Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové Mini je tady (první foto + informace)

Ondřej Láník
Diskuze (205)

Netradiční předpremiéru připravilo BMW při odhalování nového Mini. První zveřejněné fotografie nesou ještě částečné maskování, které má zřejmě nechat vyniknout techniku, kterou bude chtít automobilka oslovit nové i věrné zákazníky.

Netradiční předpremiéru připravilo BMW při odhalování nového Mini. První zveřejněné fotografie nesou ještě částečné maskování, které má zřejmě nechat vyniknout techniku, kterou bude chtít automobilka oslovit nové i věrné zákazníky.

Vyšší výkon, minimální spotřeba paliva, více radosti z jízdy a přitom nižší emise - to je jen stručný seznam požadavků, kterými byl řízen vývoj nového Mini. Jak již několik sad špionážních fotografií a autosalonové studie nového Mini naznačily, vnější design není vůbec revolucí. Mini musí zůstat Mini a tak to nejzajímavější je v tuto chvíli pod kabátem nejmenšího "BMW".

Nové motory

Prvními dvěma zástupci nové motorové rodiny z Hams Hall (Velká Británie) jsou dva čtyřválce 1598 cm3, první s atmosférickým plněním a druhý s přeplňováním. Oba motory jsou pod kapotou zabudovány obráceně, otočené o 180°, takže výfuková strana motoru je nyní vpředu. Konstrukce dělené klikové skříně se základovou deskou bedplate má své kořeny v motorsportu a přináší výhody na straně snížení hmotnosti motoru, lepším akustickém projevu a nižších nákladech. Novinkou v segmentu Mini je olejové čerpadlo jehož činnost je řízena množstvím potřebného mazacího oleje. Toto čerpadlo je poháněno řemenem jen tak, aby byla zajištěna dostatečná tlaková rezerva pro spolehlivé mazání. Odběr výkonu pomocných agregátů motoru byl o 160 W snížen a při 6000 ot./min tak bylo uspořeno asi 1,25 kW výkonu motoru. Díky tomu byla snížena spotřeba paliva asi o 1 %. Podobný efekt má vodní čerpadlo, které je v první fázi zahřívání motoru odpojeno, což šetří cennou energii a současně napomáhá rychlejšímu zahřátí katalyzátoru. Podobně jako u ostaních ostatních moderních agregátů byl i v tomto případě kladen značný důraz na minimalizaci třecích ztrát.

Atmosférický motor 1.6 (88 kW) se systémem Valvetronic

Zásadním rozdílem mezi oběma příbuznými motory je v hlavě válců. Pro nový Mini Cooper je připraven atmosférický motor s plně variabilním časováním ventilů vycházejícím ze systému BMW Valvetronic. V případě tohoto řízení ventilů je ovládán jak zdvih (u sacích od 0,2 do 9,5 mm), tak délka otevření ventilů, přičemž nastavení z pozice minimálního otevření do maximálního je otázkou 300 ms. Díky tomuto řízení je škrtící klapka v sacím potrubí pro běžný provoz nadbytečná a byla jí v systému sání vyhrazena pouze úloha nouzového opatření pro případ poruchy systému Valvetronic. V běžném provozu je škrtící klapka zcela otevřena, podtlak potřebný pro posilovač brzd je vytvářen vývěvou poháněnou řemenem od výfukového vačkového hřídele motoru.

Vedle zdvihu sacích ventilů je plynule nastavováno také časování ventilů v rozsahu 70° natočení klikového hřídele (sací ventily) a 60° natočení klikového hřídele (výfukové ventily). Změna z jedné extrémní polohy do druhé trvá také nejvýše 300 ms. Pro rychlé reakce a složitost řízení byla použita 32bitová řídicí jednotka.

BMW slibuje díky použitým technologiím nejen živější reakce motoru, ale také o 12,5 % nižší spotřebu paliva v kombinovaném jízdním cyklu. Důležitým kritériem je také nezávislost vlastností motoru na kvalitě paliva. Elektronika je schopna přizpůsobit řízení spalování benzinu s oktanovým číslem 91 až 98.

Základní atmosférický motor 1,6 dosahuje nejvyššího výkonu 88 kW při 6000 ot./min, maximální otáčky jsou stanoveny na 6500 ot./min. Již při 2000 ot./min je k dispozici 140 Nm točivého momentu a maximum 160 Nm pak motor nabízí ve 4250 ot./min.

Přeplňovaný motor s přímým vstřikem

Mini Cooper S dostane přeplňovanou variantu motoru 1.6 l, který navíc disponuje přímým vstřikováním paliva do válců. Nejvyšší výkon tohoto motoru patří ke špičkovým hodnotám této objemové kategorie, když 128 kW je k dispozici při 5500 ot./min. Točivý moment 240 Nm je možné využívat v pásmu od 1600 ot./min do 5000 ot./min, připomínajícím spíše vznětové motory. Při akceleraci lze krátkodobým zvýšením plnícího tlaku dosáhnout krátkodobého momentového maxima 260 Nm.

