Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW) – Když nejste nejnáročnější

Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW)
Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW)
Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW)
Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW)
39 Fotogalerie
Diskuze (22)

Mladičká značka Cupra do toho pořádně šlape. Ještě než dojde na modely zbrusu nové, udržuje aktivitu současných pomocí atraktivních limitek. Ta pro Formentor se jmenuje Tribe Edition.

Design, interiér

Nemusí se to zdát, ale osamocená značka Cupra je tu s námi už pátým rokem! Jízlivé poznámky, že dělá vlastně jen „přeznačkované“ seaty, utnula záhy, když na trh uvedla vlastní crossover Formentor s širokou paletou motorů – od 150koňové patnáctistovky až po kultovní pětiválec propůjčený z Audi.

Toto auto je v nabídce Cupry mimořádně důležité a možná jste si všimli, že i na českých cestách jej můžete potkávat v hojném počtu. Aby ne. Za rok 2022 dodala španělská automobilka přes 300.000 automobilů, přičemž dvě třetiny jsou právě formentory. Ten se teď navíc dočkal atraktivní limitky Tribe Edition, která nám dorazila do testu. Co si pod takovým označením vlastně představit?

Video placeholder
Svět motorů (upoutávka) • Zdroj: Auto.cz

Úspěšné maskování

Provedení Tribe Edition je k dispozici pro trojici motorizací – 2.0 TSI 180 kW, 2.0 TSI 228 kW se čtyřkolkou a plug-in hybrid 1.4 e-Hybrid. My jsme k testu dostal výkonově slabší z dvojice benzinových dvoulitrů. Zatímco standardní ceník takového auta dnes startuje na částce 1.164.900 Kč, limitka je o 135 tisíc korun dražší.

Výčet výbavy ukazuje, že skoro za nic dalšího už si není třeba připlácet. Součástí jsou 19“ litá kola, bezdotykové otevírání pátých dveří, detaily v matně černém odstínu, skořepinová sedadla s čalouněním Dinamica/kůže, výplně dveří v látce Dinamica, sportovní volant s integrovanými tlačítky pro volbu jízdních režimů, hliníkové pedály, sedadlo řidiče ovládané elektricky a s pamětí, audiosystém Beats, předkolizní asistent a tak dále.

Námi zkoušený kousek dostal navíc jen Matrix LED světlomety (+20.000 Kč) a přípravu pro tažné zařízení za čtyři tisíce. Taky vám představa vozíku za formentorem přijde tak trošku úsměvná? Ale zpátky k samotnému autu. Když jsem jej přebíral v redakčních garážích, myslel jsem si, že jeho barva je jen další z 50 odstínů šedi. Na sluníčku se však ukázalo, že lakování zelená Cliff dostálo svému jménu a má opravdu tmavě nazelenalý, až maskáčový odstín. A musím říct, že naživo vypadá opravdu dobře!

Samotnou karoserii asi netřeba zdlouhavě představovat. Ač je formentor fakticky crossoverem, oproti těm dnešním působí díky nejrůznějším oblinám a rozkročení dynamicky a šmrncovně. Až byste se po chvilce nechali zviklat, jestli vlastně nekoukáte na nějaký jen trochu přifouknutý hot-hatch.

Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW)Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW) | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Sportovní elegance s pár ale

Pokud vám auto zvenčí připomíná spíše hatchback, první usednutí dovnitř vás zlomí definitivně. Posez za volantem totiž zvýšenou stavbu karoserie skvěle maskuje. Můžete sedět opravdu nízko a kabina vozu vás pak prakticky obklopuje. Sedačky jsou sice sportovní, pořád ale nabízí příjemný kompromis mezi ostrým svezením a cestováním na dlouhé vzdálenosti.

Útulně je i ve druhé řadě. Snadno se sem nastupuje (i instaluje dětské vajíčko) a s výškou 178 cm mám dostatečnou rezervou nad hlavou a překvapivě velkou před koleny. Menší je prostor vzadu hlavně pocitově kvůli skromným proskleným plochám a zaoblené horní části, fakticky tu ale o místo nouze není. Kufr má sice základní objem „jen“ 420 litrů, je však překvapivě hluboký, takže i rodina čítající dva a půl člena se sem včetně kočárku bez problémů naskládá.

Pojďme zpět za volant. Se svažující se zádí souvisí ještě jeden fakt, a sice horší výhled šikmo vzad. Standardně však ve výbavě máte 360stupňové sledování kolem vozu, parkovací senzory i zadní parkovací kameru, takže manévry na přeplněných parkovištích u supermarketů vám vrásky dělat nebudou. Celkově je pracoviště řidiče moderní, digitální a s minimem fyzických tlačítek. Přesně tak, jak jsme v novodobých koncernových vozech zvyklí, ať už si o tom můžeme myslet cokoliv.

Nemá cenu znovu zdlouhavě rozebírat veškeré klady a zápory takového interiéru. Všiml jsem si však třech věcí, o které bych se s vámi rád podělil. První je „chytré“ ambientní osvětlení. To tady neslouží jen k dokreslení příjemné atmosféry uvnitř, ale má i funkční řešení. Když například máte auto v mrtvém úhlu a blinkrem dáte znamení o změně jízdního pruhu, ambientní osvětlení na té straně vozu vám dá žluté varovné znamení. Jednoduché, ale chytré!

Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW)Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW) | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Další dvě věci už tak pozitivní nejsou. Já osobně i na digitálních budících preferuji klasické zobrazení se dvěma kulatými ukazateli. Když chci ale před jízdou deaktivovat hlídání jízdního pruhu (a nechci jej lovit v prostřední obrazovce), po ťuknutí do levé páčky a následném vypnutí se mi vzhled budíků změní a do původního zobrazení už nevrátí. Prvně jsem myslel, že je to jen softwarová chyba, ale protože má formentor toto nešťastné řešení i po letech, zřejmě je to vlastnost. Součástí celé deaktivace je tedy následně ještě čtveřice poklepání na tlačítko View, abych si budíky vrátil do původního stavu.

Poslední výtka se týká hlasového ovládání. Rok co rok se tito pomocníci na palubě zlepšují, každodenní používání formentoru však ukazuje, že oslovení „Ola“ nebude pro tuzemské motoristy zrovna ideální. Ať už se v kabině bavíte o čemkoliv, tu a tam asistenta omylem aktivujete. A je úplně jedno, jestli na své auto řešíte nová KOLA, nebo jak přítelkyně udělala z vašeho kamaráda VOLA. Zní to až komicky, ale ano, i tyto pokyny hlasové ovládání zapnou.

Motor, jízdní vlastnosti

Civilní benzin

Čtyřválec 2.0 TSI je dnes ve formentoru k dispozici ve třech výkonnostních variantách – 140, 180 a konečně 228 kW. Všechna provedení se pojí se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, nejslabší a nejsilnější mají pohon všech kol. Jen u prostřední, námi dnes testované, roztáčí dvoulitr výhradně přední kola.

Maximum 245 koňských sil je vám k dispozici od pěti do šesti a půl tisíce otáček, točivý moment 370 newtonmetrů pak v širokém pásmu od 1600 do 4300 ot/min. Z klidu na stovce je vůz za 6,8 sekundy a maximální rychlost je 238 km/h. V porovnání s 310koňovým čtyřválcem se čtyřkolkou je stovka o necelé dvě sekundy pomalejší a maximální rychlost o 12 km/h nižší. Zase ale ve srovnatelné výbavě ušetříte 360.000 Kč. A to už je v peněžence znát…

Opomenu-li jedno seznámení se s patnáctistovkou, testovali jsme formentor převážně s nejsilnějšími motorizacemi. Když se ale oprostím od zkušenosti s pekelným pětiválcem a nejnasupenějším dvoulitrem, je tato civilní verze vlastně příjemným balancem mezi svižností a každodenním svezením. Do sedačky vás s plynovým pedálem u podlahy tak úplně nepřišpendlí, síly pro bezpečné předjetí či rychlé zařazení do levého pruhu však máte přebytek. Motor se ochotně zvedne i z nižších otáček a od dvou tisíc táhne lineárně až někam k pěti šesti tisícům

Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW)Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW) | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Ač už to zní jako ohraná písnička, nejslabším místem celé pohonné soustavy je spolupráce se sedmistupňovou dvouspojkou. Ta si někdy dává se zařazením správného kvaltu na čas, aby pak z ničeho nic škytla a poslala auto striktně směrem vpřed. Po čase se s autem naučíte souznít tak, abyste tyto neduhy eliminovali, třeba citlivější prací s plynem z nízkých rychlostí, trocha harmonie by však dvouspojce neuškodila.

A spotřeba? Ani na okreskách s lehkou nohou se mi apetit nedařilo stlačit pod osm litrů. Průměr při cestování městem a okreskami se zpravidla pohyboval mezi osmi a devíti, na dálnici to pak bylo nepatrně nad 9 l/100 km. No a když pak schopnosti dvoulitru tu a tam v utažených zatáčkách provětráte, nedivte se, když palubní počítač zavítá klidně k jedenáctce.

