Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová studie opět dokládá, že velebení elektromobilů je nesmysl. Diesely jsou k životnímu prostředí šetrnější

Stanislav Kolman
Diskuze (126)

Není to poprvé, co se někdo zaobírá myšlenkou, zdali jsou elektromobily skutečně tak šetrné, jak nám automobilky tvrdí. A opět se dozvídáme, že to není tak úplně pravda.

Elektrifikace automobilového průmyslu je nastoleným trendem, kterému se v příštích letech zcela jistě nevyhneme. Automobilky už odstartovaly elektrickou vlnu a jejich nové produkty prostě musí uspět. Za celé tohle tažení vzpomeňme rodinu ID. automobilky Volkswagen. První elektrický model z této flotily dorazí příští rok a značka jej co do důležitosti srovnává s původním Broukem či Golfem.

Elektromobily mají přispět k šetrnému životnímu prostředí svým bezemisním provozem. Jenže bychom o nich neměli mluvit jako o bezemisních. Alespoň to ve své nejnovější studii připomíná Christoph Buchala z Kolínské univerzity, který si na elektromobily posvítil a srovnal je s moderními dieselovými vozy.

A výsledek vás asi příliš nepřekvapí, koresponduje totiž s dalšími výzkumy z posledních měsíců. Naftová auta jsou dnes k životnímu prostředí šetrnější než elektromobily. Jen při samotné těžbě lithia, kobaltu či manganu (nerosty nezbytně nutné pro výrobu akumulátorů) se spotřebovává obrovské množství energie. A to nehovoříme o energii, která je potřeba na samotný provoz elektrických aut.

Jeden příklad z praxe: jen samotné baterie pro Teslu Model 3 znečistí planetu až 15 tunami CO2. Omezenou životnost akumulátorů jistě netřeba připomínat. Pokud k tomu němečtí výzkumníci připočetli ještě emise při výrobě elektřiny na provoz, dostali se na 156 až 180 gramů CO2 na kilometr. Jen namátkou z posledních testů: Peugeot 508 s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 120 kW vyprodukuje 124 g/km, Mercedes-Benz třídy E s naftovým dvoulitrem a silou 143 kW dokonce ještě méně: 109 g/km.

Že elektromobily nejsou tou nejvhodnější náhradou za spalovací motory, připomněl v rozhovoru pro DVTV také kolega Martin Frei ze Světa motorů: „Dokud budeme při výrobě baterií závislí na vzácných kovech jako kobalt a lithium a připočteme k tomu jejich zpracování, bavíme se o stopě, která rozhodně není zanedbatelná,“ říká Frei, podle kterého jsou vhodnější alternativou vodíkové palivové články.

Stanislav Kolman
Diskuze (126)

Doporučujeme

15. 6. 2019 07:29
Re: A muzete prosim dat odkaz na tu studii
Co to je zas za blbost? Proč pisálek započítává emise z lithia u elektromobilů a zřejmě i emise z výroby elektriky z uhlí a u spalováku uvádí pouze emise ze spálené nafty? Co třeba emise z výroby nafty, jejího transportu (námořní doprava pálí prakticky ropu bez filtrů a její emise vysoce přesahují celosvětové emise z provozu automobilů), nehledě na neustále ropné katastrofy spojené s tímto transpotrem (teď dva tankery hoří u Iránu) a emise z výroby těžkých kovů a oceláren na motory, převodovky a kardany, které elektromobily nemají.
Já provozuju elektromobil od jara a z 50% jej nabíjím z malé střešní fotovoltaiky, čimž také snižuju CO2 stopu.
Jako diesel si ještě pár roků taky nechám na delší cesty a terén s prací v lese, ale trochu přemýšleni u psaní těch konin by neškodilo. 😉
Avatar - Shr3k
14. 6. 2019 10:39
Re: Studie
To je prosté nepochopení textu. Je tam prostě a jen kalkulováno 10 let (morální životnost auta) s nájezdem 15000 km ročně. Nikde tam není napsáno, že by baterie nemohla s omezeními fungovat dál, nebo že by se nemohla rozebrat, nefunkční články vyhodit, rozemlít a recyklovat, ostatní částečně funkční zrecyklovat do Powerwallu nebo podobného udělátoru. Zatím to nikdo ve velkém nedělá, protože se to nevyplatí, ale třeba začne. U mercedesu se taky nerozebírá, že je možné hliník přetavit, železo přetavit atp.
Avatar - Shr3k
14. 6. 2019 10:29
Re: A muzete prosim dat odkaz na tu studii
Poledne v tom okamžení, táta přijde z roboty, a mně hasne u vaření, pro tebe, ty zlobo, ty! Mlč, hle husar a kočárek - hrej si - tu máš kohouta! ;-) http://bit.ly/…l3vsmercedes220d
17. 5. 2019 08:47
..k tematu.
Rad bych k tomu didal, ze ten trend nevzesel od automobilek, pro ne to byla nutnost, narizeni shury od te bandy, ktera nema ani poneti o tom, o cem rozhoduje. Kazda automobilka ma pridelene kvoty, resp.s ohledem na pocet kusu vyrobenych vozu je stanoven limit emisi na jeden vuz. Protoze jsou tyto normy neustale zprisnovany a konvencni pohony jiz pomalu nedokazou tyto cisla plnit, musi automobilky vyrabet i PHEV a BEV vozy, ktere to naredi a my si dal budeme moci "uzivat" alespon dvoulitroveho agregatu s vnitrnim spalovanim. Elektromobilita prijde at chceme nebo ne. Sam jsem zaprisahly petrolhead a "auto na baterky" pro mne vzdy bude nutnym zlem. Porodnich bolesti bude jeste spousta a jeste velmi slouhou radu let, jsme teprve v zacatcich, nastesti..
15. 5. 2019 11:00
Studie
Autor článku jen přežvýkal jiný článek (z Brussels Times). Celou studii naleznete zde:

8-sinn-karl-buchal-motoren-2019-04-25.pdf" rel="nofollow" target="_blank">https://www.cesifo-group.de/…n-2019-04-25.pdf

Když si ji přečtete, zjistíte že se jedná o dílo, u kterého bylo dopředu jasné, jak to musí vyjít. Je tam řada zavádějících údajů a omylů. Například: Tesloop najezdil s Teslou S už přes půl milionu km s poklesem kapacity baterie jen 13 %, takže ve studii uváděná životnost baterie 150 000 km je nesmysl. Dnešní odhady mluví až o milionu kilometrů, rázem jsme tedy s předpokládanými emisemi CO2 za výrobu baterie na sedmině ve "studii" uváděné hodnoty! Maličkost, že? :) Také se ve studii neměří oběma stejným metrem. U elektromobilů je to Well-to-Wheel, u dieselů jenom Tank-to-Wheel, plus nějaký koeficient (aby se neřeklo...), ovšem příjemně nízký a nepodložený. Nebere se v úvahu elektřina nutná pro výrobu paliva (včetně čerpání v ropovodech, což není žádná legrace - samo to fakt neteče...). Celý tenhle článek vycházející ze studie pochybné kvality je slátanina, ale většina motoristických novinářů jsou zapřísáhlí petrolheadi bez hlubší znalosti problematiky elektromobility, takže ty články podle toho vypadají. A to už vůbec neberu v potaz fakt, že nerozlišují škodliviny ve výfuku a víceméně neškodný CO2.