Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové BMW HP2: enduro pro drsňáky

Tomáš Votruba
Diskuze (1)
Německý výrobce BMW nedávno představil zbrusu nový motocykl v podobě sportovního a neobyčejně lehkého endura. Největším překvapením je fakt, že jde o dvouválec a přitom je určen pro terénní jezdce a ten nejnáročnější terén.

Německý výrobce BMW nedávno představil zbrusu nový motocykl v podobě sportovního a neobyčejně lehkého endura. Největším překvapením je fakt, že jde o dvouválec a přitom je určen pro terénní jezdce a ten nejnáročnější terén.

Lehký a strohý

BMW HP2 technicky vychází z cestovního endura R 1200 GS, které se u nás stalo Motocyklem roku 2005. Zcela nový lehký podvozek modelu HP2 vychází ze zkušeností maratónských rallye. Motor je odlehčený a celá pohonná jednotka je dimenzována speciálně pro terénní provoz. U všech součástek je brán zřetel na odlehčení konstrukce. Tím bylo docíleno toho, že hmotnost motocyklu byla stlačena pod pomyslnou hranici 200 kilogramů (pohotovostní hmotnost je 195 kg). Suchá hmotnost je 175 kilogramů, což je na motorku s dvouválcovým motorem objemu 1170 cm3 opravdu něco.

Design HP2 je extrémně strohý a orientuje se co nejvíc na funkčnost. Co největší redukce plastů a dalších prvků, které jinak tvoří design, je čistě záměrným prvek. Lakován je pouze kryt nádrže a část blatníku. Umělohmotné díly v oblastech ohrožených nárazem jako například boční díly nádrže a blatník předního kola jsou z probarveného, rýhovaného plastu bez dodatečného nátěru laku, takže případné rýhy jsou ztěží viditelné a nevystupují. „HP“ je zkratka pojmu „High Performance“. „2“ je označení modelu tohoto sportovního endura a znamená dvouválcový motor boxer.

Dlouhonohý sprinter

Pojem „High Performance“ neboli „vysoký výkon“ symbolicky odráží myšlenku sportovního výkonu nejen motoru, ale celého stroje. HP2 je prvním zástupcem nové, samostatné kategorie motocyklů BMW. HP2 technicky vychází z R 1200 GS. Až na motor a na kabeláž byly však téměř všechny komponenty nově vyvinuty nebo alespoň rozsáhle modifikovány. Testování HP2 bylo zajímavé, ale kvůli extrémně širokému spektru využití také velmi nákladné. Od nejtěžšího provozu enduro až po trvale plný plyn na dálnici, od mrazivého chladu až po extrémně vysoké teploty, které se vyskytují na poušti. Novinka se také účastnila pouštního závodu Baja California.

U dvouválcového motoru boxer z R 1200 GS byl speciální aplikací řízení motoru mírně zvýšen výkon a dosahuje ve spojení s 98oktanovým palivem výkonu 77 kW (105 k). Maximální točivý moment zůstává nezměněn a činí 115 Nm při 5500 ot./min. U šestistupňové převodovky byla ložiska spojovací hřídele přizpůsobena vyšším zatížením a posílena. Převodové stupně a ostatní konstrukce odpovídají těm z R 1200 GS. Věřte nebo ne, ale enduro HP2 se svými výkony může postavit i nejrychlejším supersportům, z nuly na sto dokáže zrychlit za 3,2 sekundy a maximální rychlost je stanovena na 200 km/h. Takových výsledků donedávna dosahovaly pouze terénní speciály na dakarské rallye.

Podvozek na vzduch

Podvozek HP2 je kompletně nově vyvinut s použitím vybraných komponentů. V geometrii a celkovém provedení podvozku bylo nutné najít pojítko mezi optimálně vhodným použitím na silnici s vysokou směrovou stabilitou pro provoz na dálnici a terénními schopnostmi. Rámová úprava vychází z poznatků závodních motocyklů R 900 R, které byly mezi lety 1999 a 2001 nasazovány na Rallye Dakar a jiné mezinárodní pouštní závody. Vedení předního kola přebírá u HP2 teleskopická vidlice se zdvihem 270 milimetrů s konstrukcí upside-down. Pro vedení zadního kola sázejí inženýři i nadále na princip kyvné vidlice Paralever. U pružící jednotky BMW představuje světovou inovaci v podobě tlumiče, který pracuje výhradně se vzduchem. Tento tlumicí systém vzduchových pružin je se svými 2,3 kilogramy téměř o 2 kilogramy lehčí než běžné konstrukce.

Paprskovitá kola pro nasazení v terénu mají průměr 21 palců vepředu a 17 palců vzadu. Sériově je BMW HP2 obuto do bezdušových pneumatik. Pod uvedeným označením „Karoo“ vyvinula firma Metzeler spolu s BMW speciálně pro HP2 zcela novou vysoce výkonnou terénní pneumatiku o rozměru 90/90-21 vpředu a 140/80-17 vzadu, která splňuje vysoké nároky stroje, a odpovídá jeho výkonnostnímu a rychlostnímu potenciálu. Co se týče brzdového systému, na předním kole je použita jednokotoučová brzda s plovoucím třmenem. Poloplovoucí kotouč s průměrem 305 milimetrů je z hmotnostních důvodů silný jen 4,5 milimetrů. Vzadu pracuje jednokotoučová brzda s pevným třmenem z R 1200 GS s průměrem 265 milimetrů. Pro uvedení na trh bude HP2 nabízen bez ABS.

Drsná škola

Palivová nádrž HP2 je kompletně nová, uložená do prostoru mezi horními trubkami rámu. Objem nádrže činí 13 litrů. Při navrhování palivové nádrže, sedla a dílů montovaných ke stroji stály v popředí požadavky na provoz enduro, při kterém se často jezdí vestoje. Absolutní geometrická výška sedadla je pro jezdce 920 milimetrů, na přání je možné motocykl vybavit o 20 mm nižším sedlem. Kombinace přístrojů se rovněž zaměřila na to podstatné. Vzdala se otáčkoměru. Potřebám terénního jezdce tak podle BMW postačí tachometr a informační displej. Po technické stránce odpovídá R 1200 GS. Jako dodatečný ukazatel je možno vyvolat provozní hodiny, důležité pro intervaly změn vzduchového filtru při převážně terénním nasazení na prašných površích.

BMW HP2 bude výhradně nabízeno v barevném provedení indigová modř-metalíza / aljašská šeď. HP2 je sériově dodáván s balíkem přídavných ochranných dílů k dodatečné montáži. Tento ochranný balík obsahuje chrániče rukou, velkoplošný plastový kryt motoru, ochranu světlometu před odlétajícími kamenty, chránič zadní nápravy atd. Součástí nadstandardního vybavení může být nižší sedlo, vyhřívané rukojeti, navigační systém, zadní taška nebo batoh na nádrž. Motorka se začne prodávat na pozdim, cenu zatím neznáme.

Tomáš Votruba
Diskuze (1)