A není to moc?

Při pohledu na specifikaci auta vás možná napadne, že obouvané devatenáctky vypadají skvěle, ale nebude posádka strádat po stránce komfortu? Nebojte, náš kousek má standardně dodávaný adaptivní podvozek a vzadu sofistikovanější víceprvkové zavěšení. A výsledkem takové kombinace je příjemně komfortní a jistá jízda. Podvozek zdárně tlumí většinu nerovností, na rozbité silnici se ozývá jen jemný dusot, díky kterému víte, že se pod koly něco děje, dění v kabině ale výrazně neruší.

A co víc, auto se i velmi příjemně řídí. Standardem je progresivní řízení, elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS dodávanou slabším motorizacím už tady nahrazuje elektronicky řízený samosvorný diferenciál přední nápravy VAQ. V praxi se tak za volantem dokážete pobavit, i když neřídíte zrovna tu nejvýkonnější specifikaci. Vůz rychle reaguje na pokyny volantem, v zatáčce jistě drží stopu a při vyhýbacím manévru se díky proporcím skorohatchbacku přehnaně nenaklání. Byť má auto pohotovostní hmotnost přes 1,5 tuny, dokáže působit až obratným dojmem.

Závěr

Závěr

Cupra Formentor Tribe Edition 2.0 TSI 180 kW není jen ukázkou toho, jak vám Španělé mohou stylový crossover vyšperkovat v rámci limitky, ale dokazuje i, že solidní svezení s příjemnými jízdními vlastnostmi nemusí vždycky přinášet jen top motorizace.

Dvoulitr má síly víc než dost, podvozek je komfortní a výbava Tribe už vás nenutí za nic dalšího připlácet (snad vyjma Matrix LED světlometů). Jen spotřeba by klidně mohla být o nějaký ten půllitr nižší a sladění s dvouspojkou hladší.

Pod milion se dnes formentor vejde jen s patnáctistovkou, případně dvoulitrovým turbodieselem s manuálem. „Naše“ motorizace už je výše nad milionem, konkrétně 1.164.900 Kč v základu, respektive 1.263.900 Kč za testovaný exemplář. Tady už misky vah závisí jen a pouze na vás.

Nejlevnější verze modelu879.900 Kč (1.5 TSI/110 kW)
Základ s testovaným motorem1.164.900 Kč (2.0 TSI/180 kW DSG)
Testovaný vůz bez příplatků1.239.900 Kč (2.0 TSI/180 kW DSG Tribe)
Testovaný vůz s výbavou1.263.900 Kč (2.0 TSI/180 kW DSG Tribe)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Bohatá výbava
  • Příjemné sedačky a posez
  • Dostatek prostoru i vzadu
  • Řízení a podvozek

Minusy

  • Sladění s DSG
  • Spotřeba s lehkou nohou by mohla být nižší

Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW)
Cena základní sestavy
1 239 900 Kč
Výbava základní sestavy
19“ kola z lehkých slitin, skořepinová sedadla s čalouněním Dinamica/kůže v černo-měděném odstínu, výplně dveří čalouněné látkou Dinamica, supersportovní volant s integrovanými tlačítky pro volbu jízdních režimů a startování motoru, sportovní hliníkové pedály, elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí, bezdotykové elektrické ovládání pátých dveří, Top View kamera, audiosystém Beats, Travell Assit a předkolizní asistent atd.
Cena testované sestavy
1 263 900 Kč
Výbava testované sestavy
Matrix LED světlomety (+20.000 Kč), příprava pro tažné zařízení (+4000 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
180 / 5000 - 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
370 / 1600 - 4300
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
238
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 7.5
Emise CO2:
170
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
450 / 0
Objem nádrže (l):
50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1545 / 515
Rozměr pneu:
245/40 R19
Cupra Formentor VZ Tribe Edition 2.0 TSI (180 kW) schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4450
b) šířka (mm):
1839
c) výška (mm):
1511
d) rozvor (mm):
2680
e) rozchod vpředu (mm):
1585
f) rozchod vzadu (mm):
1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
850 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
1000
k) šířka vpředu (mm):
1470
l) šířka vzadu (mm):
1450
délka sedáku vpředu (mm):
520
délka sedáku vzadu (mm):
450
výška opěradla vpředu (mm):
670
výška opěradla vzadu (mm):
670
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
Vstoupit do diskuze (22)