Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Model 3
Tesla Model 3
Tesla Model 3
Tesla Model 3
19
Fotogalerie

Nová studie opět dokládá, že velebení elektromobilů je nesmysl. Diesely jsou k životnímu prostředí šetrnější

Není to poprvé, co se někdo zaobírá myšlenkou, zdali jsou elektromobily skutečně tak šetrné, jak nám automobilky tvrdí. A opět se dozvídáme, že to není tak úplně pravda.

Elektrifikace automobilového průmyslu je nastoleným trendem, kterému se v příštích letech zcela jistě nevyhneme. Automobilky už odstartovaly elektrickou vlnu a jejich nové produkty prostě musí uspět. Za celé tohle tažení vzpomeňme rodinu ID. automobilky Volkswagen. První elektrický model z této flotily dorazí příští rok a značka jej co do důležitosti srovnává s původním Broukem či Golfem.

Elektromobily mají přispět k šetrnému životnímu prostředí svým bezemisním provozem. Jenže bychom o nich neměli mluvit jako o bezemisních. Alespoň to ve své nejnovější studii připomíná Christoph Buchala z Kolínské univerzity, který si na elektromobily posvítil a srovnal je s moderními dieselovými vozy.

A výsledek vás asi příliš nepřekvapí, koresponduje totiž s dalšími výzkumy z posledních měsíců. Naftová auta jsou dnes k životnímu prostředí šetrnější než elektromobily. Jen při samotné těžbě lithia, kobaltu či manganu (nerosty nezbytně nutné pro výrobu akumulátorů) se spotřebovává obrovské množství energie. A to nehovoříme o energii, která je potřeba na samotný provoz elektrických aut.

Jeden příklad z praxe: jen samotné baterie pro Teslu Model 3 znečistí planetu až 15 tunami CO2. Omezenou životnost akumulátorů jistě netřeba připomínat. Pokud k tomu němečtí výzkumníci připočetli ještě emise při výrobě elektřiny na provoz, dostali se na 156 až 180 gramů CO2 na kilometr. Jen namátkou z posledních testů: Peugeot 508 s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 120 kW vyprodukuje 124 g/km, Mercedes-Benz třídy E s naftovým dvoulitrem a silou 143 kW dokonce ještě méně: 109 g/km.

Že elektromobily nejsou tou nejvhodnější náhradou za spalovací motory, připomněl v rozhovoru pro DVTV také kolega Martin Frei ze Světa motorů: „Dokud budeme při výrobě baterií závislí na vzácných kovech jako kobalt a lithium a připočteme k tomu jejich zpracování, bavíme se o stopě, která rozhodně není zanedbatelná,“ říká Frei, podle kterého jsou vhodnější alternativou vodíkové palivové články.