Nové klimatizace jsou nebezpečné, Mercedes se vrací k osvědčené náplni
Nové chladivo R1234yf bylo použito v klimatizačních jednotkách celkem 432 kusů nové řady SL R231. Tato auta byla vyrobena mezi 19. prosincem 2011 a 31. květnem 2012 a určena pro USA. Jejich majitelé budou informováni ještě v říjnu a povoláni na výměnu. Nebezpečné chladivo bude nahrazeno starším R134a, nutná je také výměna hadic.
Látka R1234yf byla původně vyvinuta společnostmi DuPont a Honeywell jako šetrná k životnímu prostředí. Vyšetřováním se ovšem zjistilo, že při styku s horkými kovovými částmi (zejména motoru například při nehodě) se chemikálie chová jako kyselina a je schopna nebezpečně poleptat kůži i sliznice. Další testy přímo v režii trojcípé hvězdy s lepší simulací reálných podmínek ukázaly, že pokud se chladivo při čelní srážce dynamicky rozptýlí pod vysokým tlakem v blízkosti výfukového systému, může se vznítit.
Starší kapalina R134a, která dle příslušných směrnic skončí v klimatizačních jednotkách za pět let, byla zkoušena také a je považována za bezpečnou. Mercedes-Benz tedy neponechal nic náhodě a chladivo raději vyměňuje.
Celá causa nabyla globálního charakteru. Evropská komise nařídila používání R1234yf u nových vozů už od 1. ledna 2011. Patentovou ochranu na chladivo vlastní zmíněné společnosti Honeywell a DuPont, které začala Evropská komise prošetřovat už loni v listopadu.
Ian Shankland, technický ředitel Honeywellu, produkt své firmy hájí. K problémům se oficiálně vyjádřil ve čtvrtek 4. října: „Jednostranné rozhodnutí jedné automobilky pracovat na vlastních zkouškách je v rozporu se způsobem hodnocení bezpečnosti nových průmyslových produktů. Nejsme si vědomi toho, že by Mercedes-Benz při svém testování zkoumal oblasti, které nebyly v minulosti dostatečně řešeny. Přísné a komplexní studie prováděné v Evropě, USA a Japonsku, opakovaně došly k závěru, že tento výrobek je bezpečný pro použití v automobilech.“