Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový materiál má být levnější než karbon. Vyrábí se ze lnu a jmenuje se Amplitex

Ondřej Mára Ondřej Mára 26. 11. 2020 • 11:55
21
7
Zobrazit náhledy (21)
Amplitex Amplitex Amplitex Amplitex Amplitex Amplitex Amplitex Porsche Cayman 718 GT4 CS MR Porsche Cayman 718 GT4 CS MR Porsche Cayman 718 GT4 CS MR Porsche Cayman 718 GT4 CS MR Porsche Cayman 718 GT4 CS MR Porsche Cayman 718 GT4 CS MR Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S

Nový materiál vyniká vysokou pevností a nízkou hmotností, na rozdíl od karbonu je ale levnější a dokonce i ekologičtější.

Prakticky každý výrobce výkonných sportovních a supersportovních vozů dnes používá karbonové komponenty, které vynikají vysokou pevností, odolností a extrémně nízkou hmotností. Problémem jsou ovšem vysoké výrobní náklady, které využití karbonu limitují pouze na vyšší segmenty. S řešením ovšem možná přišla švýcarská společnost Bcomp, která je výrobcem možná revolučního materiálu Amplitex.

Základem Amplitexu je totiž len, z něhož se získává lněné vlákno. V kombinaci s epoxidovou pryskyřicí pak vzniká materiál, který nabízí podobné vlastnosti jako karbon. Může být různě tvarován, vyráběn v různé tloušťce a stále si zachovává vysokou pevnost a nízkou hmotnost. Výroba Amplitexu je ovšem ve srovnání s karbonem podstatně snazší a levnější.

Uhlíková vlákna se totiž vyrábí při vysokých teplotách, dosahujících 1000 až 1300 stupňů, a nemohou být recyklována. Při výrobě navíc vzniká vysoké množství CO2, který je dnes postrachem prakticky pro každý průmysl.

Podle Bcompu přitom použití materiálu Amplitex s nosnými žebry znamená snížení výrobních emisí až o 75 % ve srovnání s uhlíkovými vlákny. Podle kolegů z Carbuzz, kteří na materiál upozornili, se společnost Bcomp chlubí pouze 16,9 kg CO2 při výrobě 1m2 materiálu Amplitex s nosnými žebry. Výroba 1m2 karbonu by však měla vést ke vzniku až 45,6 kg CO2.

video

Zajímavostí je přitom i skutečnost, že samotný len (tedy rostlina) při svém růstu pohlcuje CO2 z atmosféry, čímž opět přispívá k čistotě ovzduší. Cenově by pak Amplitex měl vycházet až o 30 % levněji než karbon – a to při zachování stejné tuhosti komponent a stejné váhy. Není tedy divu, že už se s tímto materiálem začalo pracovat ve světě motosportu.

Například závodní Porsche Cayman 718 GT4 CS MR dostalo kompletní body-kit vyrobený z Amplitexu. Materiál už byl rovněž použit pro výrobu závodní sedačky do vozu McLaren F1. Společnost Bcomp byla rovněž pověřena zpracováním interiéru z materiál Amplitex pro koncept Polestar Precept, který měl na ženevském autosalonu poodhalit další směřování značky.

Související články

Témata
Avatar - kuk
28. 11. 2020 23:34
Re: Kolik lnu je na to potřeba???
Běž radši kydat hnůj.
27. 11. 2020 08:27
Re: Drahý Trabant
Přesně to mě napadlo. Jak byli soudruzi před těma desítkama let v DDR pokrokoví, že :D
26. 11. 2020 21:08
Re: Drahý Trabant
Trabant a všetko z karbónu, kevlaru či hocijakého laminátu. Trabant má pokračovateľov permanentne.
26. 11. 2020 21:06
Stále to isté...
Už tu niečo také bolo, chceli vo veľkom pestovať na poliach palivá... Najprv to bola repka, potom cukrová trstina, na čom by nebolo nič zlé, pokiaľ by výsledné produkty nakoniec nepreleteli výfukmi motorov... Teraz budeme na poliach pestovať laminát...? Lebo o nič iného nejde. Mení sa len materiál, namiesto uhlíkového je to ľan, používa sa aramid, sklené vlákno, alebo sekané plnivá, uhlíkové, textilné, papier. Používajú sa rôzne živice, tvrdnú pri bežnej teplote, pri vyššej, pri atmosférickom tlaku alebo v autokláve - a stále je to vpodstate to isté. Nič nové pod slnkom, krátke "hurá", prišli sme s niečím akože novým, na čo sa zakrátko zase zabudne...
Avatar - Blue Sun
26. 11. 2020 18:53
Tedy,
už jen kvůli té povrchové struktuře se mi to fakt moc líbí. :-) Dovedu si představit takový design třeba na rámu silničního kola...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku