Očekávané se stalo skutečností, BMW představuje šestiválcová ostrá SUV X3 M a X4 M
Sportovní „emkové“ modely jsou nedílnou součástí modelové řady značky BMW. Přestože gros nabídky tvoří hlavně různé sportovní sedany a kupé, existují i vysokovýkonná SUV X5 M a X6 M. Od menších SUV X3 a X4 dosud verze M odvozena nebyla, to se ale nyní mění. Nová BMW X3 M a X4 M se světu oficiálně představí na březnovém autosalonu v Ženevě.
Jak už BMW avizovalo loni, srdcem obou technicky spřízněných novinek je nově vyvinutý třílitrový řadový šestiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Motor s přímým vstřikováním s tlakem až 350 barů má kovanou klikovou hřídel pro zvládnutí vysokého točivého momentu a střed hlavy válců vyrobený pomocí 3D tisku, což snížilo jeho hmotnost. Konvenční metody odlévání kovů by totiž tak složité geometrické tvary nezvládly.
Pro potřeby extrémní zátěže byl upraven také chladicí systém, kvůli emisním normám ve výzbroji nechybí ani filtr pevných částic. A zmínit musíme i výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami zakončený dvěma zdvojenými koncovkami s průměrem 100 mm.
Výsledkem ladění nového agregátu je výkon 353 kW a točivý moment 600 N.m, dostupný v širokém pásmu od 2600 do 5600 otáček. K dispozici je však i dnes už tradiční balíček Competition, který vedle nabídnutí ostřejšího zvuku dále zvýší výkon na 375 kW. Točivý moment zůstane stejný, avšak dostupný v ještě širším pásmu 2600 až 5960 otáček.
Šestiválec je výhradně spárován s osmistupňovým automatem, který standardně využívá páčky pod volantem. K dispozici jsou tři různé módy řazení, od jemného po velice ostrý, přičemž BMW zdůrazňuje, že v manuálním módu si převodovka sama nepřeřadí, když motor dosáhne červeného pásma. To rozhodně kvitujeme!
Standardem je i pohon všech kol, který se u vozů divize BMW M stává stále větší samozřejmostí. Řešení vychází ze systému uvedeného v BMW M5, přičemž přední náprava se připojuje jen pokud zadní kola dosáhnou limitu přilnavosti.
Speciálně vyztužen byl také podvozek auta, třeba prostřednictvím vzpěry v zadní části vozu nebo specifických ramen zadní nápravy. Od srpna bude dokonce k dispozici i speciální vzpěra v motorovém prostoru z karbonem vyztužených plastů (CFRP) nahrazující běžné řešení. Standardem jsou adaptivní tlumiče.
Samozřejmě nechybí ani specificky upravený vzhled. Varianta Competition se dále liší černými doplňky karoserie nebo 21palcovými koly z lehkých slitin v černém podání. Uvnitř zase najdeme čalounění z Merino kůže, specifické prahy nebo plaketku s názvem verze na středové konzoli. Od srpna pak bude k dispozici balíček prvků z karbonem vyztužených plastů, mezi nimiž v případě X3 M Competition a X4 M Competition nebude chybět ani zadní spoiler.
BMW X3 M a X4 M – technická data nových sportovních SUV | ||||
Model | X3 M | X3 M Competition | X4 M | X4 M Competition |
Motor | 3.0 R6 twin-turbo | 3.0 R6 twin-turbo | 3.0 R6 twin-turbo | 3.0 R6 twin-turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 2993 | 2993 | 2993 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 353/6250 | 375/6250 | 353/6250 | 375/6250 |
Točivý moment [N.m/min] | 600/2600-5600 | 600/2600-5950 | 600/2600-5600 | 600/2600-5950 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 250 (280*) | 250 (285*) | 250 (280*) | 250 (285*) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,2 | 4,1 | 4,2 | 4,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 10,5 | 10,5 | 10,5 | 10,5 |
Pohotovostní hm. [kg] | 1970 | 1970 | 1970 | 1970 |
*S příplatkovým paketem M Driver's |