Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Noble M600: Sériová verze představena

David Bureš
Diskuze (3)
Britský malovýrobce supersportů představuje sériovou verzi modelu M600.

Britská firma Noble byla založena v roce 1999 Lee Noblem, který svými vozy chtěl nabídnout alternativu k zavedeným výrobcům supersportovních vozů. Prvním modelem značky byl kabriolet Noble M10, v roce 2000 se začalo vyrábět známější šestiválcové kupé M12.

V roce 2006 koupil značku Peter Dyson, který o tři roky později rozhodl, že se automobilka vydá do teritoria dražších a silnějších supersportů. Tímto rozhodnutím začal vývoj modelu M600, kterému dalo vedení přednost před vývojem menší M15.

Testování vozu probíhalo z větší části ve Spojených státech, které patří mezi hlavní odbytiště značky. Testované M600 projely nejen Údolím smrti, ale i solnými pláněmi Bonneville a slavnými tratěmi Pikes Peak. Doprovodem pro ně byly Porsche Carrera GT a Ferrari Enzo, se kterými byly prototypy M600 neustále porovnávány.

Vůz už loni testovaly mnohé britské magazíny, M600 ale nadále zůstávalo ve fázi prototypu. Sériovou verzi, která se od prototypu mírně liší, představuje Noble až nyní.

Funkčnost před stylem

Křivky karoserie vycházejí z modelu M15, představeného v roce 2006. M600 je však větší, na délku měří 4.360 mm, jeho rozvor činí 2.540 mm.

Základem vozu je trubkový prostorový rám z nerezové oceli, samotná karoserie je z karbonových vláken.

Tak jako u M15 byl i design M600 podřízen funkčnosti. Tvary vozu byly testovány ve větrném tunelu a upravovány pro co nejmenší součinitel odporu. Kvůli lepšímu chlazení je vůz vybaven mnohými chladícími otvory po celé karoserii. Sériová verze se oproti prototypu liší kosmeticky upravenými světly a nárazníky.

Luxusnější kokpit

Interiér vozu je ručně vyráběn podle individuálního přání zákazníka a vypadá luxusněji než předchozí vozy Noble, nadále ale zůstává především účelný. Vždyť i sama továrna říká, že kokpit M600 není vrcholem praktičnosti, či komfortu.

Zákazníci mají na výběr z koženého čalounění, nebo alcantary, volant je kožený, nebo semišový.

Středový panel je z karbonových vláken, na palubní desce nechybí plaketka s výrobním číslem auta.

Sedačky s karbonovou konstrukcí jsou speciálně vyráběny pro Noble a zákazník si je může individuálně upravit. Již v základu jsou však vybaveny pětibodovými pásy.

Pro zavazadlový prostor v přídi auta Noble nabízí speciální sadu zavazadel z hovězí kůže.

Přeplňovaný osmiválec Yamaha

Sériové M600 pohání uprostřed uložený 4,4litrový osmiválec Yamaha s dvojitým přeplňováním, prototyp přitom používal motor Volvo stejného objemu. Jednotka v nejextrémnějším nastavení produkuje výkon 484 kW (650 koňských sil) v 6800 min-1 . Vrchol točivého momentu je 818 Nm v 3800 min-1. Vůz váží 1250 kg, tudíž je poměr výkon/hmotnost 484 kW na tunu.

Podle testu Autocaru trvá zrychlení z 0-120 mph (193 km/h) 8,9 sekund, zrychlení z 0-100 km/h trvá méně než 3 s. Maximální rychlost je automobilkou odhadována na více než 360 km/h.

Převodovka je šestistupňová manuální a dodávat ji bude firma Graziano.

Automobil je vybaven minimem elektronických pomocníků, prototypu chybělo i ABS. Noble se nezmiňuje, jestli sériová verze systém ABS využije, jisté ale je, že k brzdění budou sloužit kotouče Alcon, vpředu s průměrem 380 mm, vzadu 350 mm.

Adaptable Performance Control

Přestože je Noble nadále zaměřeno na pravověrné řidiče, kteří ocení vynikající jízdní a dynamické schopnosti auta, samo vedení tvrdí, že tak velký výkon nelze využít za všech jízdních podmínek. Proto je M600 vybaveno funkcí Adaptable Performance Control, která sníží posílaný výkon na zadní kola a upraví odezvu na plyn.

Road je jakýmsi komfortním nastavením s výkonem 335 kW a zapnutou kontrolou trakce. Vedle toho je i zjemněna křivka výkonu a zpomalena odezva na plyn.

Track nabízí 410 kW, „méně otravnou“ trakční kontrolu a kratší odezvu na plyn. Vrcholem je nastavení Race s 484 kW, vypnutou kontrolou trakcí, agresivnější výkonovou křivkou a ještě lepší odezvou na plyn. Kontrolu trakce nicméně lze ručně zapnout.

Cena automobilu bude zveřejněna až později, zřejmě se ale bude pohybovat okolo částky 200.000 liber (asi 5.600.000,- Kč). Noble má už 52 zákazníků, kteří na M600 složili zálohu. První majitelé se nového vozu dočkají v dubnu 2011.

David Bureš
Diskuze (3)
1. 2. 2011 19:55
Re: motor
tak tak... taky jsem si této malé dezinformace všiml... nicméně, na auto.cz jsem se dostal až 4 po zveřejnění článku, takže opravování je pro většinu čtenářů zbytečné...
28. 1. 2011 20:34
Re: motor
Celkově ta informace o pohonné jednotce je nějaká divná:

"Jednotka v nejextrémnějším nastavení produkuje výkon 484 kW (650 koňských sil) v 6800 min-1 . Vrchol točivého momentu je 818 Nm v 3800 min-1. Vůz váží 1250 kg, tudíž je poměr výkon/hmotnost 484 kW na tunu. "

Když je výkon jednotky 484 kW a vůz váží 1250 kg, nebude poměr výkon/hmotnost 484 kW/tuna, ale 387 kW/tuna.
Avatar - eLzyx
28. 1. 2011 17:51
motor
poprosím autora o odkaz na zdroj této informace "Sériové M600 pohání uprostřed uložený 4,4litrový osmiválec Yamaha s dvojitým přeplňováním, prototyp přitom používal motor Volvo stejného objemu". Pokud vím, tak Yamaha V8 a Volvo V8 jsou identické motory vyvinuté v kooperaci obou zmíněných firem, přičemž Yamaha tento motor nikde nepoužívá.