Přímé vstřikování benzinu je konstruováno podobně jako vstřikovací systémy common-rail u vznětových motorů. Společný tlakový zásobník je plněn vysokotlakým čerpadlem, poháněným od vačkového hřídele sacích ventilů. Ze zásobníku jsou vyvedeny větve ke vstřikovačům.Ty dopravují palivo přímo do spalovacích prostorů s neobvykle vysokým kompresním poměrem 10,5:1 (vzhledem k přeplňování). Konstrukce motoru počítá s tvorbou homogenní směsi a využití vnitřního chlazení motoru odpařujícím se palivem.

Novinkou je také použití turbodmychadla TwinScroll, které umožňuje podstatně rychlejší odezvu na požadavek dodávky plnícího tlaku. Na obou stranách turbodmychadla jsou komory společné vždy dvěma válcům, což vede v praxi ke omezení protitlaku výfukových plynů v nízkých otáčkách a vhodnějšímu využití tlakových pulzací pomocí turbodmychadla v nízkých otáčkách motoru. Plnící tlak 0,8 bar je k dispozici již při 1400 ot./min a v té chvíli je také otevírán přetlakový ventil, který jej nadále omezuje.

Turbodmychadlo, které je schopné dosahovat až 220 tisíc ot./min je i krátce po zastavení motoru chlazeno chladící kapalinou, kterou dodává přídavné elektrické čerpadlo.

Šestistupňové převodovky jako standard

Standardní počet převodových stupňů v novém Mini je šest, ať už v automatické nebo manuální převodovce. Automatická převodovka je vybavena režimem manuálního řazení tlačítky na volantu. Hydrodynamický měnič je přemosťován hned po rozjezdu, což podporuje sportovní vlastnosti i v případě automatické převodovky. Ve sportovním režimu je řazení méně ohleduplné k posádce, ale také o něco rychlejší. Všechny převodové stupně manuální převodovky, včetně zpátečky, jsou synchronizovány.

Za příplatek bude nabízen diferenciál se zvýšenou svorností, který zlepší přenos točivého momentu v zatáčkách nebo na horších površích.

Motokárový podvozek

Nové Mini má opět pohon předních kol, ale delší rozvor, širší rozchody kol, malé převisy karoserie a tužší karoserii. Nové elektromechanické řízení slibuje podle výrobce velmi dobrý kontakt řidiče s vozovkou. Účinek posilovače je závislý na rychlosti jízdy, ve srovnání s klasickou konstrukcí posilovače přináší úsporu 0,1 l benzinu na 100 km jízdy. Řidič může tlačítkem Sport zvolit ostřejší charakteristiku. Sportovní režim se projevuje i na charakteristice elektronického pedálu plynu.

Přední náprava vychází z osvědčené konstrukce McPherson, uložení hnacího agregátu je vyřešeno tak, že oba hnací hřídele kol mají stejnou délku. Vzadu je nová konfigurace zadní nápravy tvořená vlečenými rameny spojenými příčkou a dalšími dvěma rameny na každé straně, ovlivňujícími výslednou kinematiku odpružení.

V nabídce budou dvě úrovně nastavení podvozku. Standardní Mini Cooper bude komfortnější než předchůdce, naopak Cooper S je podvozkově sportovnější než dosud.

Vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o průměru 280 mm (294 mm Cooper S), vzadu jsou kotouče o průměru 259 mm. Součástí výbavy obou modelů jsou systémy ABS, EBD, CBC, ASC+T, DSC, podobně jako brzdový asistent, k dispozici je nově "Hill Assist".

Standardní rozměr sériových hliníkových kol je 15 palců, Mini Cooper obouvá pneumatiky 175/65 R 15, v nabídce jsou však také šestnáctipalcová a sedmnáctipalcové kola.

Ondřej Láník
Diskuze (205)
29. 7. 2006 00:32
Re: GTI JE SRAB
Tam, kde je stále, Integro.
28. 7. 2006 22:52
Re: VÍKENDEM DO HLAVY
No... hlavně, že si to věříš... :-)
28. 7. 2006 22:50
Re: GTI JE SRAB
Ty jsi ale troufalej, integro... tyhle zpěváky s žiletkama v krku miluju :no: Nikoho jsem neobvinil. Nějak se ti to celé pomotalo... Čti si zprávy od 20.6. jestli umíš číst... :yes:
28. 7. 2006 22:47
Re: bez titulku
Tuším, že tys nás tu zatím moc nepobavil... Ondreji P.... Nesmělý hodnotitel? Tak klid, brácho... jestli si to tu chceš zkusit, vybal na nás to, co máš v hlavě... tohle není kavárna pro nedospělé minisukně, ale ostrej pánskej klub. Zatím to od tebe beru jako pokus o nepovedenej pokus.