Norové testovali reálný dojezd EV. Jedno auto je nejlepší i nejhorší zároveň
Rozdíly mezi reálným a udávaným dojezdem elektromobilů jsou mnohdy dost velké. V Norsku přesně toto každý rok testují a letos se nejlepším i nejhorším stalo jedno auto.
Každý rok pořádá Norská Automobilová Asociace několik testů reálného dojezdu elektromobilů dostupných na tamním trhu. Krom zimního dojezdu je zkouší i v mírnějším počasí, přičemž zatím poslední test proběhl před pár dny. Nastoupilo do něj 27 vozů a tím nejlepším se stal Lucid Air, který však byl zároveň i jasně nejhorší.
Asociace vozy testovala během dvou dní. Všechny vozy se vydaly na stejnou trasu, kde jely tak dlouho, dokud úplně nezastavily. Součástí jsou rychlé i pomalejší úseky, kopce i roviny, startuje se na úrovni moře a cíl je v nadmořské výšce 1000 metrů. Ačkoliv byl tento test nazván letním, teploty se pohybovaly mezi 7° a 17° Celsia.
Pro srovnání, oficiální údaj v cyklu WLTP se získává za teploty 23° C, kdy je auto zkoušeno bez zapnuté klimatizace či topení. Norský test má za úkol zjistit dojezd v reálných podmínkách a právě také rozdíl proti údaji WLTP.
Ze všech vozů dojel nejdále Lucid Air, který má baterii o kapacitě 118 kWh a je znám pro velmi dobrou optimalizaci pohonného ústrojí. Zastavil se po ujetí 828,6 kilometrů, na druhé pozici se umístila Tesla Model 3 (82 kWh) se 721 kilometry. Nejmenší dojezd dosáhla Škoda Elroq 60, s baterií o kapacitě 59 kWh, která se zastavila po ujetí 422 kilometrů.
Škoda však do testu nastoupila s WLTP dojezdem 424 kilometrů, nejnižším ze všech 27 vozidel. A téměř jej i dosáhla, protože rozdíl byl jen 0,5 %. Zrovna v tomto ohledu se nejhorším stal právě zmíněný Lucid, který dle WLTP slibuje dojezd až 960 kilometrů, reálných 828,6 km je tedy rozdíl o 13,7 %. Žádný jiný vůz neměl tak vysoký rozdíl proti tabulkovému údaji.
Tesla Model 3 slibuje dojezd 702 kilometrů, dosáhla však 721 kilometrů, tedy překonala jej o 2,71 %. Nebyla jediná, udávaný dojezd překonala velká část vozidel, včetně BMW iX, Volkswagenu ID.7, Lotusu Emeya, Porsche Macan, Peugeot e-5008, Voyah Courage, Opelu Grandland nebo MGS5.

Zdroj: NAF, zdroj foto: NAF, zdroj videa: Lucid Motors