Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové crashtesty EuroNCAP - Škoda Superb a další…

Michal Fokt
Diskuze (16)
Euro NCAP provedlo bariérové testy vlajkové lodi mladoboleslavské firmy. Superb získal čtyři hvězdičky, výsledek však má svá ale…

V rámci dalšího kola testovacího programu Euro NCAP byly ke zničení přizvány automobily Škoda Superb, Mitsubishi Pajero Pinin, BMW X5, Audi TT Roadster, MG TF a dokonce i žhavá novinka Opel Meriva.

V první řadě nás zajímal pochopitelně model Superb. Ten se sice může pochlubit čtyřmi hvězdičkami jako součtu čelního a bočního nárazu, ale naprosto vyhořel v hodnocení střetu s chodcem, kdy ze čtyřech možných hvězd nezískal ani jednu (0 bodů) a je tedy spolu se Suzuki Vitara a Audi TT (koncern VW asi chodcům moc nepřeje) nejméně ohleduplným automobilem k pěším. Pro srovnání - jakožto chodec dopadnete lépe, pokud vkročíte do cesty třeba BMW X5, nebo Mercedes-Benzu M, méně šrámů vám způsobí ale také třeba i Daewoo Matiz a MCC Smart.

Čtyřhvězdičkové hodnocení znamená u suberbu v řeči čísel 9 bodů (56% úspěšnost) za čelní náraz, 17 bodů (94% úspěšnost) při bočním nárazu, celkem tedy 26, což je u automobilu s rozměry vyšší střední třídy vcelku obvyklé hodnocení (kupříkladu lepší než u současné Audi A6). Řidiči superbu však hrozí i přes přítomnost airbagu vážné poranění hrudníku (hrudník airbagem prošel), ale i kolen od prvků za přístrojovou deskou, spolujezdec má ohrožen hrudník. Zkušební komisaři komentovali rozsah poškození karoserie jako „ošklivě poničenou a nestabilní“, přesto dokázal zádržný systém posádku ochránit.

Nejhorším výsledkem bariérového testu ve skupině se může „pochlubit“ Mitsubishi Pajero Pinin, které získalo celkem pouze tři hvězdy a 24 bodů (8 bodů/50 % čelní náraz a 16 bodů/59 % boční náraz). Jak je vidět z obrázku, terénní autíčko se prakticky zlomilo v půlce za předními dveřmi a míra deformace se zdá být značná. Nejvíce jsou zde ohroženy celé nohy řidiče (chodidla vážně) a hrudník spolujezdce. Při testu střetu s chodcem získal 1 bod, což je 3% úspěšnost.

Velkým překvapením je výsledné hodnocení roadsteru MG TF, což je prakticky lehce faceliftovaný MG F. Tento vůz získal tři hvězdičky (19 bodů/53 %) za střet s chodcem, což je mezi všemi dosud zkoušenými roadstery s přehledem nejlepší výsledek (Honda S2000, Mazda MX-5 a Mercedes-Benz SLK 1 hvězda, Audi TT žádná). K tomu přidal MG ještě čtyři hvězdy (26 bodů) za bariérové testy (čelní náraz 10 bodů/63 %, boční 16 bodů/89 %). Řidiči MG TF může hrozit poranění hrudníku, kolen a chodidel.

Roadster Audi TT taktéž propadl při střetu s chodcem (0 bodů), při bariérové zkoušce však obdržel taktéž čtyři hvězdy a 28 bodů. Z čelního nárazu vyšel se skóre 12 bodů (75 %), z bočního pak 16 bodů (89 %). Nebezpečí zranění opět může nastat při čelním nárazu u kolen řidiče, ale problémy se vyskytly i při bočním nárazu. Tehdy totiž airbag částečně „opustil“ vůz otevřeným oknem, takže sice ochránil hlavu, horší to však bylo s hrudníkem. Testovací tým si není zcela jistý, zda by dokázal tento airbag ochránit řidiče vyššího vzrůstu.

Testu se podrobilo i SUV BMW X5, které na pohled vyhlíží jako pevnost na kolech, přesto na více než 4 hvězdičky nedosáhlo, i když jej od pěti dělil pouhý krůček - získalo totiž celkem 31 bodů (91 %), náraz zepředu „udělalo“ na 13 bodů (81 %), boční na plný počet 18 bodů (100 %). Ale i přesto si může při střetu řidič poranit stehna a kolena, lépe na tom není ani jeho hrudník hrudník. Ze střetu s chodcem si BMW X5 odnáší 2 body (6 %).

Běžně se stává, že se zákazníci od EuroNCAP dovědí o bezpečnosti svého vozu až krátce před ukončením výroby, v případě Opelu Meriva je tomu však zcela opačně. Tento vůz je naprostou novinkou a již nyní víme, jak obstál. Kompaktní minivan získal 4 hvězdy v bariérovém testu (26 bodů) a jednu za střet s chodcem (3 body/8 %). Při čelním nárazu to znamená 10 bodů/63 %, při

bočním 16 bodů/89 %. Obě osoby vpředu si však mohou poranit nárazem hrudník, řidič může mít ohroženy též chodidla, kolena a pravou holeň.

Michal Fokt
Diskuze (16)