Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Cupra Tavascan se konečně představuje. Má až 340 koní, v Číně ji bude vyrábět VW

Ondřej Mára
Diskuze (13)

Španělská značka zaměřená na sportovní vozy se pochlubila dalším čistě elektrickým modelem.

Značka Cupra učinila další výrazný krok na své cestě k elektrifikaci a představila dlouho očekávané elektrické SUV-kupé jménem Tavascan. Vůz, jehož první koncept byl odhalen již v roce 2019, byl navržen a vyvíjen v Barceloně. Jak je přitom ze snímků patrné, Tavascan přináší opět trochu jiný designový jazyk.

Zajímavá je především přední část s výrazným světelným podpisem trojúhelníkových hlavních světlometů, která by měla být tvarována ve stylu žraločí tlamy. Nižší část nárazníku, včetně všech mřížek, je lakována černou barvou. Na kapotě vidíme podsvícené logo, pod ním pak ještě název Cupra.

Video se připravuje ...

Z profilu zaujme klesající silueta SUV-kupé a nechybí ani tradiční oplastování podběhů. Ty pak vyplňují aerodynamicky tvarované ráfky o rozměru 19 až 21 palců. Automobilka navíc částečně zapustila kliky a detaily, jako přední sloupky, zrcátka či plastové lemy, nechala nalakovat černou barvou.

Vzadu vidíme moderní trojúhelníková světla a ani zde nechybí podsvícené logo značky. Sportovní charakter pak podtrhuje decentní spoiler nebo začerněná spodní část nárazníku, včetně decentního difuzoru. Vůz stojí na čistě elektrické MEB platformě s rozvorem 2766 mm. Karoserie je 4644 mm dlouhá, 1861 mm široká a 1597 mm vysoká.

Futuristicky pojatá kabina zaujme zejména palubní deskou, tedy především segmentem propojujícím palubní desku s loketní opěrkou. Za tradičním sportovním volantem vidíme 5,3" přístrojový štít, který bude pravděpodobně doplňovat head-up displej s technologií rozšířené reality.

Uprostřed palubní desky je pak umístěna 15" obrazovka infotaimentu, která nabídne různé widgety a podporu Apple CarPlay i Android Auto. Systém by už mohl mít ovládání ventilace vždy přítomné ve spodním řádku, posuvníky pro nastavení teploty a hlasitosti by pak mohly být osvětlené.

V rámci výbavy pak Cupra Tavascan nabídne například sportovní sedadla vyrobená z recyklovaného polyesteru a mikrovláken. Nebude chybět ambientní podsvícení, včetně osvětlených prahů a panelů dveří. Tradičním doplňkem budou měděné doplňky, nebude chybět výkonné audio s 12 reproduktory a úložný prostor by měl pojmout až 540 litrů.

Z technologické výbavy se můžeme těšit na různé aktivní pomocníky, včetně prediktivního adaptivního tempomatu, rozpoznávání značek, vedení v pruzích, automatického upravení rychlosti, hlídání slepých úhlů, atd.

Vůz nabídne také komunikační technologii Car2X, umožňující komunikaci mezi vozy a infrastrukturou, nebo semi-autonomní systém řízení v kombinaci s adaptivním tempomatem a udržováním jízdy v pruhu. Systém navíc nabídne i asistovanou změnu pruhu. Díky aplikaci Cupra App pak bude možné vůz na dálku zkontrolovat, zamknout či odemknout nebo spustit ventilaci.

Video se připravuje ...

Jak už jsme zmínili, základem bude platforma MEB, zákazníci však dostanou na výběr mezi dvojicí pohonných ústrojí. Základní Tavascan Endurance dostane vzadu uložený elektromotor o výkonu 210 kW (286 k) s nejvyšším točivým momentem 545 Nm.  

Výkonnější Tavascan VZ dostane dva elektromotory a systém pohonu všech kol, který upřednostňuje zadní nápravu. Kombinovaný výkon by měl dosahovat 250 kW (340 k) a 679 Nm točivého momentu. Zrychlení z 0 na 100 km/h bude verze VZ zvládat za 5,2 sekundy, zadokolka bude pomalejší.

Napájení obou verzí zajišťuje baterie s kapacitou 77 kWh, se kterou nabídne výkonnější verze dojezd cca 520 km (dle WLTP). U slabší verze se očekává dojezd kolem 550 km (dle WLTP). Díky podpoře nabíjení při výkonu až 135 kW by mělo být možné nabít vůz z 10 na 80 % již za 30 minut. Už po 7 minutách by přitom posádka měla získat okolo 100 km dojezdu.

Výrobu Cupry Tavascan bude zajišťovat Volkswagen, ovšem ve své čínské továrně Anhui. Do Evropy by měl model dorazit během příštího roku, roční prodeje se pak podle očekávání automobilky mají pohybovat okolo 50.000 kusů ročně.

Ondřej Mára
Diskuze (13)

Doporučujeme

25. 4. 2023 14:47
Re: Seat made in China
A nie aj preto, že je tam ľudí jak hnoja a náklady na pracovnú silu sú podstatne nižšie ako v EU?
25. 4. 2023 11:37
Re: chore
Hrozna EU?

Jak muze EU za tuhle situaci?
Avatar - emkejx
25. 4. 2023 10:51
chore
cize miesto toho aby to vyrabali v Europe ci uz v Spanielsku alebo v Bratislavskom VW zavode, tak sa im to oplati vyrabat v Cine a vozit to na domace trhy do EU, by ma zaujimalo cim to budu vozit ale verim ze niecim co je uhlikovo neutralne a teda ekologicke, ale podme sa bavit o vyrobnych nakladoch ked to dokazu vozit cez pol zemegule a este na tom zarabat, je mi jasne ze to nebudu vozit po kuse. Hroza des tato falosna EU
25. 4. 2023 08:30
Re: Seat made in China
EU je nejen zde kritizovana za podporu EV a vola se po volnem trhu.

Proc se EV vyrabi v cine? Protoze tam je statni podpora pro EV daleko vetsi a diky ni maji technologicky naskok.
24. 4. 2023 22:26
Re: Seat made in China
Hele ty trolle, nikde nepíšu o tom, že chci kupovat elektro. Jen píšu o tom, když všichni budou vyrábět v Číně, pak je fuk co to bude za značku = vše stejné “***”. Tak si nech ty tvoje fikce ;-)