Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Dacia Sandero má v nárazových testech Euro NCAP jen dvě hvězdy. Vadí to něčemu?

David Bureš
Diskuze (52)

Euro NCAP zveřejnilo nejnovější výsledky svých nárazových testů. Crash testů se zúčastnila také nová Dacia Sandero, která stejně jako odvozený sedan Logan získala jen dvě hvězdy.

Nová Dacia Sandero má za sebou crash test organizace Euro NCAP, v němž získala pouhé dvě hvězdy z pěti. Porotci nárazových zkoušek jsou z takového výsledku samozřejmě zklamáni, vliv měl ale na hodnocení hlavně fakt, že Sandero jako cenově dostupné auto nenabízí některé moderní bezpečnostní asistenty. Vůz nicméně zklamal i v ochraně chodců a nijak nezazářil ani v ochraně dětí. Stejného výsledku dosáhl vedle hatchbacku také odvozený sedan Logan, využívající stejný technický základ.

Video se připravuje ...

„Bezpečnost se posunula dál, největší pokroky se nyní dosahují pomocí high-tech prvků, které zabraňují nehodám. Je zřejmé, že Dacia si našla svůj trh a drží se ho, ale hodnocení dvou hvězdiček ukazuje jen malé ambice, a to i pro nízkonákladový produkt,“ říká k výsledkům Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP.

Právě hodnocení bezpečnostních asistentů mělo velký vliv na závěrečný výsledek. Euro NCAP se nelíbilo, že funkce automatického brzdění reaguje jen na jiná vozidla, když neumí rozeznat chodce nebo cyklisty. Využívá totiž jednoduššího řešení jen s radarem a nikoliv kamerou. Michiel van Ratingen v této souvislosti upozorňuje, že na to Dacia bude muset zareagovat, aby splnila budoucí nařízení o obecné bezpečnosti chystané pro rok 2022. Nelíbilo se ani chybějící udržování v jízdních pruzích.

Body však Sandero dostalo alespoň za upozornění na nezapnuté pásy vpředu i vzadu, stejně jako za standardní omezovač rychlosti. Systém automatického brzdění pak při testu reakcí na jiná vozidla zafungoval dobře.

Jen o chybějících nejnovějších asistentech to však nebylo. Třeba ochrana dospělých se z větší části ukázala jako průměrná, v této oblasti Sandero obdrželo jen 26,9 bodů (70 %). Prostor pro cestující sice po čelním nárazu zůstal stabilní, prvky palubní desky se ale ukázaly jako rizikové. Také ochrana oblasti hrudníku je hodnocena jen jako "marginální", kvůli zaznamenané vysoké kompresi hrudní oblasti. Ta se projevila také při zkoušce simulující boční náraz jiným vozidlem. Euro NCAP by také doporučilo nainstalovat středový airbag mezi předními sedadly.

Test předních hlavových opěrek pak během nárazu zezadu ukázal dobrou ochranu proti poranění krční páteře. V případě zadních sedadel však byla situace jiná, jejich geometrická analýza projevila jen okrajovou ochranu krční páteře.

Body pak Sandero ztratilo také za ochranu dětí. U figuríny desetiletého dítěte byla při čelním nárazu hodnocena ochrana jen jako slabá. U testu s figurínou šestiletého dítěte se projevila adekvátní ochrana hlavy. Výsledek ovlivnily i chybějící úchyty Isofix. Naopak bylo Sandero pochváleno, že skutečně jde do něj nainstalovat autosedačky, pro něž je určeno. Dokonce šlo umístit dovnitř také plnohodnotné zádržné zařízení proti směru pro batolata, přestože to vůz podle manuálu neumožňuje. Tuto administrativní chybku však Euro NCAP rovněž v hodnocení zaznamenalo.

Testeři nebyli úplně spokojeni ani s ochranou chodců. O chybějící rozpoznání chodců systému automatického brzdění už řeč byla, Sandero navíc projevilo jen slabou ochranu kyčlí chodců po celé šíři předního nárazníku. Slabá je též ochrana chodců u dolní hrany čelního okna.

Ve hvězdičkovém hodnocení tak nové Sandero dopadlo hůře než to předcházející, které v roce 2013 obdrželo v hodnocení Euro NCAP čtyři hvězdy. Tehdy ale byly crash testy prováděny podle jiných pravidel, které nebyly třeba tak přísné v oblasti hodnocení asistenčních systémů. Měnila se i metodika hodnocení ochrany posádky. Proto oba výsledky nelze srovnávat.

David Bureš
Diskuze (52)

Doporučujeme

16. 4. 2021 10:39
Re: Co probůh šílíte?
Jsou-li lehké (malé) auto a těžké (velké) auto na tom stejně dobře při samostatném nárazu do stěny, pak při vzájemném střetu je na tom lehké húře. To je jasné, ale podrobnosti pak jsou na delší povídání:
1) předně platí zákon zachování hybnosti
2) je tu proti samostatnému nárazu součet rychlostí
3) lehké má měkčí deformovatelné zóny než těžké, takže se deformuje převážně jen ono, než to dojde, a to je ten hrozný okamžik ......
4), 5), ......
Avatar - narona
15. 4. 2021 22:56
Re: Co probůh šílíte?
Tak logicky, a to mě taky nejvíc zajímá jak je auto bezpečný ve vzájemném nárazu.
Avatar - rohYpnol
15. 4. 2021 20:56
Re: Co probůh šílíte?
nic jsi evidentně nepochopil.
15. 4. 2021 19:54
Re: Co probůh šílíte?
Tiež to nie je celkom pravda. Aj ten tvoj "tank" je deformovateľný, takže musíš dať do vzájomného pomeru viac vecí naraz.
15. 4. 2021 18:32
Re: Co probůh šílíte?
Ano - "ve jménu" ISSH (definovaná hrana stěny). Nám v Evropě to přímo - bohužel - nic nepřináší. Ale ne, že by na tom automobilky z vlastní iniciativy nedělaly. Holt ,svědomí techniků vždycky předhánělo legislativu.

EuroNCAP začal se vzájemným střetem aut před asi deseti lety, a to jen teoreticky. Ve zprávě, kterou k tomu uveřejnil na svých stránkách, už bylo vidět, že podklady pro zkoušky, které v jeho počátcích daly vzniknout v té době pěkné nadčasové metodice, už hodně upadly. Zpráva hraničila s fyzikální správností - což byl velký úpadek celé instituce.
Dokonce byly za začátku snahy o uzákonění stejné výšky nárazníků os. vozů. Ale to vznik nesmyslných SUV zcela znemožnil a zmařil.