Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nio expanduje, ET5 je nový konkurent pro Teslu Model 3 s neuvěřitelným dojezdem

David Bureš
Diskuze (43)

Nio ET5 má proti Tesle Model 3 v rukávu jedno eso. Nabídne baterie s kapacitou 150 kW, které mají zajistit dojezd přes 1.000 km. Avšak podle mírnější čínské normy...

Nio je čínský výrobce elektromobilů založený v roce 2014, který je vzhledem ke svému charakteru někdy nazýván čínskou Teslou. Právě na zástupce amerického konkurenta nyní cílí uvedená novinka značky, model střední třídy Nio ET5.

Už samotný design přiznává, že jde o čínského soupeře pro Teslu Model 3. Vždyť i přes svébytnou příď je silueta aerodynamické karoserie nápadně podobná americkému elektromobilu. Ostatně tenhle čínský fastback také stojí podobně, na čínském trhu je v základu o chlup levnější než Model 3.

Čínská novinka na trh vstupuje se třemi sadami baterií. Základem je sada s kapacitou 75 kWh pro dojezd okolo 550 kilometrů, kterou doplňuje provedení s kapacitou 100 kWh (pro dojezd asi 700 km) a vrcholná verze s kapacitou 150 kWh, která má zvládnou ujet dokonce přes 1.000 km bez nutnosti dobití! I přestože Nio mluví o dojezdu podle čínské metodiky CLTC, která je mírnější než v Evropě používaná norma WLTP, jde o úžasný výsledek.

ET5 má tak podle všeho ambici být elektromobil s nejdelším dojezdem na světě. Podobně jako jiné vozy značky přitom nabízí možnost výměny baterií místo dobíjení, ve specializovaných stanicích, které mají v Evropě vznikat díky partnerství s tankovacími stanicemi Shell. Výměna baterií za dobité přitom zabere jen nějaké tři minuty.

Všechny verze se přitom spoléhají na shodnou kombinaci dvou elektromotorů (jeden u přední, jeden u zadní nápravy) o kombinovaném výkonu 360 kW a točivém momentu 702 N.m.

Technický základ v podobě "Technologické platformy 2.0" je shodný jako u většího modelu ET7. V tomto případě však mluvíme o 4,7 metru dlouhém fastbacku střední třídy, zatímco ET7 je velká limuzína dlouhá 5,1 metru.

Na ET7 odkazuje také minimalistický interiér, s rozměrnou, vertikálně orientovanou centrální obrazovkou místo středového panelu. Specialitou jsou přitom nejen "neviditelné" výdechy ventilace, ale také speciální čalounění, které je nejen udržitelné, ale má pomoci i vnitřní akustice. Standardem je totiž zvuková technologie Dolby Atmos pro prostorový zvuk, jakožto součást pokročilého zábavního systému. K dispozici jsou dokonce i brýle pro virtuální realitu, protože ve spolupráci s NREAL vůz nabídne virtuální obrazovku. Zkrátka i Nio hledá cesty, jak zabavit posádku při dobíjení elektroauta...

ET5 se vcelku logicky zprvu začne prodávat na domácím čínském trhu, a to v září 2022. Počítá se však i s prodejem v Evropě, kam má novinka čínské značky dorazit na jaře 2023. Nio už dnes prodává v Norsku, příští rok má expandovat také do Německa, Nizozemí, Dánska nebo Švédska.

Nio ET5 je už šestým modelem tohoto čínského výrobce. Zatím tu byla různě velká SUV EC6, ES6 a ES8 nebo supersportovní EP9 představené již v roce 2016, které však není homologováno pro běžný silniční provoz. Do prodeje pak pomalu míří luxusní sedan ET7.

David Bureš
Diskuze (43)

Doporučujeme

30. 12. 2021 19:45
Re: Zprávy ze světa vnucované elektrodebility
Doufám, že tyhle články otevřou spícím oči. K tomu poslednímu, svezení s Renaultem Zoe poslední verze bylo na mětské auto parádní. Měl jsem ho na víkend půjčený a jezdil s ním po Praze a okolí, nikoli po dálnici, protože vím, k čemu je Zoe určena. Jenž právě tyto krátké jízdy mohou vytvořit iluzi, že jde o výhodné pořízení a provoz. Zatímco auta se spalovacími motory jsou běžně v provozu dvacet a více let a lze je celkem nenákladně udržovat v plně funkčním stavu, EV je citlivé na teplotu, kdy za vysoké při spuštěné klimatizaci stejně jako za nízké při spuštěném topení pouze odebírá energii primárně určenou pro jízdu. Dojezdy jsou proto v hicech a za mrazu poloviční, což o autech se spalovacími motory neplatí, tam jde o půl litru až litr vyšší spotřebu s klimatizací, topení pak využívá odpadní teplo motoru. Ani vodíková elektrárna na palubě není řešení, tím je pouze volná energie.
30. 12. 2021 19:26
Re: Zprávy ze světa vnucované elektrodebility
Takže se tam objeví u kus pravdy.
30. 12. 2021 19:25
Tento způsob EV je poněkud neefektivní
Lithiové akumulátory jsou slepou uličkou. Ta, které vede k efektivnosti, je Teslova volná energie. S Muskovou Teslou to nemá pranic společného.
23. 12. 2021 17:41
Re: Zprávy ze světa vnucované elektrodebility
Autoforum jsou Parlamentní listy automobilové žurnalistiky.
23. 12. 2021 17:39
Re: ...
To je zajímavé že je umí vyrobit každý a přitom svatý koncern zatím nevyrobil jediný slušný...