Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nízké ceny BYD se nelíbí čínské vládě. Bojí se ztráty pověsti země v zahraničí

BYD Dolphin Surf
BYD Dolphin Surf
BYD Dolphin Surf
BYD Dolphin Surf
30 Fotogalerie
Michal Dokoupil

Čínští zákazníci dnes mají nejširší nabídku aut z všech světových trhů a také ty nejlevnější modely. Jenže některé automobilky to přehání a zneužívají svoji pozici k likvidaci menších konkurentů. To se nelíbí ani čínské vládě, která vyzvala ke klidu zbraní.

Nedávno jsme psali o dalším kole cenové války, kterou opět rozpoutal BYD. Ten zlevnil některé modely až o 34 %, což logicky následovaly i další automobilky, které nechtějí přijít o podíl na prodejích. Podobné dřívější soupeření už vedlo ke zhoršení situace některých výrobců a jistě se podílelo i na krachu několika značek a dodavatelů.

To je důvod, proč se na další kole dost nelibě dívá komunistické vedení Číny a rozhodlo se situaci řešit. Do Pekingu tak bylo předvoláno vedení BYD, Geely, Xiaomi a dalších automobilek, kteří se zúčastnili jednání s tamním Ministerstvem průmyslu, antimonopolního úřadu agentury ekonomického plánování. A tématem dne byl právě konkurenční boj, který prý byl shledán „přehnaným“.

Na problém už dříve upozorňovala u čínská asociace výrobců automobilů, podle které je „začarovaný kruh“ slev cestou do záhuby pro automobilky samotné i jejich dodavatelský řetězec. Někteří výrobci totiž kvůli zachování podílu museli snížit ceny až tak, že jsou pod výrobními náklady. Čínskými autoritami tak byly automobilky vyzvány k „samoregulaci“ a opuštění nekalých praktik.

Kromě snižování cen pod náklady to znamená i umělé navyšování prodejů. To je další z praktik, která letos vedla ke kritice výrobců. Aby si nahnali prodejní čísla, donucují dealery nakupovat a registrovat nové vozy, které pak zaplavují trh jako ojetiny, ačkoliv mají téměř nulový nájezd. V některých případech to vedlo až ke ztrátě zájmu kupců o nové vozy, například u novinky Onvo L60 automobilky Nio. Trh s ojetými vozy byl totiž zavalen neojetými ojetinami, které se prodávaly hluboko pod cenou nových kusů.

Dalším problémem je také pomalé vyplácení dodavatelů, kvůli vylepšení vlastního peněžního toku. V tomto je opět hlavním viníkem BYD, který průměrně proplácí faktury svým dodavatelům až po pěti měsících. Což může dle autorit opět vést ke krachům v dodavatelském řetězci.

Hlavním důvodem tlaku autorit na automobilky je ale poškození pověsti Číny, pokud začnou náhle krachovat automobilky a jejich dodavatelé. Státní média také proto stále vyzývají ke stabilizaci a k zabránění výroby laciných nekvalitních vozů, které by mohly vést k poškození pověsti rapidně se vyvíjejícího čínského automobilového průmyslu v zahraničí. Setkání však nevedlo k žádným formálním krokům a zakončilo pouze s „doporučením“.

Video placeholder
Design Xiaomi YU7 • Zdroj: Xiaomi

Zdroj: Bloomberg, zdroj foto: BYD, zdroj videa: Xiaomi