TEST Nissan Qashqai 1.5 dCi - MiniMurano
Před několika lety se evropský Nissan ocitl ve zvláštní situaci. Modely, které u konkurenčních automobilek tvoří základ výrobního programu, se postupně začaly dostávat do ústraní a zájem zákazníků o masově vyráběné řady Almera nebo Primera povážlivě klesal. V segmentu pravých off-roadů a SUV byl (a dosud je) Nissan silný a obchod s těmito auty jen kvete. X-Trail, Patrol, Navara, Pathfinder, Murano – to vše jsou jména, která netřeba dlouze představovat. V nabídce však stále chybí auta, která vytvoří protiváhu úspěšným Corollám, Civikům a Mazdám3. I když to donedávna vypadalo, že Almera nedostane skutečného nástupce, automobilka nakonec oznámila příchod relativně blízké Tiidy. Hlavní myšlenka modelové obnovy však zůstává v netradiční nabídce modelů mimo zavedené segmenty. Prvním hraničním modelem byl už Note – protože měl rysy malého MPV, některé prvky z malých vozů a rozměry nejbližší nižší střední třídě. Teď se na trh dostává druhá „třídní směsice“ – Qashqai (čti kaškaj). Podivné jméno vzal Nissan tentokrát u jednoho kmenu kočovných Nomádů, kteří mají mít mnoho společného s netradiční povahou nového modelu.
Klamání tělem
Na první pohled se Qashqai tváří jako další auto do lehkého terénu. Velká kola, pneumatiky s vyšším profilem a sportovní střih karoserie jsou typickými ingrediencemi moderního vozu pro volný čas, který ale bývá používán i pro běžné cesty. Zatímco konkurenční značky se k podobnému modelu často dostávají derivováním civilních osobních řad (viz poslední pokusy Škody Scout, Volkswagenu Cross, Fiatů Uproad nebo Volv řady XC) Nissan vsadil na individuální design a osvědčenou techniku. Stává se realitou, že v nabídce této hraniční skupiny bývají buď jen modely s pohonem všech kol nebo jen vozy s pohonem jedné nápravy. Nissan nechává na zákaznících, zda jim možnost přenosu síly na všechna kola stojí za nemalý příplatek a nabízí Qashqai ve verzi 2WD i 4WD.
Designéři Nissanu vymysleli kompaktní karoserii (4315 x 1783 x 1606 mm, rozvor 2630 mm), která je kdesi na půl cesty mezi kompaktním hatchbackem a malým SUV. Celistvá příď má nepřehlédnutelné světlomety, které zaujímají možná až příliš velkou plochu. Několik rafinovaných detailů vynikne dobře až ve chvíli, kdy vidíte Qashqai na vlastní oči. Na masce se skvěje typický emblém Nissanu, ale dvě rýhy na kapotě dávají jinak uhlazeně působícímu autu dobrodružný flair. Dvouprostorová silueta má sportovní nádech a nebýt vyšší světlé výšky (200 mm), mohla by patřit jinému osobnímu Nissanu. Partie kolem posledního sloupku karoserie je variací na Murano, kterému se styling v mnoha směrech přibližuje. Záď ničím nepřekvapí. Spodní část je – stejně jako vpředu a na bocích – opatřena plastovými díly, které nejsou lakovány v barvě karoserie a nějaký ten škrábanec na nich snadno zanikne.
Vyzdvihnout musíme tvar vnějších zpětných zrcátek, který vkusně doplňuje sportovní atmosféru vozu, ale přitom zůstává funkční a praktický. Kryty jsou tvarovány s ohledem na obtékající vzduch, zrcadla samotná jsou příjemně velká.
Vnitřní hodnoty
Řidič má k dispozici dva velké kruhové přístroje, mezi nimi je menší kulatý displej z tekutých krystalů, zobrazující stav paliva v nádrži, teplotu chladicí kapaliny a údaje palubního počítače. Multifunkční volant má ještě zvládnutelné množství tlačítek a ovladačů, aniž by byla nutná nedělní čtenářská seance s návodem k obsluze v ruce.
