Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové BMW 3 Coupé - elegantní sportovec

Pavel Tilšer
Představením druhé generace vozů třídy 3 Coupé doplnila automobilka stávající řadu 3 o velmi zajímavý model, který se má ucházet o přízeň zejména mladších zákazníků.

V průběhu příštích 9 měsíců budou postupně zařazeny do prodeje 4 varianty této karosářské varianty. Jmenovitě se bude jednat o model 318Ci, 320Ci, 323Ci a nejvýkonnější 328Ci. I když nový model nezapře příslušnost k čtyřdveřovému typu, sdílejí obě varianty pouze 3 stejné díly na vnější části karosérie - kliky dveří, směrová světla umístěná na blatnících a samozřejmě logo BMW. Rozdílnost obou vozů je také v rozměrech, kdy Coupé je o 17 mm delší, 18 mm širší a o 46 mm nižší, zejména díky zeslabení střechy o 28mm.

Design

Celkové přepracování designu vozu má za cíl pouze jedinou věc. Má dát novému Coupé sportovní vzhled s jistou dávkou agresivity. Designéři dali přednost jednoduchému tvaru s detaily, které propůjčují automobilu svébytný charakter. Změnu oproti sedanu doznala spodní část předního nárazníku, které dominují velké otvory pro přístup vzduchu k brzdám. Jiná jsou i přední světla, kde byl změněn tvar ukazatelů směru, což spolu s jiným úhlem kapoty tvoří jiný, agresivnější vzhled. Světla jsou za krytem s čistou optikou, který je vyroben z plastu. Přední sklo svírá úhel 62,3 st. (sedan 60,3st.), což prodlužuje A-sloupek a dodává vozu elegantnější siluetu, než jakou má sedan. Jako standardní vybavení se dodávají hliníková kola o velikosti 16 palců, která opticky vůz odlehčují a opět dodávají sportovní vzhled. Ani zadní strana vozu nezůstala ušetřena zásahu designérů. Přibyl decentní spoiler, který snižuje výšku o 43mm a rozšiřuje vůz o 18mm. Zadní světla jsou menší a širší než u sedanu a zadní mlhová světla jsou integrována přímo do nárazníku.

Interiér

Interiér vozu byl navrhnut tak, aby byl automobil schopen přepravit bez problému 4-5 dospělých osob. Interiéru dominuje sportovní, kůží potažený volant, který v sobě ukrývá airbag. Zákazník bude mít možnost si vybrat z několika druhů potahů, jako je např. Maglia, což je kombinace látky a kůže. Pro náročnější zákazníky je připravena kombinace Mosaico, kde se jedná o kombinace dvou druhů kůže, které jsou ve stejném barevném odstínu, ale mají jinou povrchovou úpravu. Boční okna jsou ovládána elektricky a mají funkci otevření oken při otevřených dveřích. Při zavření dveří se okna automaticky opět přivřou. Kvalitní tlumení v okolí bezrámových oken zajišťuje jízdu bez aerodynamického hluku od oken. BMW samozřejmě nenechává nic náhodě ani v oblasti bezpečnosti pasažérů. Bezpečnostní pásy jsou opatřeny napínači a omezovači vpředu. Přední a boční airbagy patří ke standardu. BMW ovšem nabízí také dvojici ITS airbagů, které mají chránit hlavy posádky, zejména při bočním nárazu. Tyto airbagy, které mají trubkovitý tvar jsou umístěny v střešním rámu, kde při nehodě se rozvinou přes boční okno a spolu s bočními airbagy téměř dokonale zaplní prostor. Dalším bezpečnostním opatřením je např. zabudování pěnových bloků do dveří, které absorbují energii a tím zmenšují riziko poranění boků při boční kolizi. Úplnou novinkou je systém SBT, který přeruší dodávku elektrické energie při nehodě a výrazně tak snižuje nebezpečí požáru.

Motory

Nové BMW se bude dodávat s 4 motory.

318 Ci - čtyřválec s vyrovnávací hřídelí. Tento motor o objemu 1895 ccm nabízí 87 kW (118 koní) při 5500 ot./min. a točivý moment vrcholí hodnotou 180 Nm při 3900 ot./min. Motor je vybaven dvěma ventily na válec. Nové 318Ci akceleruje z 0-100 km/h za 10,4 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 206 km/h. Spotřeba v kombinovaném provozu činí 7.9 litru/100 km.

320Ci, 323Ci, 328Ci - šestiválcové motory se systémem VANOS. Tyto přepracované 6-válcové motory se nabízejí kombinaci vysokého výkonu, s mohutným točivým momentem a s přijatelnou spotřebou paliva.

320Ci - tento motor o objemu 1991 ccm má nejvyšší výkon 110 kW (150 koní) při 5900 ot./min. a max. točivého momentu je k dispozici při 3500 ot./min. Z 0-100 km/h zrychluje za 9.9 sekundy a dosahuje max. rychlosti 221 km/h. V kombinovaném cyklu spotřebuje v průměru 8,9 litru/100 km.

