Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová technologie vědců dokáže zužitkovat glycerol, odpad z výroby bionafty

ČTK
Diskuze (4)

Na využití odpadu z výroby bionafty se zaměřila nová technologie olomouckých a ostravských vědců. Podařilo se jim díky ní nejen proměnit odpad z výroby bionafty, tedy glycerol, na užitečný produkt, ale zároveň i zvýšit účinnost stávajících biopaliv.

Jimi navržený biomateriál na bázi grafenu navíc nahradí kyseliny, které se dosud pro přeměnu glycerolu využívají. Na rozdíl od nich je ale netoxický a plně recyklovatelný, informovali ČTK zástupci olomouckého institutu CATRIN. Objev vznikl ve spolupráci českých vědců s indickými kolegy.

Na výzkumu se podíleli v tuzemsku vědci z Českého institutu výzkumu a pokročilých technologií (CATRIN) Univerzity Palackého v Olomouci a výzkumných center Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. "Naším cílem bylo nalézt cestu pro přeměnu glycerolu na chemickou formu, kterou bude možné znovu využít v oblasti biopaliv. Vyvinuli jsme uhlíkový materiál na bázi grafenu chemicky upravený pomocí přírodní aminokyseliny," uvedl vědecký ředitel olomouckého institutu Radek Zbořil.

Video se připravuje ...

Tento ekologický materiál dokáže podle výzkumníků s dosud nejvyšší účinností urychlit přeměnu glycerolu na sloučeninu s vysokou přidanou hodnotou. "Vzniklý alkohol, takzvaný solketal, po přidání do paliva značně vylepšuje jeho kvalitu a oktanové číslo, snižuje nežádoucí tvorbu mikročástic, ale i emise oxidu uhelnatého a jiných organických toxických látek. Navíc zvyšuje viskozitu a stabilitu biopaliva, což je významné pro dlouhodobé skladování bionafty," uvedl Aby Cheruvathoor Poulose z CATRIN.

Vývoji nových nanomateriálů odvozených od "nobelovského" grafenu se olomoučtí vědci věnují dlouhodobě. Tentokrát k výsledku pomohlo ukotvení jednoduché aminokyseliny do struktury grafenu. "Experimentální i výpočetní studie ukázaly, že právě tato aminokyselina výrazně zvýší schopnost grafenu navázat na svůj povrch reakční komponenty, v našem případě aceton a glycerol. Nový biomateriál je pro přeměnu glycerolu výrazně účinnější než doposud průmyslově používané kyseliny, jako jsou kyselina sírová nebo chlorovodíková. Na rozdíl od nich je ale šetrný k životnímu prostředí," doplnil Aristeidis Bakandritsos, který působí v CATRIN i ostravském výzkumném centru CEET.

Bionaftu lze podle odborníků použít přímo jako ekologické palivo do vznětových motorů, ale z větší části se přidává do nafty vyrobené z ropy. Při výrobě bionafty se ročně vyprodukuje přibližně 40 miliard tun odpadního glycerolu, známého také jako glycerin, používaný například v nemrznoucích směsích do automobilů. Nově vyvinutý materiál dokáže podle olomouckých vědců nejen zužitkovat odpadní glycerol z výroby bionafty, ale v pilotních experimentech se ukázal mimořádně účinný také při samotné výrobě biopaliva z rostlinných olejů včetně odpadních tuků. Ve výzkumu proto chtějí pokračovat.

ČTK
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - lamal
6. 4. 2023 13:41
Re: Alkany
V poriadku, tym chces naznacit ze sa v tej bionafte nezvysi oktanove cislo ? Klasifikacia je zachovana.
6. 4. 2023 13:31
Alkany
Z chemického hlediska je oktan alifatický uhlovodík s osmi uhlíky (metan - jeden, etan - dva, propan - tři, butan - čtyři) a cetan je hexadekan čili alifatický uhlovodík s 16 uhlíky. Tedy oba jsou alkany a liší se tím, že cetan je 2x oktan.
Avatar - lamal
6. 4. 2023 13:10
Re: Máte v tom nějaký zmatek, redakce.
Defakto oktanove cislo zvysuje pretoze alkohol je nositelom oktanov - ked ho pridaju do bioanfty zvysia tym jej oktanove cislo. Vysledna energia bude teda z oktanov aj cetanov :-)
Avatar - WinDiesel
6. 4. 2023 09:47
Máte v tom nějaký zmatek, redakce.
Pokud vzniká z glycerolu jakýkoli alkohol, dávalo by spíše smysl ho přidávat do benzínu, když už vy komici zvyšujete oktanové číslo, že? :-)
Nafta nemá oktanové číslo :-)
S emisemi oxidu uhelnatého nemají problém dieselové motory ale benzínové motory.

Takže by to chtělo ještě jednou vědátorům zavolat a zjistit jak je to doopravdy. :-)