Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Toyota Yaris – nástupce evropského bestselleru

Miroslav Kudělka
Po šesti úspěšných letech nastal čas pro obměnu evropské prodejní jedničky Toyoty, malého Yarise. Překvapivě se neopakuje tradice japonského výrobce a nový model vzhledově jednoznačně navazuje na první generaci.

Letošní autosalon ve Frankfurtu se stal místem světové premiéry očekávaného nástupce Toyoty Yaris, které bylo od roku 1999 prodáno přes 1.2 mil. kusů. Toyota připravila překvapení v podobě designu nového modelu, který naprosto neobvykle na firemní zvyklosti, jednoznačně navazuje na svého předchůdce. Tradice ve zcela odlišném vzhledu nového modelu se nekoná, protože návrh designu byl svěřen evropskému designerskému centru Toyoty, které náležitě postihlo chování evropského zákazníka a nový model stylizovalo zcela nově, ale zachovalo návaznost na křivky první generace. Čím však konstruktéři nepřekvapili je nárůst vnějších rozměrů. Druhá generace je o 110 mm delší, o 35 mm širší a o 30 mm vyšší než současný model. Z těchto přírůstků profituje mnohem rozměrnější interiér a tudíž především posádka. Vnější vzhled Yarise postupuje podobným směrem jako poslední generace Avensise, tedy značně nabyl na mohutnosti. Především příď vozu s mohutnou maskou chladiče jednoznačně míří ke svému většímu bratrovi. Při pohledu z  boku se zase vtírá myšlenka na větší Corollu. I přes značnou výšku 1530 mm se podařilo díky prudce se zvedající spodní hraně bočních oken, vdechnout vozu trochu sportovního ducha. Záď vozu nabízí zajímavé stylistické prvky. Prvním z nich je spodní hrana zadního okna, která se ke středu vozu svažuje, aby se nad znakem opět zvedla a kopírovala jeho zakřivení. Druhým je, vůči zadní výklopné stěně, výrazně vzad vysunutý nárazník. Téměř jako oči šelmy působí i koncové svítilny. Ve srovnání s první, roztomile působící generací, působí tvar karosérie výrazně dynamičtěji. Tvar karosérie ovšem není jen esteticky zdařilý, ale jeho vlastnosti byly vyšlechtěny i po aerodynamické stránce. Vývojáři strávili v aerodynamickém tunelu přes 1000 hodin a ověřovali vůz i pro rychlosti kolem 180 km/h, přestože jí se žádným motorem nedosahuje. Výsledkem je na tak malý a vysoký vůz vynikající koeficient odporu vzduchu cx=0,30.

toyota predstavujeme toyota predstavujeme Hodně práce odvedli technici v interiéru. Díky výrazně vpřed posunutému čelnímu sklu a přístrojové desce (koncept cab-forward) je v interiéru výrazně více místa. Pedály byly posunuty více vpřed, aby se za volant pohodlně vešli i dlouháni. Na zadních sedadlech zvyšuje komfort prostředního cestujícího plošší středový tunel. Zajímavostí zadních sedadel je možnost jejich odděleného podélného posuvu o 150 mm, kdy lze nezávisle posouvat širší a užší díl. Hodně narostl i zavazadlový prostor. U starého modelu měl základní objem 205 litrů, nový jich má k dispozici plných 272. Posunou-li se zadní sedadla vpřed, dostane posádka k dispozici 363 litrů a po jejich sklopení vznikne prostor s rovnou podlahou o objemu 737 litrů po spodní hranu oken. Zvětšení základního objemu má na svědomí nejen zvětšení celkových rozměrů vozu, ale i přepracovaná konstrukce zadní nápravy, která je nyní o 45 mm nižší. Pod podlahou se ještě ukrývá dalších 50 litrů pro drobná zavazadla. Mimo hlavní zavazadelník má posádka k dispozici i velké odkládací schránky před spolujezdcem a zajímavostí jsou výklopné držáky na lahve po straně horní části přístrojové desky. Pracoviště řidiče je vyvedeno podle zvyklosti poslední doby, kdy se nejen japonské firmy přiklánějí k centrálně umístěným přístrojům nad originálně tvarovanou středovou konzolou. Nový Yaris je vybaven třetí generací bezklíčového zamykání a startování. Zatímco na klikách dveří ještě zůstal zachován klasický zámek, v interiéru již nenalezneme ani štěrbinu pro zasunutí karty, protože pracuje s dálkovou komunikací. Stačí jen stisknout tlačítko startéru a motor obživne. Pokud se baterie v systému vybije, je nutno kartu přiložit těsně k tlačítku startéru a následně nastartovat. Jako první Toyota je Yaris vybaven audiosystémem, který umožňuje přehrávat komprimované hudební formáty MP3 a WMA.

