Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové Mondeo s novým motorem Sci – první jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (22)
Aneb malá překvapení zvenku, větší uvnitř a největší pod kapotou…

Prodejně úspěšné Mondeo se představilo s lehkým faceliftem poprvé v Brně, po prvních desítkách kilometrů, absolvovaných s tímto vozem, je tedy dobrá příležitost shrnout změny, ke kterým Ford u jednoho ze svých klíčových modelů přistoupil.

Zvenčí je nové Mondeo rozeznatelné díky lichoběžníkovým předním mlhovkám a většímu logu na masce chladiče. Vyšší typy výbavy mají navíc v dolní části předního nárazníku chromovanou lištu. Ford vyslyšel volání uživatelů a zvětšil plochu a změnil tvar vnějších zpětných zrcátek – značné zlepšení výhledu můžeme potvrdit i z vlastní zkušenosti. Na zádi jsou také nápadné pozměněné koncové svítilny s metalickým efektem a tím pádem i vyšší viditelností za světla.

V interiéru je asi nejnápadnější nový středový panel, který měl podle automobilky zavést trochu tvarového a barevného pořádku na palubní desce. Popravdě řečeno, kvalita zpracování i použitých plastů se zlepšily, jak bude působit nový prvek v rámci celku, je nejlépe vidět na fotografiích.

Mondeo má nyní delší seznam příplatkové výbavy, z nichž nejužitečnějšími novinkami jsou asi stěrače s dešťovým senzorem, vyhřívaná a ventilovaná sedadla, DVD navigační systém s dotykovým displejem či vylepšených audiosystémů. Výrobce je také schopen dodat výstupy pro separátní poslech hudby na zadních sedadlech, případně sledování DVD obrazovek v zádech předních sedadel. Klimatizace se stala standardem pro všechny úrovně výbavy.

Šestistupňová převodovka, která byla dosud dostupná pouze s turbodiesely 130k, bude nyní k dispozici i s dalšími motory, včetně špičkového provedení ST 220.

Desítky kilometrů v okolí Bruselu jsme ale věnovali zážitkům s podstatnější novinkou, kterou je u zcela nový zážehový motor Duratec Sci se systémem přímého vstřikování benzínu. Výrobce deklaruje výkon 130 k (na rozdíl od standardního 1.8 16V se 125 k) a až o 8% nižší spotřebu. Od staršího sourozence se liší přímým vysokotlakým vstřikováním paliva do spalovacích prostorů, speciálně tvarovanými písty, které umožňují spalování i velmi chudých směsí, novým sacím a výfukovým systémem a také posíleným zapalovacím systémem.

Efekt spalování ochuzené směsi umožňuje motoru pracovat i při nízkém zatížení téměř beze ztrát, způsobených u konvenčních motorů škrticí klapkou. Systém, který známe např. z motorů GDI u Mitsubishi, tak pomáhá reálně snižovat spotřebu při zachování výkonu.

A co na to provoz? Přestože jsme neměli možnost přímého srovnání, zdál se nám agregát nepatrně tišší, hlavně ve volnoběžných otáčkách a také při jízdě do 2500 otáček. Za touto hranicí již měl motor standardní zvukový projev, přičemž nejlépe zrychloval do cca 3800 otáček. Dynamické vlastnosti motoru odpovídají očekávání, při rozumné práci s plynovým pedálem nebyl problém udržet spotřebu okolo šestilitrové hranice. Motor příliš nemiluje vysoké otáčky, od 4500/min. roste hladina hluku. Mezi výrazné klady naopak patří vyrovnaný chod, který se i diky šestistupňové převodovce daří držet ve všech jízdních režimech. S tempomatem na 130 km/h na dálnici lze v autě konverzovat velmi potichu a průměrná spotřeba 6,9 l na tomto úseku rovněž potěší.

Z praktického hlediska je třeba dodat, že tento motor je dostupný pouze s úrovní výbavy Trend, a stojí na korunu stejně jako dvoulitr 145 k s pětistupňovou převodovkou, tedy 759.900 za sedan. Koupi lze tedy doporučit těm, kteří hledají úsporný a tichý motor a z nějakého důvodu nechtějí turbodiesel TDCi (ten stojí o 21.000,- více).

Ondřej Šuch
Diskuze (22)