Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinka: Scania Support Driver

Ladislav Černý
Diskuze (4)
Scania přišla s podporou řidiče, která nejen sleduje jeho spotřebu, ale aktuálně mu radí v mnoha jízdních situacích. Doporučení správně řadit je pouze jedním ze čtyř sledovaných oblastí.

Systémů, které pomocí šipky radí řidiči řadit nahoru či dolů, aby motor běžel v optimálních otáčkách, je mnoho. Eliminaci přetáčení motorů či dušení pohonné jednotky v extrémně úzkých otáčkách brání automatizované převodovky. Ty se v průběhu let u užitkových vopzidel zlepšily natolik, že v některých případech umí řadit minimálně tak rychle jako zkušený řidič s klasickým manuálním ústrojím.

Propracovaný program

Scania přišla se systémem, který komplexně bdí nad ekonomickým stylem řidiče nákladního vozidla. Udržování motoru v optimálních otáčkách je pouze jedním ze čtyř sledovaných faktorů.

Driver Support je podpůrný programový systém, který poskytuje profesionálním řidičům nejen rady, ale i zpětnou vazbu v podobě hodnocení stylu jejich jízdy. Inovovaná soustava je standardizovaná pro většinu typů těžkých vozidel Scania. Soustředí se na klíčové parametry s důrazem na bezpečnost a provozní efektivnost. Systém pracuje ve čtyřech oblastech.

Jízda ve stoupání

Zde se pomocí čidla podélného náklonu hodnotí včasné přesunutí nohy z plynu před vrcholem stoupání a využití kinetické energie vozidla pro překonání vrcholu stoupání.

Předvídání

Řidič nákladního vozidla, který díky vysoké pozici vidí vpřed více než šofér osobního automobilu, včas reaguje na překážku či uvolnění prostoru pro zrychlování a dosažení nejvyšší povolené rychlosti. Driver Support sleduje rázné zrychlování a ostré brzdění, stejně jako interval mezi

zrychlováním a zpomalováním.

Používání brzd

V ideálním případě (kromě náhlých nebezpečných situací) by provozní brzdy měly být používány co nejméně. Zde nejde pouze o spotřebu paliva, ale také životnost brzdových segmentů. Zpomalování by řidič měl provádět přednostně pomocí retardéru či výfukové brzdy a s použitím provozních brzd pouze dokončovat zastavení.

Volba převodu

Optimální otáčky na maximu točivého momentu při plném zatížení a mírně menší otáčky při přibližně polovičním zatížení tvoří optimum pro ekonomickou, ale i dynamickou jízdu. Po přesunutí nohy z plynového pedálu, použití retardéru, motorové brzdy či obojího je nutné zvýšit otáčky motoru k dosažení většího zpomalovacího účinku. Driver Support jízdu pod plynem a bez něj rozlišuje a nepracuje pouze s aritmetickým průměrem otáček, který je v případě kopcovitého terénu kvůli používání motoru k brzdění zavádějící.

Hodnotí i radí

Scania Driver Support nepodává informace pouze ex post. Poskytuje řidiči také aktuálně rady a návody během samotné jízdy, aby byla co nejekonomičtější a nejrychlejší.

Řidičův výkon je průběžně zobrazován v procentech u každé kategorie. Systém umožňuje sledovat zlepšení či zhoršení na displeji palubního počítače. Šofér si může zvolit zobrazení celkové úspěšnosti vyjádřené v procentech nebo specifikované ve čtyřech jednotlivých kategoriích.

Po vyjetí stoupání může být například zobrazena rada: „Příště uber plyn dříve“. Současně se objeví klasifikace hvězdičkami s maximálním počtem pěti. Řidič, který zacházel s vozidlem správně, je povzbuzen informací: „Příkladná jízda“.

Dvacet jazykových mutací

Doporučení optimálního převodu při manuálním řazení je zobrazeno jako slovní rada. Sdělení se formulují jako profesionální rady motivující k ohleduplnému

řízení a sledování zásadních principů ekonomické jízdy. Jsou jasně formulované a nenásilně sdělované na hlavním přístroji.

Všechna doporučení využívají patnácti verzí sdělení včetně názorných symbolů a procentuálního i „hvězdičkového“ hodnocení řidičova způsobu jízdy. Systém nabízí volbu z dvaceti jazyků. Řidič si může přístrojem Colour plus zvolit nastavení displeje a sdělení systému Driver Support umístit na trvalé umístění ve zvoleném poli displeje coby „preferované“.

Scania Driver Support tvoří standardní vybavení vozidel s elektronicky řízeným brzdovým systémem (EBS), převodovkami s přímým řazením (12 a 12 + 2 stupňových s přímým řazením) nebo se systémy Opticruise a Scania Retarder.

Podrobný rozbor

Rozsáhlý objem získaných provozních dat se shromažďuje a vyhodnocuje pro nalezení optimálních parametrů a srovnávacích metod. Spotřeba paliva může být měřena jak před, tak po aplikaci systému Scania Driver Support, rovněž také dlouhodobě na stejných přepravních trasách.

Důsledné využití podpůrného systému přináší okamžité snížení spotřeby přibližně o 10 %. Samozřejmě tato hodnota závisí na kvalitě jízdy řidiče před uplatněním všech zásad ekonomického provozu, ke kterému Scania Driver Support vede.

NÁKLADY EVROPSKÝCH DOPRAVCŮ V KAMIONOVÉ PŘEPRAVĚ
Mzdy 33 %
Palivo 27 %
Hodnota vozidla 14 %
Opravy a údržba 9 %
Administrativa 7 %
Pneumatiky 3 %
Ostatní 7%

Ladislav Černý
Diskuze (4)
Avatar - Tomas_2002
15. 10. 2009 12:03
Samé novinky...
Ještě by mu to mohlo na stupnici 1-10 ukazovat jak moc se mu chce čůrat, aby náhodou nezapoměl zastavit a nenalil si to do sedačky. :yes: :yes: :yes: :yes: