Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Pathfinder -Rozmazlí snadno a rychle

AutoProfi
Diskuze (3)
Nissan Pathfinder je velký, nápadný, nepříliš úsporný, ale svého pána rozmazluje mnoha způsoby. Má bohatou standardní výbavu, velmi dobré dílenské zpracování a spoustu drobností usnadňujících život s automobilem.

Robustní offroad je nepřímým (starším) sourozencem velmi populární Navary. Až sedmimístný (varianta kategorizovaná jako N1 s odpočtem DPH je však pouze pětimístná) luxusní automobil má společné základy s úspěšně odvozeným výrazně užitkovým pickupem. Nepřehlédnutelnou velikostí oslovuje zájemce o podobná vozidla, pro které je Terrano malé, a populární Patrol poslední generace zase možná až příliš velký. Pathfinder (Průkopník) debutoval již v roce 1986 a prošel čtyřmi generačními proměnami.

Podobně jako většina automobilu asijského původu je již v základní výbavě nadprůměrně bohatě vybaven a navíc za částku od 859 330 Kč bez DPH. Zdobí jej také hodnocení NCAP - čtyři hvězdičky za parametry ochrany dospělých cestujících. Pro redakční test jsme měli k dispozici variantu se stupněm výbavy „SE“, samočinnou pětistupňovou převodovkou a pohonem kol „All-Mode 4WD“. To představovalo mimo jiné instalaci špičkových elektronických systému řízení podvozku ABS/EBD/ESP, ale i šestici airbagů, sedmnáctipalcových paprskových kol z lehké slitiny, bixenonových světlometů, dvouzónové samočinné klimatizace, elektricky ovládaných skel i rozměrných zpětných zrcátek s vyhříváním, výškově nastavitelného multifunkčního volantu, diferenciálu se zvýšenou svorností aktivovaného brzdami, střešních nosných lišt, elektricky vyhřívatelných a nastavitelných předních sedadel (i výškově), tempomatu, palubního počítače, koženého potahu volantu a dalších prvků.

Z příplatkové výbavy pak navigace, kamery pro jízdu vzad, jejíž záběr se promítá barevně na displej navigace, dálkové aktivace celého vozidla bez nutnosti zasouvání klíčku do spínací skřínky (v ní je trvale umístěn otočný spínač) nebo odemykání. Při přiblížení se k vozidlu s „klíčkem“ v kapse lze dveře otevřít a po usednutí motor spustit zmíněným spínačem.

Hnací soustrojí a podvozek jsou identické jako u Navary, tedy s trvalým pohonem kol zadní nápravy a připojitelným pohonem kol předních. K tomu slouží jednoduchý otočný spínač na panelu vpravo od volantu. Lze jej však nastavit do samočinného režimu, který připojí pohon kol přední nápravy při prokluzu zadních kol. To je ideální pro provoz v zimě, protože se tím nezvyšují ztráty v soustrojí trvalým připojením, ale v případě potřeby vozidlo funguje ihned jako 4x4. Dělení přenosu točivého momentu hnacího ústrojí mezi obě nápravy je pevně nastaveno na poměr 1:1. Pathfinder však na rozdíl od pickupu Navara není vybaven závěrem diferenciálu. Vzhledem k tomu, že výrobce velmi racionálně předpokládal převahu provozu Pathfindera na silnicích, koncipoval podvozek s důrazem na příslušné jízdní vlastnosti. Proto zvolil sice rámovou nosnou strukturu, ale nikoli obvyklé tuhé nápravy pro terén, ale nezávislé zavěšení všech kol. Výsledkem je velmi přijatelný kompromis v chování vozidla. Za rychlé jízdy po zpevněných komunikacích musíme sice akceptovat mírné náklony při razantnějším průjezdu zatáčkou, ale nikoli za cenu menší poslušnosti či neklidu ve stopě. Při ostřejši akceleraci v oblouku se sice odlehčené zadní kolo snadno protočí, ale zase můžeme Pathfindera poslat do powerslidu a lehkým kontra jej vést s jistotou, že poslechne. Posilovač řízení je přiměřeně a vyváženě účinný pro silnici i terén, ale rejd předních kol nikoli největší i ve srovnání se stejně orientovanou konkurencí. Pozitivně nadprůměrným parametrem je však světlá výška 254 mm, kterou Pathfinder konkurenci zastiňuje a jeho průchodnost

terénem je proto velmi dobrá.

Hnacím agregátem je přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 2488 cm3. Je vybaven vysokotlakým vstřikováním paliva systémem Common Rail, mezichladičem stlačeného vzduchu a variabilní geometrií lopatek turbodmychadla. Disponuje solidním největším výkonem 128 kW i točivým momentem 403 N.m. Spojení s pětistupňovou samočinnou převodovkou „amerického“ typu (s hydrodynamickým měničem momentu) trochu stírá jeho kvality v pružnosti.

Převodovka totiž nechává motor až zbytečně vytáčet. Při jen trochu razantnějším zrychlování řadí výše až okolo 4000/min-1. To přináší zbytečné zvětšování spotřeby paliva a částečně i hluk (byť dobře potlačený účinným odhlučněním celého vozidla) a poněkud ubírá i z potenciální dynamiky. Ostatně s Navarou osazenou převodovkou s přímým řazením jsme akcelerovali podstatně efektivněji a (pravděpodobně) co do spotřeby laciněji. Výhodou konstrukce převodovky je však možnost sekvenčního řazení, které jsme využívali především pro brzdění motorem. Zejména při sjíždění svahu v terénu, ale i v městském provozu. Při této příležitosti nutno zmínit námi změřenou spotřebu nafty. Činila při absolvování téměř 1000 km (50 % město, 20 % silnice 1. třídy a dálnice, 10 % lehký terén, 10 % skutečný terén ± vše při teplotách okolo 1 až 10 °C) rovných 12,0 l/100 km. Jezdili jsme však výrazně dynamicky až sportovně a bez nejmenší snahy o úsporný provoz. Běžné užívání by tedy podle našich obvyklých zkušeností pravděpodobně přineslo výsledek přibližně na úrovni 10,2 - 10,7 l/100 km.

Prostorná karoserie poskytuje posádce více než dostatek pohodlí, což jsme vyzkoušeli i využitím všech sedmi sedadel. Byť na kratší vzdálenost několika desítek kilometrů. Příjemným detailem uspořádání vozidla je snadné sklopení posledních dvou sedadel a možnost využití jejich prostoru pro náklad. Ve verzi N1 s posuvnou přepážkou je k dispozici nákladový prostor o objemu dokonce až 2,0 m3 s využitelnou délkou 1850 mm. Nakládací hrana je přitom jen 750 mm nad zemí. Pro nakládání menších věcí je výhodné vyklopení zadního okna v rozměrných pátých dveřích. Užitečná hmotnost testovaného Pathfindera činila však pouze 661 kg , což jistě bude svádět k přetěžování. Lepším řešením je využití možnosti připojit brzděný přívěs o celkové hmotnosti až 3000 kg. Potom ale celková hmotnost soupravy dosáhne téměř šesti tun, a na to je nutno myslet nejen co do náležitého řidičského oprávnění, ale i vylepení příslušné dálniční známky.

Mezi největší pozitiva Nissanu Pathfinder patří kromě solidního vzhledu, velkého vnitřního objemu, pohodlí posádky a nadprůmerně luxusního vybavení i robustní konstrukce především velmi dobré jízdní vlastnosti jak na zpevněných komunikacích, tak v terénu. Z velmi mála kritických připomínek jmenujme výhradu k nastavení převodovky, nepodstatný je zřejmě dojem trochu zastaralého designu spínačů a ovladačů a diskutabilní výhrada k umístění nijak nechráněného náhradního kola pod zádí, kde se znečišťuje (jenže jak častý je dnes defekt...!).

Motor YD 25 2.5 dCi
Typ přeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů 4/16
Zdvihový objem 2488 cm3
Rozvod ventilů DOHC
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva Common Rail
Největší výkon 128 kW/4000 min-1
Točivý moment 403 N.m/2000 min-1
Převodovka samočinná pětistupnová
Znak náprav 4x4
Brzdy kotoučové s ABS
Provozní hmotnost 2130 kg
Celková hmotnost 2880 kg
Rozvor náprav 2850 mm
Rozchod kol P/Z 1570/1570 mm
Vnější rozměry 4740 x 1850 x 1775 mm
Objem nákl. prostoru 0,19/2,09 m3
Světlá výška 240 mm
Pneu Continental 265/65 R 17
Karoserie sedmimístný pickup
Objem nádrže paliva 80 l
Spotřeba paliva 12,0 l/100 km
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,3 s
Největší rychlost 176 km/h
Cena základní 859 330 Kč bez DPH

autor: Ondřej Horský

foto: Alena Nosková

suv nissan novemodely suv nissan novemodely

AutoProfi
Diskuze (3)