toyota predstavujeme toyota predstavujeme První generace Yarisu byla známa ve své třídě nejlepší pasivní bezpečností a druhá generace se snaží jeho vlastnosti dalece překonat. Nová struktura karosérie perfektně rozvádí energii v případě nárazu do celé klece a sloupek B byl pro zajištění bezpečnosti při bočním nárazu vyroben z vysokopevnostní ocel. Interiér vozu je standardně osazen čtyřmi airbagy a na přání jsou k dispozici ještě hlavové a kolenní airbagy. Pasivní bezpečnost byla testována podle tvrdších měřítek, kdy bariérové zkoušky probíhaly při rychlosti 55 km/h. Čelní přesazený náraz s dvoutunovým vozem také probíhal při rychlostech 55 km/h u obou vozů. O aktivní bezpečnost se starají ABS, EBD a brzdový asistent na všech čtyřech kotoučových brzdách. Přední mají duté kotouče průměru 258 mm a zadní plné mají průměr 278 mm.

toyota predstavujeme toyota predstavujeme

Hned od počátku výroby budou nabízeny tři motory, z nichž jeden je vznětový. Základem nabídky je zážehový tříválec 1.0 VVT-i,který si odbyl premiéru v malém Aygu. S hmotností 67 kg je nejlehčím agregátem na trhu a výkonem 51 kW (69 k) je dostatečnou motorizací pro necelou tunu vážící vůz. Druhou alternativou je čtyřválec 1.3 VVT-i s výkonem 64 kW (87 k) je při spotřebě 6,0 l/100 km nejen ekonomickou variantou, ale při zrychlení z 0-100 km/h za 11,5 sekundy i dostatečně dynamickou. Nejvýkonnější variantou v nabídce je př. vznětový 1.4 D-4D s výkonem 66 kW (90 k) při 3600 ot/min a točivým momentem 190 Nm při 1800-3000 ot/min. Při spotřebě 4,5 l/100 km s ním Yaris zrychluje z 0-100 km/h za 10,7 sekundy. Pro všechny tři motory jsou k dispozici dvě pětistupňové převodovky, jedna je ručně řazená a druhá M-MT automatická s možností ručního řazení.

Toyota si na evropském trhu od nové generace Yarise hodně slibuje. První generace se v nejlepším roce 1999 prodalo 227.616 kusů. U druhé generace Toyota plánuje na rok 2006 prodej 250 tis. kusů. Díky dynamickému vzhledu a ekonomickým motorům má novinka dobrou šanci na dosažení úspěchu, ale jaká bude skutečnost se teprve uvidí…

Toyota Yaris II vs. Yaris I vs. Renault Clio III
  Yaris II 1,0 VVT-i Yaris II 1,3 VVT-i Yaris II 1,4 D-4D Yaris I 1.0 VVT-i Renault Clio III 1.2
Délka [mm] 3750 3750 3750 3640 3986
Šířka [mm] 1695 1695 1695 1660 1707
Výška [mm] 1530 1530 1530 1485 1493
Rozvor [mm] 2460 2460 2460 2370 2575
Rozchod vpředu [mm] 1475 1475 1475 1440 1472
Rozchod vzadu [mm] 1465 1465 1465 1420 1470
Počet míst 5 5 5 5 5
Zavazadlový prostor 272-737 272-737 272-737 205 288-694
Pohotovostní hmotnost [kg] 980 1010 1055 880 1090
Palivová nádrž [l] 42 42 42 45 55
Motor zážehový zážehový př. vznět. zážehový zážehový
Zdvihový objem [cm3] 998 1296 1364 998 1149
vrtání/zdvih [mm] 71/84 72/79,6 73/81,5 69/66,7 69/76,8
Válce/ventily 3/4 4/4 4/2 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 51/6000 64/6000 66/3800 48/6000 55/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 93/3600 121/4200 190/1800-3000 90/4100 105/4250
Max. rychlost [km/h] 155 170 175 155 167
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15,7 11,5 10,7 13,6 13,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,4 6 4,5 5,6 5,9
Miroslav Kudělka