velké ceně Německa 1976. V místě Bergwerk jeho formule neovladatelně narazila do plotu a když se vozidlo nárazem vracelo zpět na dráhu, trefil jej monopost Bretta Lungera, následkem čehož Laudovo Ferrari začalo hořet. Přestože při havárii na Severní smyčce Lauda málem zemřel, utrpěl těžké popáleniny, ještě tutéž sezonu se vrátil do monopostu. Až do konce života však bojoval s problémy plic, které byly při této havárii těžce poškozeny.
V roce 1984 se pak Lauda stal mistrem světa Formule 1 ještě jednou, to už však za stáj McLaren. Mezitím Lauda krátce působil u Brabhamu, mezi lety 1979 až 1982 dokonce nezávodil.
Aktivní kariéru ve Formuli 1 německý závodník ukončil nakonec v roce 1985, rozloučil se až desátým místem v celkovém pořadí. Poté se staral o založenou aerolinku Lauda Air, když ji prodal, založil později i další (Niki, Laudamotion). Působil též jako konzultant pro Ferrari nebo komentátor závodů Formule 1. V posledních letech byl Lauda též předsedou představenstva stáje Mercedes AMG F1. O jeho nejslavnější závodní éře vypovídá film Rivalové, v němž Laudu stvárnil Daniel Brühl.