Interiér příliš nevyniká variabilitou. Se sedadly lze manipulovat podobně, jako u jiných hachbacků. Po sklopení sedadel (opěradla zůstávají na místě) vznikne schod a lom a oblast sklopených opěradel je jen nakloněnou rovinou.
Už základní objem zavazadlového prostoru (410 l) patří spíše k prostornějším. Má slušnou minimální šířku 1050 mm, výšku 480 mm po kryt a délku u dna 880 mm. Škoda jen malého výklopného víka, které se nevyklápí příliš vysoko. Jeho kraje se navíc stávají nebezpečnými již osobám s výškou 175 cm!
Na silnici na výbornou
Na silnici snadno ovladatelný automobil dokáže zvýšit adrenalin v krvi řidiče stejně účinně jako přepravit početnou posádku na dlouhé vzdálenosti.
Terén? Ano, ale jen výjimečně (řešení existují)
Orientace na vzhled a silniční jízdu obvykle znamená omezené schopnosti v terénu. Nissanu správně nabízí provedení nového crossoveru s pohonem kol přední nápravy i s pohonem všech kol. Využití pohonu všech kol je obvykle vzácné a tak kdo chce, ten zvolí „čtyřkolku“ s pohonem všech kol převzatým z X-Trailu.
Náš test probíhal v čase, kdy by počasí umožnilo projet i naší „dvoukolce“ většinu legálně dostupných nezpevněných komunikací. Velká kola, světlá výška 200 mm a malé převisy vpředu i vzadu jsou předpokladem pro dobrou obratnost i mimo silnice. Tam, stejně jako ve městě při parkováni a manévrech na malém prostoru, poněkud obtěžuje nepřehledná karoserie s problematickým výhledem šikmo vzad a velkou mrtvou vzdáleností vpředu.
To, že v nabídce figurují i verze s pohonem jedné nápravy považujeme v tomto případě za silnou stránku Nissanu. Test verze 4WD zveřejníme v průběhu jara.
1,5 dCi vylepšuje dobré skóre
Malý turbodiesel common-rail je další silnou stránkou nového crossoveru. Svým projevem patří k tišším dieselům na trhu, má vysoký měrný výkon, široké spektrum využitelných otáček a dostatek síly v nízkých a středních otáčkách. Běžně lze jezdit se spotřebou 6,5 l/100 km, při bezohledné jízdě po městě se dostanete k hodnotě o litr vyšší. Při klidné jízdě lze reálně počítat se spotřebou i pod 6 l/100 km, budete-li aspoň trochu opatrní při práci s „plynem“ a řadicí pákou šestistupňové převodovky, odmění se vám motor nejen nízkou spotřebou, ale také tichým chodem a jen minimem vibrací přenášeným do podlahy vozu.
Qashqai se povedl
Netradiční mix terénní karoserie, jízdních vlastností osobního vozu a malého, lehkého a úsporného turbodieselu by mohl znamenat obrat v obchodních výsledcích Nissanu. Papírové předpoklady jsou splněny, automobil je vyvážený, reklamní kampaň běží…
Zbývá jediné. Přesvědčit zákazníky, kteří přišli pro obyčejný hatchback, že mají zaplatit minimálně o 100 tisíc korun více za auto, které se liší nejvíce tím, že vypadá mnohem dobrodružněji.
První cena vozu | 531.900,-Kč (Visia, 1.6 16V 85 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 576.900,-Kč (Visia, 1.5 dCi 78 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 606.900,-Kč (Tekna, 1.5 dCi 78 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 678.900,-Kč (Tekna, 1.5 dCi 78 kW) |
Plusy
- jízdní vlastnosti
- pohodlné odpružení
- úsporný a kultivovaný motor
- odpovídající objem zavazadlového prostoru
- plnohodnotné náhradní kolo
- přesné řízení
Minusy
- omezený prostor na zadních sedadlech
- výhled šikmo vzad
- nepřehledná karoserie
- nízko se vyklápějící víko vzadu.