Nová Toyota Yaris – nástupce evropského bestselleru
Letošní autosalon ve Frankfurtu se stal místem světové premiéry očekávaného nástupce Toyoty Yaris, které bylo od roku 1999 prodáno přes 1.2 mil. kusů. Toyota připravila překvapení v podobě designu nového modelu, který naprosto neobvykle na firemní zvyklosti, jednoznačně navazuje na svého předchůdce. Tradice ve zcela odlišném vzhledu nového modelu se nekoná, protože návrh designu byl svěřen evropskému designerskému centru Toyoty, které náležitě postihlo chování evropského zákazníka a nový model stylizovalo zcela nově, ale zachovalo návaznost na křivky první generace. Čím však konstruktéři nepřekvapili je nárůst vnějších rozměrů. Druhá generace je o 110 mm delší, o 35 mm širší a o 30 mm vyšší než současný model. Z těchto přírůstků profituje mnohem rozměrnější interiér a tudíž především posádka. Vnější vzhled Yarise postupuje podobným směrem jako poslední generace Avensise, tedy značně nabyl na mohutnosti. Především příď vozu s mohutnou maskou chladiče jednoznačně míří ke svému většímu bratrovi. Při pohledu z boku se zase vtírá myšlenka na větší Corollu. I přes značnou výšku 1530 mm se podařilo díky prudce se zvedající spodní hraně bočních oken, vdechnout vozu trochu sportovního ducha. Záď vozu nabízí zajímavé stylistické prvky. Prvním z nich je spodní hrana zadního okna, která se ke středu vozu svažuje, aby se nad znakem opět zvedla a kopírovala jeho zakřivení. Druhým je, vůči zadní výklopné stěně, výrazně vzad vysunutý nárazník. Téměř jako oči šelmy působí i koncové svítilny. Ve srovnání s první, roztomile působící generací, působí tvar karosérie výrazně dynamičtěji. Tvar karosérie ovšem není jen esteticky zdařilý, ale jeho vlastnosti byly vyšlechtěny i po aerodynamické stránce. Vývojáři strávili v aerodynamickém tunelu přes 1000 hodin a ověřovali vůz i pro rychlosti kolem 180 km/h, přestože jí se žádným motorem nedosahuje. Výsledkem je na tak malý a vysoký vůz vynikající koeficient odporu vzduchu cx=0,30.
toyota predstavujeme
toyota predstavujeme
toyota predstavujeme
Hned od počátku výroby budou nabízeny tři motory, z nichž jeden je vznětový. Základem nabídky je zážehový tříválec 1.0 VVT-i,který si odbyl premiéru v malém Aygu. S hmotností 67 kg je nejlehčím agregátem na trhu a výkonem 51 kW (69 k) je dostatečnou motorizací pro necelou tunu vážící vůz. Druhou alternativou je čtyřválec 1.3 VVT-i s výkonem 64 kW (87 k) je při spotřebě 6,0 l/100 km nejen ekonomickou variantou, ale při zrychlení z 0-100 km/h za 11,5 sekundy i dostatečně dynamickou. Nejvýkonnější variantou v nabídce je př. vznětový 1.4 D-4D s výkonem 66 kW (90 k) při 3600 ot/min a točivým momentem 190 Nm při 1800-3000 ot/min. Při spotřebě 4,5 l/100 km s ním Yaris zrychluje z 0-100 km/h za 10,7 sekundy. Pro všechny tři motory jsou k dispozici dvě pětistupňové převodovky, jedna je ručně řazená a druhá M-MT automatická s možností ručního řazení.
Toyota si na evropském trhu od nové generace Yarise hodně slibuje. První generace se v nejlepším roce 1999 prodalo 227.616 kusů. U druhé generace Toyota plánuje na rok 2006 prodej 250 tis. kusů. Díky dynamickému vzhledu a ekonomickým motorům má novinka dobrou šanci na dosažení úspěchu, ale jaká bude skutečnost se teprve uvidí…
Toyota Yaris II vs. Yaris I vs. Renault Clio III | |||||
Yaris II 1,0 VVT-i | Yaris II 1,3 VVT-i | Yaris II 1,4 D-4D | Yaris I 1.0 VVT-i | Renault Clio III 1.2 | |
Délka [mm] | 3750 | 3750 | 3750 | 3640 | 3986 |
Šířka [mm] | 1695 | 1695 | 1695 | 1660 | 1707 |
Výška [mm] | 1530 | 1530 | 1530 | 1485 | 1493 |
Rozvor [mm] | 2460 | 2460 | 2460 | 2370 | 2575 |
Rozchod vpředu [mm] | 1475 | 1475 | 1475 | 1440 | 1472 |
Rozchod vzadu [mm] | 1465 | 1465 | 1465 | 1420 | 1470 |
Počet míst | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Zavazadlový prostor | 272-737 | 272-737 | 272-737 | 205 | 288-694 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 980 | 1010 | 1055 | 880 | 1090 |
Palivová nádrž [l] | 42 | 42 | 42 | 45 | 55 |
Motor | zážehový | zážehový | př. vznět. | zážehový | zážehový |
Zdvihový objem [cm3] | 998 | 1296 | 1364 | 998 | 1149 |
vrtání/zdvih [mm] | 71/84 | 72/79,6 | 73/81,5 | 69/66,7 | 69/76,8 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 51/6000 | 64/6000 | 66/3800 | 48/6000 | 55/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 93/3600 | 121/4200 | 190/1800-3000 | 90/4100 | 105/4250 |
Max. rychlost [km/h] | 155 | 170 | 175 | 155 | 167 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 15,7 | 11,5 | 10,7 | 13,6 | 13,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 6 | 4,5 | 5,6 | 5,9 |