323Ci - šestiválec o objemu 2494 ccm s výkonem 125 kW (170 koní) při 5500 ot./min. a max. točivým momentem 245 Nm při 3500 ot./min. Vůz s tímto agregátem zrychluje z klidu na 100 km/h za osm sekund a dosahuje max. rychlosti 233 km/h. V kombinovaném cyklu spotřebuje tento motor v průměru devět litrů paliva na 100 km.

328Ci - tento nejvýkonnější agregát, který bude v Coupé k dispozici dosahuje výkonu 142 kW (193 koní) při 5500 ot./min. a točivý moment vrcholí při 3500 ot./min. hodnotou 280 Nm. Vybaveno tímto motorem potom Coupé sprintuje z 0-100 km/h za 7,0 sekund a dosahuje nejvyšší rychlosti 242 km/h. Motor s těmito výkony v průměru spotřebuje 9,1 litru/100km.

Čtyřválcové i šestiválcové motory jsou nyní úspornější i co se týče provozních nákladů, kdy např. zapalovací svíčky a vzduchový filtr je nutno měnit až po ujetí 100 000 km. Interval výměny oleje byl také prodloužen na 23 000 km. BMW se snažilo snížit cenu pravidelných prohlídek na minimum a proto je vůz vybaven takovými lahůdkami, jako je výfukový systém vyrobený z nerezové oceli, SAC - automaticky nastavitelná spojka, v převodovce je olej, který se nemusí měnit po celou dobu provozu vozidla, nebo kontrolu opotřebení třecích segmentů brzd je možno udělat bez nutnosti sundání kola!

Všechny modely se budou prodávat standardně s manuální 5-stupňovou převodovkou, která je vybavena systémem SAC, kdy se poloha nastavuje automaticky tak, aby byl zaručen stejný odpor pedálu v závislosti na opotřebení. U všech šestiválcových motorů je možno dodat také 5-stupňovou automatickou převodovku, která se přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče. Model 318Ci je možno dodat s automatickou převodovkou stejného typu, ale pouze se 4-stupni.

Všechny modely jsou dodávány v sériové výbavě s:

ABS + CBC - vylepšený systém ABS spolu s CBC, které zajišťuje brždění zadní nápravy bez rizika smyku.

ASC + T - všechny modely jsou vybaveny protiprokluzovým systémem spolu s kontrolou stability vozu.

DSC - tento systém bude u všech 6-válcových modelů zajišťovat stabilitu, podobně jako ESP u Mercedesu.

Každý automobil je možno vybavit dalšími technickými vymoženostmi, jako je:

- Elektrochromatické zpětné zrcátko - tmavne při oslnění zezadu.

- Automatická klimatizace

- Přední sklo s větším odrazem - to přispívá k menšímu prohřívání vozu při stání a jízdě v létě.

- Multifunkční volant - nabízí ovládání rádia, telefonu a tempomatu bez nutnosti sundat ruce z volantu

- Navigační systém - pomocí systému GPS určí cestu.

- PDC - parkovací systém usnadňující parkovaní, kdy zvukovým signálem upozorňuje na vzdálenost od překážky.

- Steptronic - automatická převodovka, která umožňuje řazení převodových stupňů přímo řadící pákou a kombinuje tak pohodlí automatické převodovky a svobody volit rychlostní stupně jako u manuální převodovky.

Každý automobil je možno dovybavit dalšími prvky, které zpříjemňují cestování , jako je dešťový sensor, elektricky ovládaná zadní záclonka, sportovní sedadla, xenonové světlomety, vyhřívaná sedadla, palubní desku obloženou dřevem, elektricky ovládané střešní okno, atd.

Kdo bude chtít mít své BMW 3 Coupé unikátní, na přání vyrobené, může se obrátit na firmu BMW Individual, která je speciální divizí BMW M GmbH zabývající se tuningem a úpravou vozů BMW.

Typ 318 Ci 320 Ci 323 Ci 328 Ci
Válce/ventily na válec 4/2 6/4 6/4 6/4
Zdvihový objem (cm3) 1895 1991 2494 2793
Výkon (kW/ot/min) 87/5500 110/5900 125/5500 142/5500
Toč. moment (N.m/ot/min) 180/3900 190/3500 245/3500 280/3500
Výkon na litr objemu (kW/l) 45,9 55,2 50,1 50,8
Výkony
Nej. rychlost (km/h) 206 221 233 242
0-100 km/h (s) 10,4 9,9 8,0 7,0
0-1000 m (s) 31,0 30,7 28,9 27,0
80-120 km/h na 4. př. st. (s) 13,0 9,7 8,4 7,5
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost (kg) 1285 1365 1370 1395
Nosnost (kg) 500 500 500 500
Spotřeba dle CEE 93/116
Město (l/100 km) 11,0 12,5 12,7 12,5
Mimo město (l/100 km) 6,1 6,8 6,9 7,0
Kombinovaný (l/100 km) 7,9 8,9 9,0 9,1
Pavel Tilšer