Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové BMW 1 (F20): Nové fotografie, oficiální informace

Ondřej Láník
Diskuze (101)
Nová jednička znamená konec pro atmosférické motory BMW, ale taky nový začátek pro osmistupňové automaty v nižší střední třídě.

Design

Základní premisy, ani uspořádání pohonu se nemění, takže bez výraznějších změn zůstává taky designová strategie nejmenšího BMW.

Dvouprostorová karoserie s nezvykle dlouhou přídí a ostře zakončenou zádí má velmi podobnou siluetu jako předchůdce. Odlišností při pohledu zboku je jen minimum.

To zepředu změny na první pohled patrné jsou! Kolem ledvin přibylo více plechu, sdružené světlomety sice mají stále charakteristické kroužky, ty vnitřní jsou však výrazně menší než ty vnější a celkový dojem z tváře nové jedničky určuje nový trojúhelníkový tvar světlometů.

Samotný tvar ledvin se nezměnil, jsou však větší a v jejich horní části nyní prochází jedna z nenápadných hran, jejichž smysl vynikne teprve při živém setkání s vozidlem.

Přední nárazník dostal uprostřed zatmavenou, resp. chromovanou část (podle verze) s novými vstupními otvory pro chladicí vzduch.

Designéři zvolili novou barevnost i pro vnější zpětná zrcátka, která mohou být nově provedena v několika variantách. První snímky ukazují černé nebo stříbrné kryty.

Zadní partie jsou evolucí původního řešení. Nový tvar čtyřúhelníkový koncových svítilen s výraznými trubicovými diodami vůz opticky rozšiřuje a vizuálně přibližuje k vozovce. Zadní nárazník přišel o otěrovou lištu, má ale jednodušší tvary.

Rozměry

Karoserie nejmenšího BMW povyrostla, ale ve většině rozměrů šlo pouze o decentní přídavky.

Délka nové generace 4324 mm nevybočuje ani přes nárůst o 85 mm z mezí obvyklých v nižší střední třídě.

Od jedničky se čekal nárůst rozvoru, ale asi jsme nebyli sami, kdo čekal více než +30 mm. Cestující na zadních sedadlech na tom mají být podle BMW teď už mnohem lépe než dosud. Uvidíme.

Výška 1421 mm se nezměnila ani o milimetr. Šířka i rozchody kol vpředu a vzadu jsou nyní o několik milimetrů větší.

Desetiprocentní nárůst zaznamenal základní objem zavazadelníku, který má nyní 360 l.

Vzrostla ovšem také hmotnost. U základního provedení BMW 116i, které mělo dříve atmosférickou šestnáctistovku a nyní má šestnáctistovku přeplňovanou, ukáže nově váha nejméně 1290 kg.

BMW 1 - Srovnání generací
Rozměr F20 (2011) E87 (2004)
Délka [mm] 4324 4239
Šířka [mm] 1765 1748
Výška [mm] 1421 1421
Rozvor [mm] 2690 2660
Objem zavazadelníku [l] 360/1200 330/1150
Pohot. hmotnost 116i [kg] 1290 1255

Interiér

Interiér je evolucí původního a variantou novějších větších modelů BMW. Přístrojový štít se i teď skládá ze dvou kruhových ciferníků, zespodu do nich ale zasahují výseče palivoměru a multifunkčního displeje, který může ukazovat například údaje z klasického ekonoměru.

Mezi kruhy je nenápadný multifunkční displej s ukazatelem údajů palubního počítače, adaptivního tempomatu nebo navigačních pokynů.

Přístrojovou desku tvoří několik různých povrchů včetně rozsáhlých ploch vyhrazených pro kontrastní dekory. Za příplatek je možné mít uprostřed širokoúhlý 6,5palcový nebo 8,8palcový displej navigačního systému. Do jedničky se poprvé dostává iDrive, klimatizace i rádio však mají i nadále své ovládací panely na středové konzole.

Uvnitř přibyly odkládací prostory. Na středové konzole jsou dva držáky na nápoje, dveřní kapsy jsou tak velké, že pojmou i litrové lahve, větší je i uzavíratelná schránka před spolujezdcem.

Zadní opěradla je možné sklápět, rozdělení na tři části zlepšuje variabilitu.

Zážehové motory

S novou generací přešlo BMW 1 na přeplňované zážehové motory. Zcela nové čtyřválce v modelech 116i a 118i používají techniku přeplňování BMW TwinPower Turbo s dvoukomorovým turbodmychadlem twin-scroll, přímé vstřikování benzinu, variabilní ventilový rozvod VALVETRONIC s variabilním časováním Double-VANOS.

BMW 1 (F20) - zážehové motory
Motor 116i 118i
Převodovka 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 100/4400 125/4800
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 220/1350-4300 250/1500-4500
Max. rychlost [km/h] 210 225
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,5 7,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,5 5,8
Pohotovostní hmotnost [kg] 1290 1295

Vznětové motory

Výrazně přepracované dvoulitrové čtyřválce obslouží poptávku po naftových motorech.

V modelech 116d a 118d pracuje systém common-rail s tlakem 1600 bar, u 120d je k dispozici 1800 bar.

Všechny verze mají hliníkový blok motoru, elektromagneticky ovládané vstřikovače, variabilní geometrii rozvaděcích lopatek turbodmychadla a snížené ztráty vnitřním třením.

Vedle modelu 116d bude brzy v nabídce BMW figurovat ještě model 116d EfficientDynamics Edition se sníženou kombinovanou spotřebou na 3,8 l/100 km.

BMW 1 (F20) - vznětové motory
Motor 116d 118d 120d
Převodovka 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1995 1995 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 85/4000 105/4000 135/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 260/1750-2500 320/1750-2500 380/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 200 212 228
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,3 8,9 7,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,3 4,4 4,5
Pohotovostní hmotnost [kg] 1310 1320 1345

Osmistupňová převodovka poprvé v nižší střední

Standardem pro všechny modely BMW 1 (F20) je šestistupňová manuální převodovka. Pro všech 5 motorizací však bude za příplatek k dispozici nová osmistupňová automatická převodovka, známá z větších modelů značky BMW. Jde tedy o premiéru automatu s osmi stupni v automobilu nižší střední třídy.

Sportovní verze této převodovky je dodávána i s páčkami pro řazení pod volantem.

Podvozek

BMW zůstává věrné klasickému uspořádání pohonu s motorem vpředu za nápravou a pohonem zadních kol. Přední náprava využívá modifikované uspořádání se vzpěrami McPherson a spodními rameny, vzadu je pětiprvkový závěs.

Obě nápravy mají uchycení ve dvojitých elastických lůžkách a velkých ložiskách pro zajištění jízdního pohodlí a agility.

Rozchod kol je mezigeneračně větší o 51 mm vpředu a o 72 mm vzadu. Rozložení hmotnosti mezi nápravy se blíží ideálnímu poměru 50:50.

Řízení je standardně elektromechanické, za příplatek je dodáván Servotronic s účinkem závislým na rychlosti jízdy. Příplatkový je taky třetí systém - Variable Sport Steering - který snižuje počet otáček volantu nutný pro otočení vozu v prudkých zatáčkách.

Standardem jsou 16palcová plechová kola, alternativně jsou z továrny dodávána kola s průměrem 16, 17 nebo 18 palců. Pneumatiky mají rozměry 195/55 R16 až 245/35 R18.

Výbava

Ke standardu BMW 1 bude patřit "zážitkové" tlačítko na středové konzole, které má umět změnit charakteristiku odezvy na pohyb plynového pedálu, způsob řazení automatické převodovky a mírů zásahů stabilizačního systému DSC.

Režimy COMFORT, SPORT a ECO PRO jsou ve všech autech, vozy se sportovním automatem, variabilním řízením a ty v provedení BMW Sport Line dostanou navíc režim SPORT+. Pokud si navíc objednáte navigaci Professional, budete moci na monitoru sledovat aktuální motorem odváděný výkon a točivý moment, který máte zrovna k dispozici.

Bez příplatku ke všem BMW řady 1 dostanete i dálkově ovládané centrální zamykání, výškové nastavení obou předních sedadel, kompletní elektrickou výbavu (zrcátka a všechna okna), rádio BMW Business a manuálně ovládanou klimatizaci.

Výroba nového pětidveřového BMW řady 1 bude probíhat v bavorském Regensburgu, vedle BMW řady 3 (sedan, coupé, cabrio), BMW M3 a Z4.

Ondřej Láník
Diskuze (101)
Avatar - white label
7. 6. 2011 23:00
Re: Dívám
Taky jsem přesvědčený, že naživo to bude celkově velmi výrazný a pozitivní posun od minulé 1er...
Avatar - white label
6. 6. 2011 23:45
Re: P.P. Pekelný pulec
Máš opět (již tradičně) problém pochopit psaný text, nenapsal jsem to pro tebe asi dost výstižně a jednoznačně, takže znovu:
Tak teď (díky tvé opravě) vypadám, velmi výjimečně místo tebe, jako diskusní analfabet já... :-O :*) ;-)
Avatar - gld
6. 6. 2011 22:17
Re: ...
Zbytok nestojí za zmienku, X6 je pózer kára pre paká ktoré nevedia čo chcú. GT bola strela do prázdna a neviem čo tam ešte majú. 3, 5, 7- to sú bavoráky, viac by normálneho človeka trápiť nemalo ;-)
Avatar - Ji/Ri
6. 6. 2011 21:43
Re: P.P. Pekelný pulec
>:D :yes:
Avatar - 125S
6. 6. 2011 17:34
Retro
Ze začátku jsem se lekl, ale po delším vnímání designu, se mi líbí čim dál tim víc. Nemohl jsem nějak ztrávit ten předek, tak jsem si chtěl spravit chuť staršíma "baworákama" ze 60-70 let a najednou jako bych viděl novou jedničku :-) ! Ta drzost toho předku nemá obdoby, už jen chybí chromovanej nárazník... . Jenom ty zadní světla, na ně si furt nemohu zvyknou ;-\ , jsou moc usedlý (i když taková E12 ze dvaasedmdesátého měla taky tak jednoduchý. Ale to žu jsem tahám jinou dobu :-) ). Interiér, ten je jako vždy dokonalý, je hravý jako u předchozí generace, ale taky trochu dospělejší :yes: .

BMW :yes: