Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Norton Superlight 650
Norton Superlight 650
Norton Superlight 650
Norton Superlight 650
8 Fotogalerie

Norton Superlight 650: Karbonová střela s novým dvouválcem

Britský Norton zkřížil svůj litrový supersport V4 RR se scramblerem Atlas a výsledkem je úchvatný silniční sportovec Superlight 650.

Historie značky Norton se začala psát v roce 1898 a první motocykly začala vyrábět o čtyři roky později. V následujících letech se vypracovala na jednu z nejúspěšnějších motocyklových značek, slavících sportovní i obchodní úspěchy.

Podobně jako řada jiných tradičních výrobců motocyklů ani Norton neustál bouřlivý nástup japonských značek v šedesátých a sedmdesátých letech. Ve druhé polovině sedmdesátých let se díky tomu stává jen stínem své někdejší slávy a poskytuje již jen podporu majitelům svých starších strojů.

V osmdesátých letech pak došlo k několika pokusům o vzkříšení značky, z nichž ten nejúspěšnější se odehrál až na konci tohoto desetiletí se stroji poháněnými wankelovými motory. Bohužel již v druhé polovině devadesátých let byl Norton opět na dně.

Poslední pokus o návrat slavného jména má na svědomí Stuart Garner. Právě pod jeho taktovkou vyrábí Norton od roku 2010 úspěšnou modelovou řadu Commando 961, kterou doplnil Dominator, v roce 2016 exkluzivní superbiky V4 SS a V4 RR a v loňském roce scrambler Atlas.

Na modely V4 a Atlas nyní navazuje Norton Superlight 650. Základem tohoto modelu je rám, který vychází z konstrukce rámu V4, ale liší se od ní kompaktnějšími rozměry, souvisejícími s použitím dvouválce původem z modelu Atlas.

Srdcem novinky je totiž řadový dvouválec o objemu 650 cm3, který zde má disponovat nejvyšším výkonem 77 kW (105 k) při 12.000 min-1 a točivým momentem 75 N.m.

Podvozek využívá stavitelnou přední vidlici Öhlins NIX30, zadní tlumič ÖhlinsTTX GP a umožňuje změny úhlu hlavy řízení i polohy zadní kyvné vidlice. Brzdový systém využívá kotouče Brembo o průměru 330 mm vpředu v kombinaci se třmeny M50, zatímco vzadu je kotouč o průměru 245 mm.

Samozřejmostí je zde moderní elektronika od možnosti výběru z několika jízdních režimů, přes launch control a kontrolu trakce až po závodní telemetrii. Pozornost si pak zaslouží i 7palcový displej, který nahrazuje klasické přístroje a může se na něj promítat i obraz ze zadní kamery, nahrazující klasická vnější zpětná zrcátka.

Norton pro Superlight 650 s karbonovými kapotami uvádí suchou hmotnost 158 kg, která ve spojení s kvalitami podvozku a výkony nového dvouválce zajistí nadprůměrnou dynamiku. Exkluzivitu této novinky pak vedle její značky, vzhledu, techniky a jízdních schopností umocňuje i cena, která je u českého dovozce, jímž je společnost MR43, stanovena na 599.900 Kč.