Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Citroën Berlingo míří do Ženevy. Je to pracant pro extroverty

Stanislav Kolman
Diskuze (32)
Lehké užitkové vozidlo z dílny francouzské automobilky nedostalo jen výrazný design a přepracovaný interiér. Jiná je i technika, včetně nové platformy.

Nový Citröen Berlingo vznikal pod taktovkou skupiny PSA společně s Peugeotem Partner a Opelem Combo. Právě prvně zmíněný vůz byl z trojice představen jako první a přiváží do segmentu LCV (lehkých užitkových aut) svěží vítr. Nejde však jen o výrazný design, ale i použité technologie.

Třetí generace Berlinga je totiž posazena na platformě EMP2, která kromě drobných rozměrových proporcí nabídne i elektrický posilovač řízení a s ním menší poloměr otáčení. Manipulace s autem tak bude ještě snazší. Další novinkou jsou ochranné airbumpy na bocích, které Berlingo převzalo od ostatních modelů francouzské značky.

Citroën pracanta připravil ve dvou velikostních provedeních: M s délkou 4,4 metru a XL s 4,75 metry a pěti či sedmi sedačkami. Bez ohledu na zvolené proporce nabídne užitkové auto rovnou ložnou plochu, což usnadní nakládání velkých předmětů. Francouzi dokonce slibují nejlepší kapacitu zavazadelníku v dané třídě.

Do verze M naložíte 775 litrů, což je o rovných 100 l více než v případě předchůdce. Pokud by ani to nestačilo, v kabině je dalších 28 nejrůznějších úložných prostorů s celkovou kapacitou 186 litrů. Jeden z nich je uschován dokonce na stropě, přístupný je z druhé řady sedaček, případně z kufru.

Větší XL disponuje 1050 litry při konfiguraci s pěti sedadly. V sedmimístné specifikaci můžete poslední řadu sedaček zcela vyjmout, případně s nimi manipulovat v rozmezí 130 milimetrů. Je tedy na vás, jestli zrovna potřebujete více prostoru pro nohy, nebo naopak navýšit objem zavazadelníku. Tato funkce není u verze M dostupná.

Tajemstvím už nejsou ani pohonné jednotky. Zákazníci mohou vybírat ze zážehových dvanáctistovek o výkonu 82 a 96 kilowattů, vznětovou paletu pak zastupují 1,5litrové diesely s 56, 74 a 96 kW. V závislosti na volbě motoru jej můžete párovat se šestistupňovým manuálem, případně osmistupňovou samočinnou převodovkou.

Nechybí ani celá řada bezpečnostních asistentů, včetně nouzového brzdění, rozpoznávání dopravních značek či adaptivního tempomatu. Náročnější pak mohou sáhnout po hlídání slepého úhlu, ale i pomocníkovi pro rozjezdy do kopce. Součástí volitelných položek bude i řízení stability přívěsu a inteligentní světlomety.

Většinu úkonů obslouží řidič prostřednictvím osmipalcového displeje infotainmentu, jenž podporuje komunikaci s chytrými telefony prostřednictvím Android Auto a Apple CarPlay. Citroën jde s dobou, takže pro zájemce připravil i možnost bezdrátového nabíjení smartphonu.

Vůz podrobně prozkoumáme na březnovém autosalonu v Ženevě, kde se ukáže v rámci světové výstavní premiéry. Na jednotlivé trhy pak zamíří v druhé polovině letošního roku.

Stanislav Kolman
Diskuze (32)
16. 2. 2018 13:07
Re: sice taketo
"to auto je uplne jiny o tolik pomalejsi" dvoukolka je možná pomalejší, ale spousta lidí si neuvědomuje, že čtyřkolka brzdí stejně jako dvoukolka, odstředivá síla ni ni působí taky stejná (při stejné hmotnosti), takže pak se stává (jako minulý týden tady v Beskydech, že člověk jede z práce a silnice je skoro v každé zatáčce lemovaná v příkopě ležícími čtyřkolkami, které jsou jiné - o tolik rychlejší......
Obecně 4x4 neodsuzuji, jistě má své opodstatnění, ale ta hysterie, která kolem toho panuje je fakt až moc......
16. 2. 2018 12:32
Re: sice taketo
Ano, pro nějaké výlety do přírody to nutné není. Minimálně tedy mimo zimní období. Protože asfalt je pomalu všude a když situace bude tak mizerná, že bys terénní auto potřeboval, tak se ti tam asi moc chtít nebude. Jak jsem napsal, víc ti pomůže světlá výška a úhly - s dírami, příkrými sjezdy atp. Záleží pochopitelně na místě. Znám polní cestu, která v jednom úseku vede pod úrovní terénu, drží se tam voda, bývají tam koleje od techniky. V takovém případě ani terénní auto není samospásné; správně bys to měl prozkoumat, než do toho vjedeš (v kalné vodě je vidět kulové), ale to je pěkná otrava.

V zimě je to přeci jen trochu jiné, protože ty menší cesty nejsou tak udržované. A potřebuješ auto uklidit někam stranou a pak se odtamtud zase vyhrabat. Někdo ale v zimě tolik do přírody nejezdí. Já chodím v zimě jako v létě.
Avatar - JDM
16. 2. 2018 05:37
Re: sice taketo
Ja ja vysocine bydlim...7 let se 4x4 a ted mam zase fwd...je to hrozny .to auto je uplne jiny o tolik pomalejsi co jsem nikdy neresil je ted velky problem ..clovek co si 4x4 nezkusil tohle nezna ...ale nerikam ze je 4x4 nutnost to ne s fwd se da v pohode ale jen ma clovek par starosti navic a nema tu pohodlnost ze treba rano nemusi vyhazovat snih z prijezdovky >:D
15. 2. 2018 20:37
Re: sice taketo
Ok.
15. 2. 2018 20:31
Re: sice taketo
Ani tak nenapadám fakt, že čtyřkolka se občas může hodit, ale argumentaci ohledně "výletů do přírody". Opakuje se tu často i v rámci obhajování smysluplnosti SUV a je totálně nesmyslná. Nejbližší oblast, kde by to snad mohlo dávat smysl, jsou divoké Rumunské hory. Jinak jsou to přinejlepším výjimky potvrzující pravidlo.

Miluju výlety do přírody, pěšky i na kole. NIKDY se mi nestalo, že bych přitom postrádal čtyřkolku. Jednou jedinkrát, kdy jsem si řekl "teď by byla čtyřkolka fajn", bylo asi před pěti lety na služebce na Vysočině vprostřed sněhové kalamity. Než abych nasazoval řetězy, abych objel ucpanou státovku, raději jsem se otočil a jel přespat do hotelu. I když tehdy tam bylo sněhu tolik, že bych dost možná stejně zůstal "viset na břiše".